سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری سگ‌ها در شهرستان ابرکوه توسط بخش دولتی و خصوصی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود مجموعاً ۸۰ هزار رأس دام حساس و سگ علیه این بیماری‌ها واکسینه و ایمن‌سازی شوند.
کد خبر: ۱۰۵۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶ 15 June 2022

«سعید امید سالاری» ضمن اعلام این خبر، تصریح کرد: عملیات واکسیناسیون دامی علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک مانند بز و گوسفند یا به اصطلاح PPR و طرح واکسیناسیون رایگان سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری‌هاری در شهرستان ابرکوه آغاز شده است.

وی با بیان این که واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی برای تأمین امنیت بهداشتی دام و پیشگیری از بیماری‌ها است، تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی حاد واگیردار در نشخوارکنندگان اهلی وحشی است که بین انسان و دام مشترک نیست اما در صورت شیوع خسارات و تلفات شدیدی در حیات‌وحش برجا می‌گذارد.

امید سالاری خاطرنشان کرد: بیماری‌ هاری نیز از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که عامل آن ویروس بوده و معمولاً با گازگرفتگی از حیوان مبتلا به حیوان دیگر یا انسان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه آغاز شده و دام مبتلابه این بیماری به‌ شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود لذا واکسیناسیون به‌موقع، ضدعفونی و گندزدایی مرتب جایگاه دام و خودداری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری و رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای، از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

این مسئول ابراز کرد: افراد در صورت نگهداری از سگ نیز باید دقت داشته باشند که واکسیناسیون آن‌ها را طبق برنامه مشخص سالانه انجام دهند؛ زیرا ویروس هاری از طریق بزاق آلوده پستانداران مانند سگ، گربه و حیوانات دیگر، معمولاً از طریق گازگرفتگی یا زخم باز، به انسان منتقل می‌شود.

امید سالاری گفت: مردم باید از تماس با حیوانات مشکوک به علائم هاری اجتناب کنند و در صورت هرگونه گازگرفتگی و ایجاد خراش بدن توسط سگ، گربه، روباه، شغال و گرگ سریعاً به مدت ۲۰ دقیقه محل گزیدگی را با آب و صابون شسته و بدون اتلاف وقت برای شروع برنامه واکسیناسیون، به مرکز جامع سلامت شهرستان ابرکوه مراجعه کنند.

وی با تأکید بر این که با تمهیدات اداره کل دامپزشکی استان یزد، تاکنون هیچ نوع کمبودی در تامین واکسن‌های مورد نیاز شهرستان وجود نداشته است، اضافه کرد: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت آن باید از جابه‌جا کردن دام خودداری کرده و اقدامات قرنطینه را اجرا کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه ضمن درخواست از کلیه بهره‌برداران دامی جهت همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون و مایه‌کوبی دام‌ها، به آنها توصیه کرد تا در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری مرتبط با طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله تلفات در دام، مراتب را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: واکسیناسیون ، دام ، ابرکوه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار