پیشکسوت هنر آئینه‌کاری:
استاد و پیشکسوت هنر آئینه‌کاری و کارشناس مرمت تزئینات معماری با بیان این که هنرمند آئینه‌کار فقط به دنبال خلق زیبایی نیست بلکه همراه با آن، کلام و بیان نیز دارد، بر توسعه و حفظ این هنر با آموزش و انتقال آن به هنرمندان تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۷۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶ 03 October 2022

«سیاوش طرزی» در جریان برگزاری کارگاه آئینه‌کاری در حوزه هنری یزد، راجع به این هنر اظهار کرد: آئینه‌کاری در گذشته به صورت سنتی و نسل به نسل در خانواده منتقل می‌شد و امکان آموزش و یادگیری این هنر برای علاقه‌مندان خیلی میسر نبود.

وی با تأکید بر این که معتقدم هنرمندان و علاقه‌مندان به آئینه‌کاری باید این هنر را یاد بگیرند و به دیگران هم آموزش دهند، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری این زمینه فراهم شده و در حال آموزش و انتقال تجارب هنر آینه‌کاری به هنرمندان و دانش آموختگان رشته معماری هستیم.

این مدرس آئینه‌کاری با تأکید بر این که می‌توان این هنر مهجور را با آموزش و انتقال به علاقه‌مندان توسعه داد و حفظ کرد، افزود: امیدوارم هنرجویان و هنرمندان با فراگیری آموزش‌های لازم و تفکر، اندیشه و نبوغ خود تحولی در این هنر ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید در جهت به تعالی رساندن هنر آئینه‌کاری حرکت کنند و آن را به تعالی برسانند.

طرزی، آئینه‌کاری را هنری بکر دانست و ادامه داد: هنر آینه‌کاری به شیوه کنونی حدود چهار قرن سابقه دارد.

وی با اشاره به کاربرد آئینه‌کاری در معماری اصیل ایرانی، گفت: از هنر آئینه‌کاری به خاطر جلوه، درخشش، زیبایی و انعکاس نور در ساختمان‌ها و اماکن متبرکه استفاده می‌شود.

این پیشکسوت هنر آئینه‌کاری اظهار کرد: در سال‌های اخیر مرکز معماری حوزه هنری در زمینه آموزش تخصصی این هنر اقدامات خوبی انجام داده و سعی شده نکات ادبی نیز به این حوزه وارد شود؛ باید پایه را از ادبیات شروع کنیم و این زمینه ادبی را در هنر آینه‌کاری بروز دهیم.

این هنرمند تصریح کرد: ما در هنر آئینه‌کاری فقط در پی خلق زیبایی نیستیم، همراه با آن، کلام و بیان هم داریم و می‌کوشیم از طریق این هنر با مردم حرف بزنیم.

وی با بیان این که ما با زبان آئینه می‌توانیم با دنیا صحبت کنیم، گفت: آئینه در واقع ریسمان خوبی برای ارتقا و بالا رفتن است؛ من وقتی ارزش‌های خودم را در آینه تجلی کنم مخاطب آن را می‌بیند و اگر هنر من، هنر باشد او ارزش‌ها را دیده و قدر آن اثر را می‌داند.

طرزی ادامه داد: آئینه‌کاری علاوه بر زیبایی در شکل، در زبان و بیان هم باید زیبا و جذاب باشد از این رو چگونگی مطرح کردن زبان و پیام در این هنر اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه با تلفیق آئینه‌کاری و دیگر رشته‌های هنری می‌توان چنان زیبایی خلق کرد که دنیا را متحیر کند، افزود: موقعی می‌توانیم با جهان صحبت کنیم که در خلق آثارمان به کلام مانند (صبح، نور، سحر، شامگاه و ...) توجه داشته باشیم و زیبایی را با چنین عناوینی خلق کنیم.

این کارشناس مرمت تزئینات معماری با اشاره به ابنیه تاریخی، آثار بزرگ هنری و ظرفیت‌های گردشگری شهر جهانی یزد، گفت: معتقدم همه شهرهای ایران باید در رشته آئینه‌کاری فعال شوند چون فضا برای آن وجود دارد و این هنر می‌تواند مردمی شود.

گفتنی است؛ این کارگاه آموزشی در راستای حفظ و پاسداشت هنر آئینه‌کاری با همکاری مرکز معماری اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی و حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

تبیین تاریخچه آینه‌کاری، نقش و تأثیر هنرمندان معاصر در رشد این هنر، شناخت انواع بوم، نحوه صحیح برش آینه، برش برخی نقوش هندسی کاربردی، پیاده کردن طرح بر روی بوم و آینه، کشوگیری، جام کش کردن، ساخت کشته ملات و برجسته کاری از جمله مباحث و موضوع‌های این کارگاه بود که در ادامه‌ی آن، هنرجویان با راهنمایی استاد به صورت عملی دست به خلق اثر زدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار