جمعی از استادان و دانشجویان رشته انسان شناسی دانشگاه یزد روز چهارشنبه از مناطق ییلاقی محل استقرار عشایر شهرستان ابرکوه در محدوده مزرعه باغوک بخش سورمق شهرستان آباده دیدن کردند.
کد خبر: ۱۰۵۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷ 22 June 2022

به گزارش ایرنا، در جریان این دیدار که با حضور کارشناس امور عشایر شهرستان ابرکوه همراه بود، دانشجویان رشته انسان شناسی دانشگاه یزد با شیوه زیست، معیشت، تولیدات عشایری و ساختارهای اجتماعی و فرهنگی زندگی ایلات و عشایر آشنا شدند.

جواد شمس رییس اداره امور عشایر استان یزد در گفت و گو با ایرنا گفت: جامعه عشایری از بخش های مولد اقتصادی در استان است و با توجه به آمار اندک این جمعیت در مقایسه با جامعه شهری و روستایی، نقش پررنگی در تولید فراورده های پروتئینی و دامی دارند، به همین منظور برای شناخت هرچه بیشتر ظرفیت های جامعه عشایری و تعامل این بخش با مراکز علمی و دانشگاهی تلاش می شود.

۴هزار و ۸۴۶ نفر جمعیت عشایری استان یزد در قالب یکهزار و ۴۲۳ خانوار عشایری در برخی مناطق شهرستان های ابرکوه، خاتم و مروست زندگی می کنند که عمدتا از ایلات بختیاری، قشقایی و عرب خمسه هستند.

عشایر استان یزد با ۲۵۰ هزار رأس دام سبک ، سالانه حدود هزار و ۴۰۰ تن انواع فرآورده های دامی و لبنی شامل ۵۰۰ تن شیر ، ۴۰۰ تن گوشت قرمز، ۷۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن دیگر فرآورده لبنی و دامی معادل ۲۵ درصد تولیدات استان یزد و ۳۰۰ متر مربع فرش و گلیم و سایر بافتنی ها معادل ۲۰ درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند.

عشایر شهرستان ابرکوه عمدتا از تیره های ایل بختیاری هستند و شغل عمده آنان دامداری است، مناطق ییلاقی بخش عمده خانوارهای عشایر این شهرستان در منطقه سورمق استان فارس و قشلاق آنان در منطقه فراغه شهرستان ابرکوه واقع شده و امسال به دلیل کمبود بارش های بهاری، تامین علوفه دام عشایر از مراتع با محدودیت همراه شده است.

منبع: ايرنا
برچسب ها: ابرکوه ، عشایر ، دانشجویان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار