معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت یزد خبر داد
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با اشاره به سهم ۴۰ درصدی رشد اقتصادی ۸.۳ درصدی استان، از تدوین سند «یزد بهره‌ور» برای اولین بار در کشور در راستای ارتقای بهره‌وری استان در بازه چهار ساله جهت اجرا در کنار سند «یزد نوین» خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴ 20 October 2022

«جعفر رحمانی شمسی» در آستانه روز جهانی آمار در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت آمار و اطلاعات در توسعه و پیشرفت کشورها، برخی طرح‌های آمارگیری این معاونت را یادآور شد و تصریح کرد: طرح آمارگیری وضعیت نیروی کار از جمله این طرحهاست که عمده شاخص آن نرخ بیکاری است.

وی افزود: آخرین نتایج مربوط به تابستان ۱۴۰۱ نشان می دهد که نرخ بیکاری در استان به ۷.۷ درصد رسیده که کاهش قابل قبولی نسبت به تابستان گذشته و حتی فصل بهار امسال بوده است.

وی این مهم را حاصل رشد اشتغالزایی در استان خواند و با اشاره به تفکیک جنسیتی نرخ بیکاری استان در فصل بهار امسال، نرخ بیکاری مردان را ۵.۷ و در بخش زنان حدود ۲۶ درصد ذکر کرد و گفت: البته همواره این اختلاف وجود داشته به طوری که غالباً نرخ بیکاری مردان در استان تک رقمی بوده ولی در مقابل نرخ بیکاری زنان بالا بوده که ۷۰ درصد این نرخ مربوط به بیکاران تحصیلکرده است.

رحمانی شمسی نکته نگران کننده در مورد نرخ پایین بیکاری در استان یزد که مسیر توسعه آن همچنان صنعتی و معدنی است را موضوع مهاجرتها به داخل استان به دلیل نبود نیروی انسانی بومی ذکر کرد و گفت: البته با توجه به تغییر نگاه ایجاد شده درجهت توسعه استان، در جهت ایجاد مشاغل دانش بنیان در استان تلاش داریم که بیشتر افراد تحصیل‌کرده را صاحب شغل کنیم.

وی افزود: امسال حدود ۱۸ هزار شغل برای استان تعریف شده که با توجه به کاهش نرخ بیکاری طی شش ماهه ابتدایی امسال حدود نیمی از آن محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: اضافه بر مسیر اشتغالزایی معمول در استان، به ازای هر سه هزار اضافه فرصت شغلی ایجاد شده، نرخ بیکاری مردان در استان یک درصد و نرخ بیکاری زنان تا سه درصد کاهش خواهد یافت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت استان از دیگر طرح‌های آمارگیری در استان را طرح هزینه و درآمد خانوارها ذکر کرد و افزود: آمارگیری در زمینه شاخص قیمت شهری و روستایی در راستای محاسبه تورم از دیگر طرحهای آماری در این معاونت است که البته هم اکنون شاخص پایه در محاسبات سال ۱۳۹۵ است.

وی نرخ تورم استان در شهریورماه امسال را ۴۴.۹ درصد و در کشور ۴۲.۱ درصد خواند و گفت: البته نرخ تورم نقطه‌ای نمی‌تواند بیانگر ارزانی تا گرانی کالا باشد بلکه مهم شاخص قیمت کل است که در استان ۵۳۲ و تقریباً برابر با شاخص ۴۲۵ کشور است و در مجموع هم اکنون یزد از ۱۸ استان دیگر کشور ارزانتر است.

وی با اشاره به انجام سالانه ۳۵ طرح آمارگیری در استان از سوی این معاونت، طرح آمارگیری از معادن و صنایع استان و طرح‌های آماری در بخش کشاورزی را از دیگر این طرحها خواند و گفت: نکته مهم در نظام اماری کشور تغییر رویکرد از نظام سنتی به نظام ثبتی مبناست.

به گفته رحمانی شمسی، مرکز آمار ایران در نظر دارد که سال ۱۴۰۵ آمارگیری‌ها را به صورت کاملاً ثبتی مبنا انجام دهد که بر این اساس داده‌های ثبت شده موجود در بانکهای اطلاعاتی مختلف به عنوان مبنای سرشماری لحاظ می‌شود لذا چیزی به عنوان آمارگیری نخواهیم داشت ولی این مهم نیازمند به روزرسانی بانکهای اطلاعاتی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به درگیری نظام برنامه ریزی کشور بر پایه سه سند بالادستی سیاسیتهای کلی برنامه هفتم، سند آمایش ملی و استانی و سند تحولی دولت عنوان کرد و با اشاره به ابلاغ بندهای ۲۶ گانه برنامه هفتم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، بند اول این برنامه را تحقق رشد ۸ درصد اقتصادی در کشور ذکر کرد.

وی مهمتر از تحقق این رشد، مستمر شدن آن دانست و گفت: در همین بند اول سیاستهای ابلاغی تاکید بر سهم ۴۰ درصدی این رشد اقتصادی از طریق ارتقاء بهره وری است که در تمام بخشها باید مورد اهتمام قرار گیرد.

این مسئول در این باره خاطرنشان کرد: وضعیت بهره وری در کشورمان طی سالیان اخیر همواره منفی بوده است ولی اکنون باید بتوانیم با رشد در این حوزه سهم ۴۰ درصدی رشد اقتصادی را از این طریق تامین کنیم که در همین راستا مسائلی همچون تغییر نظام مالیاتی، تغییر در الگوی کشت در بخش کشاورزی به منظور کاهش تنشهای آبی، بازچرخانی آب در بخش صنعت و معدن، نگاه کشور به سواحل، سبک زندگی ایرانی اسلامی و توسعه گردشگری برای تحقق این مهم دیده شده است.

وی با تاکید بر این که رویکرد سیاستهای کلی برنامه هفتم، تحول است، گفت: امروز همه در کشورمان به این نتیجه رسیده اند که این مسیر توسعه با رشد یک یا دو درصد محقق نخواهد شد لذا نیازمند تحول در تمام بخشها هستیم.

به گفته وی، در استان برنامه تحقق رشد اقتصادی ۸.۳ درصدی برای بازه چهار ساله تعریف شده است که نظر به این که آخرین براورد سازمان آمار از رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۳ درصد بوده و متوسط رشد استان نیز همواره یکی دو درصد بالاتر از متوسط کشوری بوده است، تحقق آن دور از انتظار نیست.

وی از تدوین پنج محور در برنامه توسعه استان خبر داد و تصریح کرد: ایجاد زیرساختهای عمرانی و اجرای طرح‌های اقتصادی با تعریف حدود ۴۵۰ طرح برای هر کدام با مجموع سرمایه گذاری سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها دو محور از ان را شامل می‌شود.

رحمانی شمسی بهره‌وری را محور سوم برنامه توسعه‌ای استان خواند و گفت: با توجه به وجود ۱۷۰ واحد راکد و ۳۹۱ واحد زیر ۵۰ درصد ظرفیت در شهرکهای صنعتی،‌ راه اندازی واحدهای راکد که ۳۷ مورد آنها طی چند ماه ابتدای امسال احیا شده و تکمیل واحدهای با ظرفیت نیمه تمام در این باره مورد نظر است.

وی بهره وری با استفاده از دانش و فناوری را از دیگر نکات مدنظر برای ارتقای بهره وری در استان خواند و به عنوان نمونه گفت: در بخش معدن با راه‌اندازی مرکز فناوریهای نوین معدنکاری در استان، علاوه بر اشتغالزایی بالا برای تحصیلکرده‌های استان، تاکنون ۲۰ درصد بهره وری در این بخش ایجاد شده است.

این مسئول توسعه بازار در راستای افزایش صادرات را از دیگر محورهای برنامه توسعه در استان برشمرد و گفت: اقداماتی در این راستا از جمله تغییر ساز و کارهای گمرکی و تهسیل در صادرات و واردات در دستور کار قرار دارد و اخیراً نیز میزبان هیاتهای تجاری از کشورهای مختلفی در استان برای توسعه بازارهای هدف بوده‌ایم.

وی جذب سرمایه گذار را نیز پنجمین محور در این رابطه ذکر و اظهار کرد: برای تحقق این برنامه‌ها، برنامه تحولی «یزد نوین» برای استان در قالب ۱۵ محور تدوین شده و طرحهای عملیاتی برای آن در تمام شهرستانها تعریف شده که روند اجرای آنها به صورت هفتگی پیگیری می‌شود و قرار است احتمالاً پنج محور دیگر به آنها اضافه شود.

رحمانی شمسی گفت: برای اولین بار در کشور تلاش داریم برنامه ارتقای بهره‌وری استان برای اجرا در بازه چهار ساله به عنوان «یزد بهره‌ور» در تدوین کنیم و امیدواریم تا یک ماه آینده آن را نهایی و در کنار برنامه یزد نوین قرار دهیم.

وی با بیان این که در کشورهای دنیا برای تحقق برنامه‌ها نیازمند همراهی مردم هستیم، نقش رسانه ها در رصد تحقق برنامه ها و اطلاعرسانی در مورد اقدامات و برنامه‌ها را بسیار حائز اهمیت خواندو

رحمانی شمسی در پایان نیز گزارشی از آخرین آمارهای جمعیتی استان مربوط به ۱۴۰۰ ارائه کرد و گفت: استان یزد دارای یک میلیون و ۲۵۲ هزار نفر شامل ۶۴۰ هزار و ۳۰۰ نفر مرد و ۶۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر زنان است که در مرکز استان بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار