یک جوان مخترع یزدی که علی رغم نبود حمایت و سختی های فراوان توانسته قطعه تحریم شده دستگاه ساخت ظروف آلمینیومی را بومی سازی کند، گفت: هیچ کس نتوانست با چوب لای چرخم گذاشتن مانع پیشرفت و اراده‌ام شود.
کد خبر: ۱۰۰۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹ 10 October 2021

از زمان ورود صنعت تولید آلمینیوم به کشور مدتها میگذرد، این صنعت بیش از ۴۰ سال است که در بخش بالا دستی صنایع و معادن کشور فعال است.

اکتشاف، تولید و عرضه اقلام این فلز ارزشمند و همچنین مصرف آن در جهان روز به روز در حال افزایش است و به دلیل ساختار متفاوتش با سایر فلزات از جمله انعطاف پذیری بالا، وزن کم و قابلیت ترکیب شدن با سایر کانی‌های فلزی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

ویژگی‌های آلمینیوم باعث شده تا کشورها بیشتر به سمت سرمایه گذاری و تولید این فلز ارزشمند بروند و تلاش کنند سهم بیشتری از تولید و صادرات آن داشته باشند.

این در حالی است که جوانی مهریز با درک درست این موضوع اقدام به ساخت وسایل آلمینیومی در باغشهر مهریز کرده و در این راستا کارگاه کوچکی به صورتی فردی و کارمزدی راه‌انداخته است.

عباس زارع، جوان ۴۲ ساله مهریزی، اهل روستای میرک آباد توانسته با تلاش و پشتکار ۱۵ ساله به تولید پوسته آلمینیومی جاروبرقی دست یابد.

این جوان مهریزی در گفت و گو با خبرنگار فارس از مهریز با بیان این که فعالیت خود را از سال ۷۹ با ساخت ظروف آلومینیوم مختلف آغاز کرده است، اظهار کرد: از ابتدای شروع فعالیتم به قدری در این کار بی‌تجربه بودم که ضربات بدنی سختی خوردم ابتدا چشم چپم دچار پارگی قرنیه شد، دست چپم چند بار ضربه خورد و به سختی مجروح شدم و در اصطلاح کاری شلاق دستگاه خوردم.

زارع  ادامه داد: با زحمت و تلاش فراوان توانستم در سال ۸۳ یک دستگاه فنی که قطعات ناقصی داشت را از دوستانم قرض گرفتم و بیش از یک سال زمان صرف کردم تا قطعه کم شده که بسیار هم نایاب بود پیدا کنم.

وی با بیان این‌که پیگیری من برای تهیه قطعه مورد نظرم بی فایده بود چون این مهم اصلا در ایران وجود نداشت و کشور سازنده آن کشورم را تحریم کرده است، تصریح کرد: در نهایت دل به دریا زدم و سعی کردم با استفاده از ظرفیت های موجود داخل کشور نسبت به ساخت قطعه تحریم شده اقدام کنم.

این جوان مبتکر مهریزی خاطرنشان کرد: بعد از پرس و جوی زیاد متوجه شدم که بسیاری از اجزای این قطعه را می توان در کارگاه های تراشکاری و ریخته گری یزد هم ساخت.

زارع با اشاره به اهمیت اقدامات متعددی که برای ساخت قطعه مورد نظر خود انجام داده است، اظهار کرد: طرح قطعه را به نجار داده و بعد از ساخت الگو آن را به ریخته گر دادم و بعد از بررسی های فنی و چندین بار ساختن و خراب کردن در نهایت موفق به ساخت قطعه مورد نظر شدم.

وی افزود: ساخت اولین نمونه برایم ۳۰۰ هزار تومان هزینه داشت و بعد از آن دستگاه تولید ظروف آلمینیومی که بالغ بر دو سال خراب در گوشه کارگاهی رها شده بود دوباره احیا و به چرخه فعالیت برگردانده شد.

این جوان مبتکر مهریزی خاطرنشان کرد: برای دومین مرتبه دوستانم به کمکم آمدند و هشت مدل قالب قابلمه و چهار نوع ماهی‌تابه قرضم دادند، ولی بازم برای شروع کارم نیاز به وسایل و تجهیزات مختلفی داشتم.

وی با بیان این‌که متأسفانه برخی افراد در مسیر تعالی بخشیدن کارم به من ظلم کردند و با بالا بردن غیرقانونی اجناس پیمودن مسیر را برای من سخت‌تر کردند،  ادامه داد: در سال ۹۸ از طرف بسیج سازندگی به کمیته امداد امام خمینی (ره) مهریز معرفی شدم تا اینکه بتوانم وام خود اشتغالی بگیرم.

زارع بیان کرد: با این وام الحمدلله اوضاعم بهتر شد و توانستم تمام ادواتی که از دوستام قرض کرده بودم به مبلغ ۳۳ میلیون تومان خریداری کنم.

وی با بیان این‌که با پرداخت این وام از نظر مالی و هم از نظر بازار توانستم سفارشات بهتری دریافت کنم، گفت: هم اکنون مشغول ساخت ظروف آلومینیوم، انواع قابلمه، تابه، آبکش،کاسه، بشقاب، سطل آبگردان، دیگ‌های بزرگ و کوچک امام حسینی و هرچیزی که جنبه خم کاری داشته باشه از زیر دست من عبور می‌کند.

این جوان مهریزی به اختراع خود در این عرصه اشاره و ادامه داد: با پشتکار فراوان بجز ساخت ظروف آلومینیوم موفق به ساخت پوسته جارو برقی که بسیار ظریف و با کیفیت است شدم و  پوسته بسیاری از انواع جاروبرقی‌ها از جنس پلاستیک هست که از ایتالیا وارد می‌شود ولی به علت قیمت بالا و تحریم امکان واردات آن دیگر وجود ندارد.

عباس زارع تصریح کرد: در حال حاضر پوسته جاروبرقی را از جنسی بسیار با کیفیت و ارزانتر نمونه خارجی آن  در شهرستان مهریز برای یک شرکت ایرانی می‌سازم.

وی با بیان این که جارو برقی مرکزی هم اکنون جزء تاسیسات هر آپارتمان یا منزلی است، گفت: اما در شهرهای کوچک و روستاها مورد استفاده قرار نمی گیرد لذا بیشتر تقاضا از استان و شهرهای بزرگ است.

زارع با اشاره به سختی های مختلفی که در راه ساخت پوسته آلمینیومی جاروبرقی تحمل کرده است، افزود: هرچند کار بسیار سخت و پیچیده و پر دردسری بود اما خوشبختانه امروز توانستم این مهم را اجرایی و بسازم.

وی ویژگی مهم پوسته جاروبرقی آلمینیومی خود نسبت به نمونه خارجی آن، کیفیت و داوم بالا دانست و بیان کرد: دومین ویژگی این محصول ایرانی بودن آن است که مانع خروج ارز از کشور می‌شود.  

این جوان مبتکر مهریزی سومین ویژگی محصول خود را ایجاد اشتغال برای جوانان یزدی و به طبع آن جوانان سراسر ایران عنوان و تصریح کرد: هیچ کس نتوانست با چوب لای چرخم گذاشتن مانع پیشرفت و اراده‌ام شود.

عباس زارع گفت: ساخت ظروف آلمینیوم در شهرستان مهریز منحصراً بنده و شوهر خواهرم انجام می‌دهیم و فن این حرفه را فردی دیگری بلد نیست.

وی در پایان گفت: عمده ترین مشکل این صنعت در شهرستان مهریز با وجود تقاضا و بازار کار فراوان عدم سرمایه اولیه برای تولید این ظروف است لذا  بنده را مجبور به انجام کار مزدی یا تک نفره هستم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار