مدیرکل هواشناسی استان یزد گفت: برای ۱۰ روز آینده و طبق بررسی هایی که از سامانه ها صورت گرفته، بارش ها به صورت پراکنده خواهدبود و هیچ گونه بارش شدیدی برای استان پیش بینی نمی شود.
کد خبر: ۱۰۵۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹ 03 August 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی برهانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در برخی از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی مطالبی در خصوص بارش شدید باران در یزد منتشر می شود، اگرچه فراوانی ابر برای استان پیش بینی می شود اما بارش قابل ملاحظه ای در پی نخواهد داشت و اگر تغییری در شرایط جوی در روزهای آتی ایجاد شود، در این زمینه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی بارش های تابستانه و موسمی ویژگی خاص خود را دارد و کلیات را می توان پیش بینی کرد اما به دلیل تغییرات سریع نیاز به پایش و اطلاع رسانی آنلاین و برخط است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد گفت: بیشترین آماری که درباره بارش های تابستانی در استان یزد ثبت شده مربوط به منطقه کهدوئیه با ثبت ۳۴ میلیمتر در شبانه روز گذشته بوده است که قابل مقایسه با شهر یزد و بارش اخیر که ۷۵ میلیمتر بود، نیست.

وی ادامه داد: با وجود هشدارهایی که به شهروندان داده می شود بازهم شاهد سفر به ییلاقات سفر هستیم، اگرچه گاها خطاهایی هم در زمینه پیش بینی هواشناسی ممکن است زخ بدهد اما اعلام هشدارهای زرد و نارنجی به منزله اعلام آمادگی و امکان وقوع خطر است.

برهانی افزود: اعلام خطر قرمز تقریبا صد درصدی است و پدیده جوی به وقوع خواهد پیوست اما هشدارهای دیگر یعنی آماده باش و ممکن است خطر اتفاق بیفتد و از مردم خواهش می کنیم هشدارها را درست درک کنند و برای جلوگیری از خسارات به آن عمل کنند.

برهانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه بعضا گفته می شود بارش های اخیر یزد در ۷۰ سال یا ۵۰۰ سال گذشته بی مانند بوده است، توضیح داد: با توجه به آمارو اطلاعات ثبت شده که در دسترس است در ۷۰ سال گذشته بارش های اخیر یزد بی سابقه بوده است اما دلیلی بر عدم تکرار آن وجود ندارد چون در چهار ماه قبل نیز بارش هایی داشتیم که منجر به سیلاب شد و با توجه به جابجایی های اقلیمی که وجود دارد امکان وقوع هر لحظه وقایع وجود خواهد داشت و آمار ۵۰۰ ساله نیز بر اساس اعلام وزرات نیرو و سامانه این مجموعه بیان می شود .

دهقان معاون هواشناسی استان یزد نیز در این نشست گفت: در اماکنی که ایستگاه وجود دارد و با توجه به پایش های لحظه ای که صورت گرفت خسارت کمتری به جا مانده و لذا از همه دستگاه های مرتبط درخواست داریم برای تجهیز و توسعه ایستگاه های خودکار و پایش لحظه ای به هواشناسی مساعدت کنند تا بهتر بتوانیم مردم را مطلع کرده و بارش ها را پیش بینی کنیم.

بارش های پایان هفته گذشته باعث وقوع سیل در برخی مناطق یزد شد که این سیل ۶ کشته برجا گذاشت و خسارات زیادی را به منازل قدیمی و بافت های فرسوده و تاریخی یزد وارد کرد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: هواشناسی ، بارش ، سامانه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار