رئیس سازمان مدیریت یزد در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد تاکید کرد: سنگ‌بنای آینده یزد توسعه مبتنی بر نیروی انسانی یزدی است چرا که یزدی‌ها از ویژگی‌های جستجوگری، آبادگری و پردازشگری برخوردارند.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱ 18 June 2022

«مجید دهقانی زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یزد معمولاً در ادبیات توسعه به‌ عنوان یک استان توسعه‌یافته در کشور شناخته می‌شود به طوری که در بسیاری از شاخص‌ها از رتبه‌بندی دانشگاهی تا مطالعات کاربردی جزو چند استان برتر توسعه‌یافته کشور تلقی می‌شود.

وی افزود: هر چند استان یزد به لحاظ جغرافیایی یک استان کوچک در کشور محسوب می‌شود ولی ۲.۱ درصد تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده که همین رقم کوچک، یزد را به لحاظ تولید سرانه در ردیف پنج استان برتر کشور قرار داده و بعلاوه در داخل این اقتصاد کوچک شاهد فعالیت بخش‌های مزیت‌دار و بزرگی مانند منسوجات، راه‌آهن، معدن، فلزات پایه و اساسی و حتی دامپروری هستیم که بعضاً با سهم بالایی که در کشور دارند، نقش مهم و خاصی را در اقتصاد ملی ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مزیتها باعث شده که اقتصاد توانمندی برای توسعه فرصت‌های شغلی و اقتصادی جذاب برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های بعدی در استان یزد فراهم شود و به دنبال آن شاهد سرازیر شدن مهاجرت‌های گسترده‌ای از سایر نقاط کشور و حتی از خارج کشور در سالهای گذشته به این استان باشیم.

دهقانی زاده گفت: هر چند دستیابی به این جایگاه که به واسطه مردمانی توانمند، بخش خصوصی دلسوز و مدیریتی مطلوب‌تر نسبت ‌به سایر مناطق کشور و البته برخورداری از یکسری مزیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی، تاریخی و انسانی شکل‌ گرفته، اتفاقی مثبت و مبارک برای استان است و وظیفه داریم آن را پاس بداریم ولی تبعاتی را نیز برای یزد و یزدیها به همراه داشته است.

وی افزایش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در استان را یکی از تبعات این توسعه یافتگی ذکر و عنوان کرد: قاعدتاً سرزمین‌ها دارای یک آستانه تحمل زیست محیطی هستند و فشار بیش از اندازه می‌تواند جبران این آسیبها را بسیار سخت و حتی ناممکن کند و امروز در یزد این آلایندگی‌ها را در بخش‌های آب، هوا و خاک را که به ‌مراتب حادتر از آب است؛ شاهد هستیم.

وی به تبعات اجتماعی و فرهنگی به عنوان یکی دیگر از مشکلات که شاید به نوعی آلودگی در استان محسوب شود، اشاره و تصریح کرد: متاسفانه نوع مهاجرتها به استان بافت فرهنگی و ‌اجتماعی استان را دچار تغییرات اساسی و تهدیداتی کرده و بعضاً «برند یزدی بودن» را به ‌شدت مورد تهدید قرار داده به نحوی که تداوم این معضل می‌تواند «یزدی بودن» را با مفهوم گذشته‌ی آن به کل از نظرها محو کند.

رئیس سازمان مدیریت استان تاکید کرد: هر چند مهاجرت به‌خودی ‌خود بد نیست ولی تنوع بالای آن در استان نامطلوب بوده چرا که اغلب مهاجرتها به یزد از نوع نیروی انسانی فیزیکی و یزدی بوده و طیف متنوعی را شامل شده ‌است و این آمیختگی به نوعی غیر قابل‌ تصور، شرایط فرهنگی و اجتماعی یزد را در وضعیتی پیچیده قرار داده است.

وی گفت: حجم مهاجرت‌ها به استان ارائه خدمات مطلوب به شهروندان یزدی را سلب کرده چرا که این خدمات به اجبار باید بین یزدیها و مهاجران تقسیم شود و همین موضوع باعث شده که مدیریت استان نتواند خدماتی درخور و در شأن یزدیها را فراهم کند.

وی با بیان این که براساس آخرین آمارهای کشوری، استان یزد به‌ لحاظ سرانه اشتغال ایجاد شده جزء استان‌های اول و دوم کشور است و بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور را دارد، گفت: در حالی که فضای کسب‌ و کار در استان مطلوب و امیدواری برای دستیابی به شغل بالاست ولی فرصت‌های شغلی ایجاد شده متناسب با نیاز یزدی‌ها نبوده لذا طی این سال‌ها روند رو به ‌رشد بیکاری در استان را شاهدیم که بخش عمده‌ای از آن متوجه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه بانوان تحصیل‌کرده بوده ‌است.

دهقانی زاده با تاکید بر این که ادامه این روند توسعه در استان ممکن نیست، گفت: این نوع توسعه علی‌رغم این که به دلیل محدودیت جدی منابع فیزیکی و حتی محدودیتهای جدی تامین نیروی انسانی مورد نیاز، مقرون به صرفه برای استان نیست، هیچ عایدی نیز نصیب یزد و یزدیها نخواهد کرد.

وی با بیان این که برای ساختن آینده یزد و تغییرات اساسی باید به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پیش رو توجه خاصی داشته ‌باشیم، اظهار کرد: یزدی‌ها از دیرباز دارای چند ویژگی فطری منحصر به فرد و کم‌نظیر بوده‌اند که مهمترین این موارد مبتنی بر آمایش سرزمین، پردازشگر بودن، جستجوگر بودن و آبادگری آنهاست و باید مبتنی بر همین ساختارها بتوانیم آینده استان را در بستر گذشت زمان روشن‌تر و امیدوارکننده‌تر از امروز ترسیم کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر همین اساس و برای تغییر رویه و و ریل‌گذاری جدید نیازمند حرکتی منسجم و برنامه‌محور بر پایه سند آمایش استان هستیم که این مهم به ‌صورت منحصربه‌فردی در یزد و در قالب برنامه‌ای تحولی در چارچوب یک مرکز غیررسمی با عنوان پیشرفت و عدالت و با عنوان کلی «یزد نوین» شکل‌ گرفته است.

به گفته وی، این مرکز در واقع رسالت دارد با استفاده از ظرفیت نمایندگانی از طیف‌های مختلف اعم از خبرگان، نخبگان و فعالان بخش خصوصی و دانشگاهی، اجرایی و اداری نسبت‌ به احصاء و تدوین برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های اولویت‌دار اقدام کند.

وی تأکید کرد: برنامه‌های تحولی همانطور که از نام آن برمی‌آید، هم ‌نیاز به کار خاص و ویژه دارد و هم باید تحولی در وضعیت موجود ایجاد کند و مسیر را به سمت تحول و تعالی بیشتر پیش ببرد لذا باید انرژی کلان استان و همگانی در مسیر تحقق آن‌ها منسجم شود.

دهقانی زاده افزود: هدف خاص تدوین ‌شده در این برنامه‌ی فرابخشی به نحوی تعیین شده که هر گروهی، با هر سلیقه‌ی سیاسی و با هر فهم و درکی که از توسعه دارد،‌ لاجرم در مسئولیت اجرایی خود جز همین راهکار را دنبال نخواهد کرد.

وی با اشاره به این که سرفصل‌های این برنامه به ‌صورت فشرده در بازه‌ای سه ماهه در انتهای سال گذشته انجام و رونمایی شد، گفت: بلافاصله پیاده‌سازی فاز اول این برنامه از همان آخر سال گذشته در دستور کار استان قرار گرفت و همزمان با پایش مستمر اجرای فاز اول آن، پیگیری و تدوین فاز دوم نیز آغاز شد.

وی با بیان این که در فاز اول این برنامه ۱۰ اولویت شامل موضوعات آب، انرژی خورشیدی، اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی، گردشگری، کشاورزی، ورزش قهرمانی، سامان خانواده، نساجی و پوشاک مورد اهتمام قرار گرفت، عنوان کرد: در همین ‌رابطه نزدیک به ۱۳۰ طرح و پروژه و فعالیت تخصصی طراحی و الزامات و نیازمندی‌ها و آن‌ها احصا شده ‌است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: این برنامه ذیل چشم‌انداز سند امیدآفرین آمایش استان تدوین ‌شده ولی نحوه طراحی آن به‌ گونه‌ای بوده که در افق چهارساله دست یافتنی باشد، هرچند در حین اجرای این برنامه، تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی نیز اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد: قطعاً تا بستری جدید برای جایگزینی بخشهای در اولویت برنامه‌های تحولی یزد نوین فراهم نشده باشد، بخش‌های قبلی و فعال کنونی مورد هجمه قرار نخواهد گرفت.

دهقانی زاده خاطرنشان کرد: مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت به منظور اطمینان از پیشرفت مناسب این طرح‌ها، به این جمع‌بندی رسیده که برای هر یک از محورهای ده‌گانه یک مسئول پیگیری ویژه تعیین شود لذا در این رابطه از افراد خبره و مسلط در این حوزه‌ها بهره گرفته و این افراد که وظیفه کنترل، هماهنگی و جمع‌بندی نحوه پیشرفت طرح‌های ذیل هر محور را برعهده دارد، با حکم استاندار مشغول فعالیت شده‌اند.

وی افزود: در حال ‌حاضر جلسات هفتگی مرکز برای پایش و کنترل پیشرفت طرح‌ها به‌ صورت تخصصی برای هرکدام از محورها با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌شود و امیدواریم طی یک‌سال آینده، پیشرفت‌های این طرح در استان ملموس شود.

وی با بیان این که مجموعه طرح‌های تحولی مورد نظر در این برنامه برای رؤسای دستگاه‌های ملی و وزارتخانه‌ها در سطح کشور تشریح شده و قول همراهی و مساعدت آن‌ها برای تحقق آنها اخذ شده ‌است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از وقت استاندار در ملاقات‌های ملی صرف پیگیری نحوه تحقق و پیشرفت این طرح‌های تحولی شده و خوشبختانه استقبال وزرا و مقامات ملی از این موضوع، استان را دلگرم به امکان تحقق حداکثری این برنامه‌ها کرده و امیدواریم اثرات مثبت آن را در آینده نه‌چندان دور در شاخص‌های توسعه‌ای استان شاهد باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: معتقدیم سنگ‌بنای آینده یزد توسعه مبتنی بر نیروی انسانی یزدی است چرا که یزدی‌ها، جستجوگر، آبادگر و پردازشگر هستند که این ویژگی‌ها باید متناسب با نیازهای امروز جامعه نیز پیش برود.

دهقانی زاده در بخش دیگری از سخنانش در مورد ویژگی‌های مطرح شده در مورد یزدی‌ها گفت: یزدیها از این جهت پردازشگر هستند که به ‌عنوان نمونه هر چند تولید کنجد یا نهاده‌های دامی ندارند ولی سهم بالایی از تولیدات فراورده‌های کنجدی و محصولات دامپروری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این ‌که یزدی‌ها از دیرباز جستجوگر و آبادگر بوده‌اند، اضافه کرد: سعی داریم دانش تولید یزدی را در سطح کشور و حتی در کشورهای هدف اشاعه دهیم و در این باره معتقدیم یزدیها حتی می‌تواند به مرکز تولید دانش کشاورزی در کشور تبدیل شود.

دهقانی‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که بستر فکری برای اجرای این برنامه‌ تحولی در استان مهیا شود تا ضمن تحقق آن، جامعه عالم و دانشمند یزد به آینده‌ای بهتر امیدوار گردد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار