رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به نه بزرگ قبول شدگان کنکور امسال به ناکارآمدی نظام آموزش عالی کشور، بر لزوم ایجاد تحول در سیستم آموزشی دانشگاه‌ها تاکید و اعلام کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد با پنج چرخش اساسی در یزد اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳ 22 October 2021

«محمدرضا دهقانی اشکذری» امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی بخواهد بر قله رفیع تحول در کشور دست یابد، نیازمند تحول در درون خود است و در این راستا علاوه بر رونمایی از سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، زیرساخت‌های مناسبی برای اجرایی شدن این سند در دانشگاه آزاد یزد وجود دارد.

وی با تاکید بر این مهم که نگاه مدیریت دانشگاه آزاد استان نگاه فروشگاه زنجیره‌ای نیست بلکه ۱۰ مجموعه دانشگاهی زیرمجموعه این دانشگاه بزرگ در استان را یکپارچه می‌بینیم، گفت: وجود ۱۱۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه آزاد در استان یزد در کنار سرمایه سازمانی قوی این دانشگاه در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس آن در صورت احیا می‌تواند اتفاقات بزرگی را در استان رقم بزند.

این مسئول با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که قرار است محور تمام برنامه‌های دانشگاه در افق ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ باشد، بیان کرد: تدوین چنین سندی پس از ۴۰ رشد کمی دانشگاه آزاد یک ضرورت بود تا این دوره را گام دوم فعالیت‌های خود در راستای کیفی سازی فعالیت‌ها پیوند دهد.

وی با بیان این که در این سند اصول پایدار خواهد ماند و تنها تکنیک‌ها تغییر خواهد کرد، گفت: این که براساس اعلام رسانه‌ها حدود ۵۲ درصد از قبول شدگان کنکور برای ثبت‌نام مراجعه نکردند، یک نه بزرگ به ناکارآمدی نظام اموزش عالی کشور بود و لذا اگر این تحول و تعالی را سرلوحه قرار ندهیم محکوم به فنا هستیم.

وی اضافه کرد: اگر دانشگاه بخواهد تحول‌ساز و تمدن‌ساز باشد حتما باید خود را متحول سازد که در این راستا نیز در این سند تعالی پنج چرخش تعریف شده است.

دهقانی اشکذری اولین چرخش در این سند را چرخش از آموزش‌ حافظه محور به سمت یادگیری تعالی بخش خواند و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در چرخش دوم خود باید رویه‌ی عرضه محوری مقاله‌گرا را به سمت تقاضامحوری جهت حل مسائل جامعه تغییر دهد.

وی یکی دیگر از مشکلات دانشگاه را ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی آن خواند و گفت: متاسفانه بعضاً دانشجویان خروجی دانشگاه از این لحاظ بدتر از ورودی‌ها هستند لذا در این حوزه نیز نیاز به چرخش و تحول و تغییر پارامترهای مذبور در دانشگاه هستیم.

وی چرخش چهارم دانشگاه در سند تحول و تعالی را تبدیل اقتصاد شهریه‌محور به اقتصاد پایدار مبتنی بر یادگیری اثربخش خواند و در این باره تصریح کرد: تاسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد یزد نیز در همین راستا بوده و به نظر می‌رسد با توجه به زیرساخت‌هایی مانند مرکز فناوری، مرکز رشد، شتابدهنده‌ها، بازارچه کارآفرینی و مدارس اشتغال می‌توانیم در این رابطه به خلاقیت دانشجویان و ارائه خدمات تخصصی در جهت کسب درامد پایدار موفق عمل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان پنجمین چرخش در این سند را مربوط به چرخش از رشد کمی به سمت رشد کیفی ذکر کرد و گفت: این چرخش‌ها به سیلی از راهبردها و طرح‌ها تبدیل می‌شود و براساس ظرفیت و زیست بوم هر شهرستان و استان باید به تحول منتج شود.

وی با بیان این که هم‌اکنون حدود ۱۵ هزار دانشجو در ۱۸۵ کد رشته‌ی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، گفت: امسال پذیرش دانشگاه منفی نبوده و قطعا اگر ثبتت‌نام کارشسی ارشد همانند پارسال باشد، شاهد رشد پذیرش هستیم.

وی افزود: از نیمه آبانماه براساس دستور العمل‌های کشوری امکان حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم می‌شود ولی سعی داریم متناسب با شرایط واکسیناسیون و هر شهرستان کلاس‌ها را به صورت نیمه حضوری و به صورت پلکانی و تدریجی تا پایان ترم به صورت حضوری برگزار کنیم.

دهقانی اشکذری سهم دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به لحاظ اثربخشی در جامعه را بالا و متناسب با هزینه‌ای که به دولت متحمل نکرده است، بسیار مطلوب خواند و گفت: عملکرد دانشگاه از ۴۰ سال پیش در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی بوده و خوشبختانه رنکینگ دانشگاه آزاد در کشورمان در رتبه نخست قرار دارد.

وی به مشکل نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان یزد اشاره و عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حد توان با فعالیت‌های مهارت اموزی در تلاش برای رفع این مشکل و دغدغه مدیران استان است و خوشبختانه با برقراری پیوند خوب بین این دانشگاه و صنعت بعضاً شاهد بورسیه شدن دانشجویان برخی رشته‌ها از سوی صنایع نیز هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در پایان نیز یک خوش‌خبری دادو  اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در نظر دارد نسبت به راه اندازی دانشکده حامی مادر در استان اقدام کند چرا که معتقدیم مادران نیز حق تحصیل دارند و در این راستا در حال تامین زیرساخت‌های مختلف به همین منظور هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار