عضو شورای شهر یزد در مورد سیل اخیر اظهار نظر کرد؛:
نماینده شورای اسلامی شهر یزد در شهرداری منطقه بافت تاریخی خانه های خالی از سکنه و متروکه و نیز ضعف در شیب بندی صحیح و مدیریت آب های جاری در سطح معابر را از عوامل اصلی تخریب بناهای بافت تاریخی در سیل اخیر خواند و بر ضرورت دریچه های یک طرفه برای شبکه های فاضلاب تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶ 13 August 2022

«مجید تجملیان» گفت: متاسفانه در هفتم و هشتم مرداد ماه بارندگی شدید سامانه مانسون که معمولا در اقیانوس هند و مناطق جانبی از جمله هند و پاکستان رخ می‌داد در یک تحولی که بسیاری از متخصصان به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از رفتار اشتباه بشر کنونی با محیط زیست می‌دانند، به سمت اراضی نواحی شمالی تر آمد و مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی که انجام شده نشان میدهد که میزان تاب آوری شهر یزد در برابر بارندگی در یک شبانه روز ۱۸ میلی متر است یعنی اگر حداکثر تا ۱۸ میلیمتر در یک شبانه روز بارندگی داشته باشیم، شهر با مشکل خاصی بر نمی‌خورد و ساختار دفع آب های سطحی جوابگو است ولی در روز های هفتم و هشتم مردادماه در ۳ تا ۴ ساعت حدود ۸۳ میلیمتر بارندگی داشتیم که بی سابقه بود و در حقیقت با یک شرایط عادی مواجه نبودیم.

عضو شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: البته در بافت تاریخی در مقایسه با دیگر مناطق شهرداری، کمترین میزان مشکل ناشی از سیل را داشتیم و موضوع اصلی که در بافت مشکل ایجاد کرد ساختمان‌های نا ایمن، خالی از سکنه و متروکه بودند که علاوه بر مشکلی که برای بنا درست کرد برای همسایگان نیز باعث بروز مشکل و خطر شد.

ویبا بیان این که خالی از سکنه و متروکه بودن باعث تخریب ساختمان می‌شود، ادامه داد: آب‌های سرگردان سطحی نیز در بافت ایجاد شد که مربوط به ورود سیلاب از بیرون از شهر نبودند. در منطقه‌ای در بافت تاریخی مشاهده شد شیب بندی کوچه ها طوری است که شیب همه انها به سمت یک کاروانسرای تاریخی داخل شهر است و زمان بارندگی آب ها هدایت شده و به آن کاروانسرا سرازیر می‌شوند که این موضوع نشان می‌دهد هنگام آسفالت معابر در بافت به شیب بندی صحیح و مدیریت آب های جاری در سطح معابر همچنین حفر چاه های جذبی با عمق مناسب دقت نشده است.

تجملیان در رابطه با فرآیند های استمراری که باید انجام شود، گفت: باید طی یک فرآیند مستمر در چند روز قبل از بارندگی تمام معابر جارو و حفره ها در داخل چاه‌های فاضلاب پاکسازی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه چاه های جذبی بافت تاریخی دریچه های مناسب یا عمق مناسب ندارد بعضی چاه ها نیز به قنوات شهر متصل شده‌اند که خطر ساز است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر یزد، تجملیان افزود: معضل دیگری که وجود دارد این است که زمانی که شبکه فاضلاب شهر طراحی و اجرا شده است دقت نشده که باید در خروجی ساختمان و شبکه فاضلاب دریچه‌های یک طرفه قرار دهند که زمانی که شرایط بحرانی رخ می‌دهد و شبکه نمی‌تواند آب ها را دفع کند، فاضلاب داخل منازل وارد نشود و سازمان ابفا در این خصوص موظف است به نمایندگان مردم در شورا پاسخگو باشد و این مشکل پیگیری و رفع شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: تخریب ، بافت تاریخی ، سیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار