محقق، پژوهشگر و نویسنده یزدی از «کاظم سعیدی» مدیر نشر آرمان به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه‌ نشر و خدمتگزاران صدّیق حوزه‌ فرهنگ یاد کرد که با مشورت و راهنمایی وی بنیان‌گذاری انتشارات شهر یزد را راه اندازی کرد.
کد خبر: ۱۰۶۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱ 06 August 2022

«حسین مسرّت» در گفت‌وگو با ایسنا در مورد «کاظم سعیدی» از مدیران نشر یزد گفت: وی در سال 1306 به عنوان آخرین فرزند حاج میرزا حسن قنّاد (سعیدی) بازرگان خوشنام یزدی که در حرفه‌ی تجارت قند و شکر مقیم شهر بمبئی در هندوستان بود، در شهر یزد به دنیا آمد.

وی ادامه داد: مادرش فاطمه، دختر حجّت‌الاسلام ملّا عبدالکریم مسگر ملقّب به «عماد الاسلام» و متخلّص به «مجاهد» و از روحانیون و خطبای مشروطه‌خواه نامی یزد بود که به نمایندگی از مردم یزد در نخستین دوره‌ی مجلس شورای ملی شرکت داشت و برادران بزرگش رضا و علی اصغر، وارد صنعت چاپ شده و به کار چاپ و نشر و کتابفروشی به نام بنگاه گلبهار در شهرهای یزد و کرمان مشغول شده بودند.

به گفته مسرت، کاظم نیز پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در یزد و هنگامی که 13 ساله بود، برای ادامه تحصیل در حدود سال هجری شمسی راهی تهران شد و پس از پایان تحصیل در همان جا ماندگار گشت و همچون برادران خود وارد صنعت چاپ شد. البته وی ضمن کار چاپ و نشر، بین سال های 1320 تا 1330 با نشریات آن روز تهران مانند نسیم صبا با مدیریّت حسین کوهی کرمانی، مشروطیّت با مدیریّت مشایخ فریدنی، صدای مردم با مدیریّت محمّدحسین فری پور و رمز ترقی با مدیریّت رضیانی، همکاری قلمی داشت.

وی ادامه داد: سعیدی بر اثر علاقه‌ای که به کار نشر داشت، نخست چاپخانه‌ی دانش و سپس چاپخانه‌ی آرمان و سرانجام در سال 1333 مجوز نشر بنگاه مطبوعاتی آرمان که بعدها مؤسّسۀ انتشارات آرمان شد را گرفت که در آن روزگار بیست و یکمین موسسه‌ی انتشاراتی بود.

وی با بیان این که سعیدی پیش از گرفتن نشر آرمان چندین کتاب با نام چاپخانه‌ی دانش چاپ کرد و حتی مجوز اولیۀ کتاب «پیغمبر دزدان» اثر دکتر «محمّد ابراهیم باستانی پاریزی» که به وسیلۀ برادر بزرگش در کرمان چاپ شد، به نام او بود، خاطرنشان کرد: انتشارات آرمان نخست در امیریه، سپس در ناصرخسرو، کوچۀ حاج نایب و سپس به جلوی دانشگاه تهران، پاساژ بلور انتقال یافت و از آغاز تا حدود سال 1384 صدها عنوان کتاب در زمینه های گوناگون چاپ و منتشر کرد.

این محقق و نویسنده فرهنگی استان یزد اظهار کرد: سعیدی در همان سال 1333 حدود 20 برگزیده‌ی شعر از بهار، شهریار و دیگر سخنوران فارسی چاپ کرد و خود نیز به همراه حسین گلپایگانی، کتاب «اثرها»، دربردارندۀ ۶۱ قطعه شعر از شعرای معاصر ایران گردآوری و در دسترس خوانندگان گذاشت.

وی دیگر کار مهم سعیدی را چاپ و انتشار کتاب‌های قابل توجّهی در حوزه ترجمه‌ی داستانهای معروفی همچون آرزوه‍ای‌ ب‍زرگ‌، راب‍ی‍ن‍س‍ون‌ کروز، شاهزاده و گدا، رابین هود، گ‍وژپ‍ش‍ت‌ ن‍ت‍ردام‌، موبی دیک، اولیور تویست از نویسندگان ناموری چون آلکساندر دوما، چارلز دیکنز، جک لندن، مارک تواین، ویکتور هوگو، مایکل وست، دانیل دوفو، هرمان ملویل و دیگران با ترجمۀ فرامرز برزگر، رضا سیّدحسینی ، ایاز حدّادی و فریدون حاجتی به گونه‌ی دوزبانه برای زبان آموزی و آشنایی بیشتر دانشجویان با ادبیّات انگلیسی و اروپایی در قطع جیبی و ارزان ذکر کرد و افزود: از این راه خدمتی بس مهم و ماندگار انجام داد زیرا بسیاری از ایرانیان حتی نام برخی از این نویسندگان نامی مانند جک لندن را نشنیده و نخستین بار به همت و پیگیری او آثار این نویسندگان ترجمه و چاپ می‌شد.

مسرت کار دیگر آرمان را چاپ کتاب‌هایی با عنوان‌های «داستان‌هایی با قهرمانان کوچک از نویسندگان بزرگ» و «قصّه‌هایی از نویسندگان بزرگ برای نوجوانان»، هر دو گردآوری و برگردان مترجم نامی رضا سیّدحسینی و «شاهکارهای جاویدان ادبیّات جهان»، ترجمه و تلخیص ایاز حدّادی خواند که به دفعات چاپ شد.

وی عنوان کرد: سعیدی به دلیل حُسن خلق و شناخت خوبی که از صنعت نشر داشت و مورد وثوق و اعتماد ناشران بود، به عضویّت هیئت مدیره‌ی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انتخاب شد و نزدیک به 23 سال در سمت‌های منشی و معاون این اتحادیه که یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های صنفی کشور بود، برگزیده شد و با صداقت و امانت داری، وظیفه‌ی خود را انجام می‌داد. او همچنین به همراهی تعدادی از ناشران نامدار و خوشنام تهران، شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران را بنیان گذاشت و به مدّت 10 سال سرپرست و مدیر عامل این شرکت تعاونی بود.

وی از دیگر کارهای فرهنگی سعیدی را ارشاد و راهنمایی در بنیان گذاری انتشارات یزد در سال 1366 در شهر یزد خواند که با همکاری پسرش نادر سعیدی و همراهی سید عبدالرّضا و سید محمد مهدی خانجانخانی در یزد به نشر کتاب پرداختند و تعدادی کتاب نیز به صورت مشترک با انتشارات آرمان چاپ کردند.

بنا بر اظهارات مسرت، کاظم سعیدی در سال 1370 به دلیل بیماری قلبی از سمت‌های خود در اتحادیه و شرکت تعاونی استعفاء داد و به اصرار پسرش به زادگاه خود یزد برگشت و با یاری انتشارات یزد، چندین کتاب چاپ کرد. او در یزد موفق به چاپ سه اثر از نویسندۀ نامدار دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به نام‌های «نوشته‌های بی سرنوشت» (مشترک با انتشارات یزد در سال‌های 1375و 1376)، «بازتاب‌ها» و« یگانگی در چندگانگی» درسال 1383 شد که گویا جزو آخرین کارهای نشر آرمان بود.

وی بیان کرد: در سال 1379 به مناسبت پنجاهمین سال فعالیّت وی در حوزه‌ی نشر از سوی اتحادیه‌ ناشران و کتابفروشان تهران در آیین باشکوهی با حضور ناشران و گروهی از چهره‌های فرهنگی از خدمات وی تقدیر و به دریافت لوح ویژه مفتخر شد. همچنین در سال 1381 همزمان با آیین هفتۀ کتاب به پاس خدماتش به عنوان پیشکسوت حوزه‌ نشر و خدمتگزار صدّیق حوزه‌ فرهنگ، لوح سپاس از سوی رئیس جمهور وقت و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به او اهدا شد.

مسرت در پایان خاطرنشان کرد: استاد سعیدی در سالهای پایانی عمر، روزگارش را با خواندن کتاب می‌گذرانید و سرانجام در 12 اسفند 1400چشم از دنیا فروبست که از او دو فرزند به نام‌های ناهید و نادر برجای مانده است.

 

 

منبع: ایسنا
برچسب ها: پژوهشگر ، نشر ، پیشکسوت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار