مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد خبر داد
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد ضمن اعلام خبر برگزاری دومین جشنواره سپاس آب در استان، از افزایش جهشی کسری مخازن آب زیرزمینی استان به ۳۸۰ میلیون مترمکعب خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸ 15 June 2022

«محمد مهدی جوادیان زاده» امروز چهارشنبه ۲۵ خردادماه در جمع خبرنگاران از برگزاری دومین دوره جشنواره سپاس آب در استان خبر داد و گفت: اولین دوره جشنواره در سال ۱۳۹۷ برگزار شد ولی به دلیل محدودیتهای کرونایی در دو سال گذشته برگزار نشد و امسال پس از این وقفه زمانی شاهد برگزاری دومین دوره آن در استان هستیم.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام به ابعاد اجتماعی و مردمی آب،‌ تصریح کرد: شاید تاکنون عمده مسائل مطرح شده در مورد آب پرداختن به اهمیت مصرف بهینه و صرفه‌جویی در این حوزه بوده و نگرانی‌هایی نیز در اذهن مردم ایجاد شده ولی کمتر به موضوع ارائه راهکار و معرفی الگو در این زمینه پرداخته شده است.

جوادیان زاده طرح موضوع مصرف بهینه آب با استفاده از زبان هنر و تلاش برای ارائه الگوهای مصرف بهینه آب در استان را از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره سپاس آب ذکر کرد و گفت: در هر دوره از این جشنواره در هر کدام از بخشهای صنعت، کشاورزی و شرب و بهداشت، براساس ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود، سه الگوی مصرف معرفی و برگزیده شناخته می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: متاسفانه در سال آبی جاری شرایط نامساعدی به دلیل بارشها را در استان شاهد بودیم و متاسفانه امسال نیز با خشکسالی مواجه‌ایم به نحوی که ۱۲.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش و نسبت به میان مدت آماری ۳۵ درصد کاهش در این بخش را داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: متوسط بارش میان مدت استان یزد ۹۱ میلیمتر یعنی بین یک سوم تا یک چهارم میانگین متوسط کشوری است که امسال به حدود ۶۰ میلیمتر کاهش یافته است و آورده سفرهای زیرزمینی استان نیز متاثر از همین بارشهاست.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد با بیان این که تلاش شد میانگین کسری مخازن استان طی سالهای اخیر روی ۲۳۰ میلیون مترمکعب ثابت بماند، گفت: متاسفانه کاهش برداشتها علی رغم تغییر نداشتن میزان مصارف، کسری مخازن استان را با جهش مواجه کرده و آن را امسال به ۳۸۰ میلیون مترمکعب افزایش داده است.

«محمدعلی ملک زاده» مدیر کل بحران استانداری یزد نیز در این نشست مهمترین بحران استان را مربوط به آب خواند و گفت: امروز تمام تلاش مدیران ارشد استان و دستگاه‌های مرتبط در استان، مدیریت این بحش است.

وی نیز وضعیت آبی امسال استان یزد را وضعیت نامساعدی خواند و گفت: متاسفانه این وضعیت، تامین آب شرب و سایر بخشها را از همان ماه‌های ابتدایی سال در دستور کار مدیران استان قرار داده است.

وی با اشاره به مشکل تامین آب روستاهای استان نیز گفت: در حال حاضر آبرسانی به بخش زیادی از روستاهای استان به صورت سیار و از طریق تانکر انجام می‌شود.

به گفته ملک زاده، خوشبختانه اقدامات خوبی برای تامین آب شرب روستایی استان در حال انجام است و امیدواریم با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، اتفاقات خوبی در این باره رقم بزنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی پویشی با عنوان «یزدی قدر آب را می‌داند»، اظهار کرد: مردم یزد انصافاً قدر آب را می‌دانند و حداکثر تلاش خود را برای مصرف بهینه آب بکار می‌برند ولی یکسری خرده فرهنگ‌ها مانند استفاده از خنک‌کننده‌های مرسوم استان که کولرهای آبی است،‌ شاهد مصرف بیش از حد در برخی بخش‌ها باشیم.

این مسئول در این باره عنوان کرد: متاسفانه این سیستم‌های خنک کننده که بعضاً بسیار مستهلک هستند، بیش از استاندارد آب مصرف می کنند ولی در عین حال استفاده از برخی راهکارها مانند استفاده از سایبان می‌تواند شاهد صرفه جویی قابل توجهی در این قبیل بخشها باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار