فرمانده انتظامی یزد:
فرماندهی انتظامی استان یزد با اشاره به بخش قابل توجه سرقتهای خرد در استان، از افزایش این جرم در استان خبر داد و گفت: متاسفانه احساس امنیت بالای یزدیها به عنوان یکی از علل این افزایش است و ۸۲ درصد سرقت‌های استان مربوط به اماکن دولتی و خصوصی است.
کد خبر: ۱۰۶۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳ 10 August 2022

سردار «عباسعلی بهدانی‌فر» امروز چهارشنبه نوزدهم مردادماه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(علیه السلام) و گرامیداشت یاد شهید «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در کشور افغانستان به بهانه روز خبرنگار، در جمع اهالی رسانه، تعامل و همکاری رسانه‌ها با نیروی انتظامی استان طی یکسال گذشته را قدر نهاد و گفت: اگر امروز شاهد امنیت مطلوب در استان هستیم، نقش رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان حائز امنیت است.

وی به نقش اساسی رسانه‌ها در حفظ و ارتقای امنیت روانی و احساس امنیت مطلوب در استان را یادآور شد و اظهار کرد: یکی از عوامل بسیار مهم در ترویج بسیاری از آسیبهای اجتماعی استان بی‌توجهی قربانیان است و رسانه ها می‌توانند در این رابطه نقش موثری ایفا کنند.

وی با بیان این که هر ماهه بیش از ۱۹۰ خبر از سوی معاونت اجتماعی استان برای انعکاس به رسانه‌های استان ارسال می‌شود، گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم که امید و آرامش را در جامعه بسط دهند و در جهت تقویت ایمان و باورهای دینی مردم و مشارکت آنها در زمینه‌هایی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کوشا باشند و اخبار حوادث را تنها با هماهنگی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با هدف حفظ و ارتقای امنیت و آرامش جامعه منتشر کنند.

بهدانی‌فر انتشار زودهنگام برخی اخبار را علاوه بر حساس کردن مردم در زمینه امنیت جامعه، موجب اختلال در دستگیری متخلفان دانست و از رسانه‌ها خواست تا اخبار پلیسی را با نگاه آموزشی و در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای مردم در این حوزه منعکس کنند.

وی با اشاره به گزارش چهار ماهه نیروی انتظامی استان و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، گفت: هر چند وضعت خوبی در زمینه سرقتها نسبت به میانگین کشوری داریم ولی رشد ۱۶ درصدی را در سرقت‌های جزو که ۶۵ درصد سرقتهای استان را شامل می‌شود، شاهدیم.

وی از رشد ۷۰ درصدی کشف سرقت‌های استان در این چهار ماهه خبر داد و گفت: در سرقت مغازه رشد ۸۲ درصدی کشف سرقت و در سرقت اتومبیل نیز رشد ۱۰۳ درصدی طی این مدت گزارش شده است.

فرمانده انتظامی استان تاکید کرد: در بخش سرقت‌های خرد تعداد ۲۷ دستگاه مسئولیت دارند ولی بخشی از افزایش سرقتها به دلیل کم کاری برخی دستگاه‌های دولتی است چرا که ۸۲ درصد سرقت‌های استان مربوط به اماکن دولتی و خصوصی است.

وی بیکاری را نیز عامل موثری در افزایش سرقت‌ها خواند و عنوان کرد: اعتیاد و نبود کمپ ماده ۱۶ در استان نیز از عوامل مهم در افزایش سرقتها در استان است که در حال رایزنی با وزیر کشور با همراهی استاندار محترم برای راه اندازی این نوع کمپ در استان هستیم.

وی تاثیر عواملی مانند مشکلات اقتصادی و مهاجرپذیری استان به نحوی که در برخی شهرستانها تا ۳۰ هزار مهاجر داریم و نیز پایین بودن هزینه جرم و بی توجهی یزدیها به نگهداری از اموالشان به دلیل احساس امنیت بالا در استان را در ازایش سرقتها در استان عنوان کرد.

سردار بهدانی‌فر با اشاره به کشف ۵۲ تن مواد مخدر در سال ۱۳۹۹ و ۴۷ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ این میزان کشفیات را در استان بی‌سابقه خواند و گفت: در چهار ماهه اول امسال نیز تاکنون هفت هزارو ۵۲۰ تن مواد مخدر در استان کشف شده که کاهش ۶۴ درصدی این بخش را علی رغم انهدام ۱۵ باند قاچاق مواد مخدر نشان می‌دهد.

وی علت این کاهش را توقف کشت مواد مخدر پس از به حکومت رسیدن طالبان، بسته شدن مرزها، دپوی مواد مخدر در برخی استانهای مرزی و البته برخورد جدی پلیس دانست و گفت: البته قاچاقچیان به دنبال جدیت پلیس در برخی بخشها، مسیرهای قاچاق را تغییر می دهند.

وی از رشد ۹ درصدی دستگیری قاچاقچیان کالا در استان طی این مدت نیز خبر داد و گفت: طی این مدت و در مقایسه با مدت مشابه در زمینه سوخت قاچاق ۳۱۳ درصد افزایش و در زمینه سیگار قاچاق رشد ۱۰۱ درصدی را شاهدیم.

این مقام انتظامی در استان یزد از ۱۶۲ هزار و ۴۲۸ مورد تماس با تلفن ۱۱۰ طی چهار ماه ابتدای امسال خبر داد که البته حدود ۱۰۰ هزار مورد از آنها عملیاتی شده است.

وی با بیان این که با ۵ درصد افزایش ثبت پرونده کلاهبرداری در پلیس فتا استان در این مدت به ارزش سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان در این مدت مواجه هستیم، گفت: غالباً ۸۵ درصد این پرونده ها موجب کشف کلاهبرداری و بازگشت اموال افراد شده است.

وی اقدامات صورت گرفته در طرح عفاف و حجاب در استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: وضعیت استان یزد به مراتب نسبت به دیگر استانها هستیم ولی در عین حال هم اکنون طرح ناظر نیز در استان فعال است که باعث امنیت در برخی مناطق شهر و استان شده است.

وی ادامه داد: و معتقدیم حجاب یکی از محورهای فراشناختی دشمن است و فراجا در این زمینه با ناهنجارهای اجتماعی مقابله می‌کند ولی تاکید داریم ۳۲ دستگاه با ۳۰۰ مصوبه در این حوزه باید محقق شود تا از تهاجم فرهنگی در استان و کشور پیشگیری شود.

وی از افزایش ۳۹ درصدی در تصادفات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز خبر داد و گفت: متاسفانه تعداد جانباختگان تصادفات در استان ۹ درصد افزایش داشته است که ۱۷ درصد تصادفات
درون شهری و ۵ درصد برون شهری بوده است.

بهدانی‌فر در موضوع سیل نیز گفت: علی رغم اقدامات صورت گرفته به دلیل حجم بالای بارندگی شاهد جاری شدن سیلاب در برخی شهرها ماننند یزد هستیم ولی پلیس در اولین بارش‌های استان وارد عمل شد که به مراتب موجب کاهش تلفات در سیل اخیر شد.

وی در مورد جابجایی پاسگاه ایست و بازرسی مواد مخدر شهید مدنی در مهریز نیز اظهار کرد: این طرح از سال ۸۸ مطرح است ولی در دستور کار فراجا نیست و اعتباری در این رابطه ندارد ولی اگر ساختمانی با همین وسعت و کیفیت در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد، آماده جابجایی هستیم.

بهدانی فر در مورد واقعه اخیر اتفاق افتاده در مورد یکی از تاکسی‌های اینترنتی گفت: ساماندهی در این زمینه در دستور کار است ولی به نظر اقدامات لازم در این باره هنوز صورت نگرفته است.

سرهنگ «مهدی زارع» رِیس پلیس راهور نیز یک طرفه شدن اکثر معابر در کوچه‌های خیابانهایی مانند بلوار طالقانی را تنها در راستای حفظ جان شهروندان و روان شدن ترافیک خواند و گفت: موضوع ساعاتی شدن یک طرفه شدن این معابر در شورای ترافیک شهرستان مطرح و در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

وی در مورد غیرفعال بودن برخی دوربین های اعمال قانون پلیس در داخل شهر یزد نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ دوربین نظارتی در استان فعالیت دارد ولی از ۵۵ دوربین نصب شده برای اعمال تخلفات و ثبت سرعت در استان تعداد ۱۲ مورد فعال و مابقی در دست تعمیر است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار