تیم کارشناسی تعیین شده توسط دادسرای عمومی و انقلاب یزد پس از بررسی‌های کارشناسانه در گزارشی عوامل موثر در سیل فروردین ماه شهرستان یزد را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ 17 June 2022

به گزارش جمعه روابط عمومی دادگستری یزد، در این گزارش آمده است: پس از جاری شدن روان آب‌ها و وقوع سیل در اردیبهشت ماه امسال در برخی از نقاط شهر یزد که موجب خسارت به منازل مسکونی و زیرساخت های شهری شد تیم کارشناسی توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان برای پیگیری و شناسایی عوامل موثر در این حادثه تعیین شد که پس از جمع آوری مستندات، گزارش‌ها و بازدیدها عوامل موثر در این حادثه را به شرح ذیل به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کرد.

عدم اجرای طرح کنترل سیل بند بالادست پارک کوهستان، طرح مطالعاتی مذکور در ابتدای دهه ۹۰ انجام لیکن به جهت اختلاف نظر دستگاه های اجرایی موثر در طرح، و عدم تعیین تکلیف نهایی از سوی مدیریت بحران استانداری، بلااقدام مانده است؛ اجرای طرح مذکور می توانست مانع ورود سیلاب به محدوده میدان آیت الله مدرسی، عیش آباد و خیرآباد شود.

تخلیه نخاله های ساختمانی و سرباره ها در طول ۲۰ سال گذشته باعث پرشدن مخازن سیل بند شماره ۴ یزد شده است و از طرفی واگذاری هایی در این محدوده بدون در نظر گرفتن حریم و مخزن سیل بندها انجام‌ شده است و عدم تخلیه مخزن از نخاله ها توسط شهرداری در طول ۲۰سال گذشته و اجرای ناقص طرح اصلاح قطعه ۴سیل بند و عدم توجه به مسیر رواناب و سیلاب در هنگام واگذاری اراضی این محدوده مهمترین دلیل ورود آب از این مسیر به جنوب غربی شهر یزد بوده است.

در خصوص سیل بند شماره ۲ یزد، عدم آزادسازی مسیل و آبراهه های اصلی توسط شرکت آب منطقه ای، عدم اجرا طرح جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در اراضی پایین دست سیل بند، تغییر غیرمتعارف تر از تاج سیل بند، احداث برخی حصارها و موانع عمود بر سیل بند و واگذاری های غیراصولی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مهمترین عوامل موثر بر کارکرد منفی سیل بند شماره ۲ می باشد.

در خصوص سیلاب روستای سید میرزا و حوالی آن علاوه بر مشکلات مربوط به سیل بند شماره ۲ که این منطقه را نیز متأثر کرده است، عدم بازدید و محافظت از قطعه شماره ۱ سیل بند توسط شهرداری، عدم آزادسازی رودخانه شیر محمد آباد و ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده این رودخانه از عوامل مؤثر بر ورود سیلاب به این منطقه بوده است.

موارد یاد شده باعث ورود حجم بالای سیلاب به شهر یزد شده و آنچه می توانست این حجم از سیلاب را کنترل کند حفظ مسیل ها و آبراهه های طبیعی قدیمی شهر یزد یا اجرای کامل مسیل مرکزی شهری یزد بود که انجام نشده است؛ به علاوه به جهت عدم وجود سیستم جامع و مناسب جهت جمع آوری و دفع روان آب های سطح شهر، این مشکلات تشدید شده است.

نفوذ رواناب ها به شبکه فاضلاب شهری و پرکردن ظرفیت آن و عدم استفاده از شیرهای یک طرفه در محل اتصال مشترکین، موجب کارکرد منفی شبکه فاضلاب و ایراد خسارت به مردم ( پس زدگی فاضلاب) شده است.

تأکید می شود نواقص مذکور که جزئیات دقیق آن در گزارش کارشناسی آمده است در طول حداقل ۲۰ سال اخیر در دوره‌های مختلف مدیریتی مسبوق به سابقه بوده و اگر چه در هر دورانی اقداماتی نیز انجام شده لیکن منتهی به نتیجه مطلوب نگردیده است.

اختلاف نظر دستگاه های اجرایی، کمبود اعتبارات، اولویت بخشی به طرح های عمرانی و توسعه ای و فرعی تلقی کردن پیوست های مدیریت بحران، بخشی نگری دستگاه های مختلف، مکاتبه برای رفع تکلیف و عدم ایفای نقش فرابخشی مدیریت بحران استان برای صدور تصمیم قاطع در مواقع اختلاف، از جمله مسائل جدی است که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.

بدیهی است نواقص موجود در راستای اصلاح فرایندها احصا و اطلاع رسانی شده و به معنای نادیده گرفتن تلاش های صورت گرفته برای کاهش آثار سیل نمی باشد و جزئیات گزارش به همراه مستندات به ستاد بحران استانداری ارسال شد تا تکلیف دستگاه‌های را برای رفع مشکلات موجود احصا کنند.

دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان موضوع رفع نواقص و اصلاحات لازم را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

جاری شدن سیل بی سابقه، فروردین ماه امسال در شهر یزد خسارات سنگینی بر منازل شهروندان، تنسیسات شهری، بخش کشاورزی، گلخانه ها و خودروهای شهروندان وارد کرد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: سیل ، دادگستری ، کارشناسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار