نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکل نظام را ضعف در حوزه قانونگذاری و نظارت دانست و گفت: متاسفانه مجلس به جای پرداختن به وظایف اصلی بیشتر به کارهای اجرایی روی می آورد که این رویه و ضعف باعث شده برای انجام وظایف به جا مانده مجلس، شوراهای عالی تشکیل شده و تصمیمات فراقانونی بگیرند.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 22 June 2022

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابعاد قوت نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: انقلاب ما توانست نگاه دینی را با نگاه مردم سالاری تلفیق و در قالب نظام اسلامی پدیدار و حکومت مستحکمی را بنا نهد که در عصر کنونی کم نظیر است و باید قدردان آن باشیم.

وی افزود: نقطه قوت دیگر نظام اسلامی وجود رهبری حکیم، صالح و مدبر در راس نظام است که پس از امام امت سکاندار آن شد، انتخابی که در آن شرایط سخت چیزی جز به فضل الهی نبود. همچنین بعد قوت دیگر جمهوری اسلامی، استقلال سیاسی کم نظیر آن است و قدرت دفاعی و راهبردی ما در منطقه و جهان نقطه قوت دیگر ایران است که دشمنان را در گفت و گو و برخورد با ایران به احترام وا داشته و بیشترین عصبانیت دشمنان ما و بخش زیادی از تحریم های امروز ناشی از همین قدرت دفاعی ایران است.

نماینده مردم بافق در مجلس تصریح کرد: وجود ثبات و امنیت پایدار کشور یکی دیگر از این نقاط قوت است و زمانی اهمیت آن را بیشتر درک می کنیم که آن را از دست داده باشیم.

صباغیان مهمترین مشکل را ضعف در حوزه قانونگذاری و نظارت دانست و بیان کرد: متاسفانه مجلس به جای پرداختن به وظایف اصلی بیشتر به کارهای اجرایی و محلی روی می آورد که این رویه و ضعف باعث شده برای انجام وظایف به جا مانده مجلس، شوراهای عالی متعددی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، بورس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران تشکیل شده و تصمیمات فراقانونی بگیرند. این برخلاف نص صریح اصل ۷۱ قانون اساسی است که قانونگذاری را به عهده مجلس گذاشته است چرا که مجلس از منتخبان مردم و اساس مردم سالاری می باشد.

وی افزود: امروز نحوه قانونگذاری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی شاید موقتا مشکلاتی را حل کند، ولی تیر خلاصی به مجلس است و بعدا چه هزینه هایی که برای تضعیف این پایه اصلی مردم سالاری پرداخت نخواهد شد. امروز مجلس از این بابت خواب است و برخی برای مصلحت خود را به خواب زده ایم. باید بدانیم حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد که امروز و دیروز متولیان مجلس جایگاه و مقام ظاهری خود را دیده اند تا جایگاه مجلس را. باید مجلس برای این موضوع با مقام معظم رهبری مشورت کرده و مجلس را از این وضعیت نجات دهید. کاری که آقای قالیباف در سال اول وعده داد اما اقدامی نشد.

نماینده بافق دومین ضعف را چربیدن روابط بر ضوابط و مقررات خواند و گفت: نتیجه این موضوع حادثه متروپل، قطار مشهد به یزد، پلاسکو، تراکم فروشی و... است. ترافیک، آلودگی هوا، افزایش پرونده ها در دادگاه ها، افزایش زندانیان، سرقت و سفارشی شدن مجوزها و تسهیلات ریشه در همین چربیدن روابط بر ضوابط دارد.

وی ضعف بعدی در نظام را ربا و اخذ سودهای کلان بانک ها دانست و گفت: تورم و افزایش قیمت ها و چند شیفت کار کردن مردم نتیجه ای جز زیر پا نهادن حکم الهی نیست. در تعجبم که چرا علمای بزرگ فریاد نمی زنند، علمای بزرگ اگر این سودهای بانکی ربا نیست پس ربا چیست و کجاست؟

نماینده بافق در مجلس افزود: بعضی از کشورهای غربی و پیشرفته آثار آن را متوجه شده و سود بانکی را از سیستم حذف کرده و یا به حداقل رسانیده اند. اصلاح ساختار اداری کشور و نبود اجرای واحد مدیریت شهری یکی دیگر از نیازهایی است که از نان شب برای رفع مشکلات مردم واجب تر است و تا این درست نشود امور اصلاح نخواهد شد.

صباغیان خاطرنشان کرد: ایراد دیگر که در بین مسئولان و به ویژه نمایندگان شکل گرفته این است که از مقامات و مسئولین عادلانه انتقاد نمی کنیم. نمایندگان بر اساس وظیفه و مطابق با اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی در همه امور کشور می توانند اظهار نظر و نقد و پیشنهاد داشته باشند، ولی در نقد برخی مسئولین و نهادها افراط می کنیم و در نقد برخی از نهادها احتیاط می کنیم و خیلی از وقت ها از ترس رد صلاحیت انتقاد و ایراد را مطرح نمی کنیم. و حتی الان که این مطلب ر ا می گویم ترس رد صلاحیت دارم و شاید هم نباشد ولی این ترس وجود دارد که برای نمایندگان نباید باشد. وقتی ایرادها را نمی گوییم دشمنان به شکل افراطی در رسانه ها و شبکه ها می گویند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار