همزمان با سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، آیین سنتی ۱۳ محرم روز پنجشنبه در مناطق مختلف استان یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵ 11 August 2022

به گزارش ایرنا این آیین در فضایی معنوی و با حضور گسترده مردم عزادار و هیات‌های سینه‌زن و رنجیرزن برگزار شد و آنها به نشانه تشییع پیکر امام‌حسین (ع) و شهدای دشت کربلا در کوچه‌ها و خیابان‌ شهرها و روستاها به حرکت درآمدند.

عزاداران سپس با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و برخی امامزادگان در رثای شهیدان مظلوم دشت نینوا به عزاداری و سوگواری پرداختند .

این مراسم در اغلب شهرهای استان همراه با تعزیه‌خوانی و شبیه‌گردانی برگزار شد همچنین آیین سنتی عزاداری سیزدهمین روز ماه محرم با بیش از ۱۰۰ سال قدمت امروز با حضور هیات‌های مختلف مذهبی و با اجتماع پرشور مردم ولایتمدار در مسجد تاریخی ملا اسماعیل شهر یزد برگزار شد.

در این مراسم هیات‌های عزاداری به یاد شهدای کربلا و حضرت امام‌حسین (ع) به سوگواری پرداختند و ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رثای مظلومیت شهیدان دشت نینوا عزاداری کردند.

در این آئین ابتدا هیات‌های عزادار به یاد امام‌حسین (ع) و سایر شهدای مظلوم کربلا با نظم و ترتیب به سوگواری پرداختند و بعد از اقامه نمازجماعت ظهر و عصر مبلغان دینی در خصوص فلسفه قیام امام حسین (ع) و وظایف مردم سخنرانی کردند.

عزاداری هیات بنی‌اسد در واقع یادآور روز ۱۳ محرم سال ۶۱ هجری است که در آن، طایفه «بنی اسد» به صحرای نینوا آمد و در حالی که اجساد مطهر شهدای کربلا عریان در زیر آفتاب سوزان است، آنها را تشییع و دفن کردند.

در این آیین عده‌ای لباس عربی می‌پوشند؛ حصیری بر روی دست بلند می‌کنند و بیل و کلنگ بر می‌دارند و با شعار «یا مظلوم یا سیدی، یا محروم یا سیدی، یا عطشان یا سیدی»، «حلو یا بنی‌اسد بالغاضریه» حرکت می‌کنند.

در این هیات، یک نفر در پوشش شیر همراه هیات حرکت می‌کند در حالی که با ۲ دست به سرش می‌زند به طرف جنازه‌هایی که روی درهای چوبی قرار دارد و چهار نفر زیر آنها را گرفته‌اند، می‌رود و آنها را می‌بوسند و می‌بویند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: عزاداری ، سنتی ، ۱۳ محرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار