سرپرست میراث فرهنگی تفت گفت:‌ آوار برداری و بیرون کشیدن سنگ کتیبه‌های تاریخی از خانه‌رزاقیان این شهرستان نیازمند تأمین بودجه لازم است.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ 01 October 2022

علی‌اکبر دهقان‌طزرجانی، سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان تفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با اشاره به اهمیت توجه به میراث فرهنگی در نقاط مختلف استان و کشور، اظهار کرد: متأسفانه سیل اخیر در استان یزد خسارات قابل توجهی به برخی بناهای تاریخی وارد کرده و ساماندهی این مهم به ورود جدی مسئولان وزارت میراث نیاز دارد.

وی افزود:‌ خانه رزقانیان تفت از جمله بناهای تخریب شده ناشی از سیل اخیر در استان یزد است که متأسفانه به دلیل شدت بارش فرو ریخت و بسیاری از جاذبه‌های تاریخی در این بنا زیرآوار جامانده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت در ادامه گفت:‌ خانه تاریخی رزاقیان در این شهرستان،‌ مربوط به دوره پهلوی بوده و سوار بر جرزهای صفوی است و دارای جاذبه هایی نظیر دو بادگیر چهارطرفه، اتاق های تابستانی و زمستانی و همچنین تزئیات مجلل گچ‌بری است.

دهقان طزرجانی تصریح کرد:‌ خسارت وارده به بنا و همچنین تجهیزات اداری، طبق کارشناسی‌های انجام شده خسارتی بالغ بر یکصد میلیارد ریال را به استان وارد کرده است.

وی با بیان این‌که تعمیر و مرمت این بنا مستلزم حمایت‌های مالی و معنوی استانداری یزد و دیگر ارگان‌های استانی و ملی است، افزود: بر اساس آخرین پیگیری‌های انجام شده، شروع مرمت خانه رزاقیان تفت در شرف عقد قرارداد با پیمانکار است.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان تفت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که خانه رزاقیان سالها به عنوان ساختمان اداری میراث فرهنگی در این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: بعد از وقوع سیل و تخریب این بنا، در بازه زمانی یک ماه ساختمان جدید میراث فرهنگی تفت تعیین و برای استفاده تجهیز و آماده فعالیت است.

دهقان طزرجانی دلیل کند بودن سرعت آوار برداری را نبود اعتبار مالی لازم برای این موضوع و همچنین قرار گیری تعدادی از سنگ کتیبه‌های تاریخی و قرآن‌های نفیس در زیر زمین این ساختمان و خراب شدن آوار روی آنها و اهمیت سالم بیرون آوردن آن سنگ نوشته‌ها دانست و خواستار حمایت و اختصاص بودجه لازم شد.

وی در پایان ایجاد اولین سایت موزه سواره سنگ نوشته‌های تاریخی استان یزد و همچنین ایران در کنار بنای ایلخانی جاده کنار گذر تفت به یزد در مجاورت پلیس راه یزد به تفت را یکی از مطالبات میراثی این شهرستان از استان و کشور دانست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار