مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: هفت میلیون و ۸۰۰ هزار برگ انواع سند تاریخی، فرهنگی و اداری در موضوع‌های مختلف از دستگاه‌های دولتی و مفاخر و مشاهیر استان در این مرکز حفظ و نگهداری می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲ 21 October 2022

سعید زارع روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاریخ مکتوب هر ملت نشانگر هویت آن است افزود: اسناد موجود در این مرکز سالانه برای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی مورد استفاده افراد مختلف به خصوص اساتید، دانشجوبان و نخبگان فرهنگی و علمی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هم‌ اینک اسناد مختلف مربوط به ۲۲ دستگاه و اداره دولتی یزد و مناطق تابعه استان در مرکز حفظ و نگهداری می‌شود که امیدواریم با همکاری و تعامل جدی و سازنده مسئولان بیش از گذشته شاهد جمع‌آوری و حفظ اسناد جدید در راستای اهداف مرکز باشیم.

جمع‌آوی تاریخ شفاهی بیش از ۴۰۰ نفر از مفاخر استان در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف و نگهداری آنها برای ماندگاری و استفاده مناسب توسط افراد از دیگر موفقیت‌های مهم استاین مسئول خاطرنشان کرد: جمع‌آوی تاریخ شفاهی بیش از ۴۰۰ نفر از مفاخر استان در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف و نگهداری آنها برای ماندگاری و استفاده مناسب توسط افراد از دیگر موفقیت‌های مهمی است که تاکنون با همکاری خوب در استان صورت گرفته و تداوم دارد.

زارع به اهمیت برپایی نمایشگاه اسناد در حوزه‌های مختلف به مناسبت‌های روز در استان اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ مورد نمایشگاه اسناد در بخش‌ها و موضوع‌های مختلف در استان برگزار که مورد استقبال عموم مردم و جوانان قرار گرفته و امسال ادامه دارد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون میلیون‌ها برگ سند در زمینه‌های مختلف در منازل و جاهای دیگر در سطح استان وجود دارد که در شرایط نامناسب نگهداری می‌شود که تقاضا داریم برای حفظ و حراست صحیح آنها و استفاده نخبگان و عموم علاقه‌مندان در اختیار این مرکز گذاشته شود.

بیش از هفت میلیون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد نگهداری می‌شود

این مسئول تاکید کرد: تمامی اسنادی که توسط شهروندان در زمینه‌های مختلف تحویل این مرکز شود به نام خودشان ثبت و نگهداری می‌شود و سال‌ها به صورت دقیق و مناسب حفظ و در راستای استفاده صحیح و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی قرار می‌گیرد.

زارع بیان کرد: اسناد صوتی زیادی در موضوع‌های مختلف در دست شهروندان است که انتظار داریم آنها را به این مرکز تحویل دهند تا ضمن نگهداری مناسب مردم و علاقه‌مندان بتوانند در چارچوب مقررات مرکز به نفع استان و جامعه بیش از گذشته استفاده کنند.

یکی از برنامه‌های مهمی که مرکز استاد و کتابخانه عمومی استان به دنبال آن است جمع‌آوری اسناد در خصوص هیات‌های مذهبی، تشکل‌های دینی و فرهنگی یزد استبه گفته وی یکی از برنامه‌های مهمی که مرکز استاد و کتابخانه عمومی استان به دنبال آن است جمع‌آوری اسناد در خصوص هیات‌های مذهبی، تشکل‌های دینی و فرهنگی یزد است که در این خصوص فعالیت‌هایی صورت گرفته و امسال به جد پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: عموم مردم و مسئولان اگر از گذشته یزد در بخش‌های مختلف و همچنین اسناد معتبر به خصوص اسناد خطی تاریخی در اختیار دارند تقاضا می‌شود در اولین فرصت نسبت به تحویل آن به این مرکز همکاری داشته باشند که ضروری و موجب حفظ تاریخ پرافتخار گذشته استان محسوب می‌شود.

اسناد ملی شناسنامه و هویت ملی هر کشور است و مهمترین منابع پژوهش در زمینه سیر تحولات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شوند و ایرانیان همواره در حفظ و نگهداری اسناد کوشا بوده و سنت نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک دولتی در این کشور از دیرباز رایج و دارای ریشه‌های دیرین در فرهنگ این مرز و بوم است.

استان یزد با قدمت و پیشینه‌ای تاریخی چند هزار ساله دارای مشاهیر و شخصیت‌های علمی و تاریخی است که آثار مکتوب ارزشمند بیشماری در گوشه و کنار یافت می‌شود و حفظ و نگهداری آن و برای فعالیت‌های پژوهشی کاری ضروری و همکاری مردم و مسئولان را بیش از گذشته طلب می‌کند.

جمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان استجمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان است و با توجه به قدمت تاریخی و پیشینه تاریخی و فرهنگی یزد و به ویژه شهر دارالعباده نیاز است که با تلاش و حمایت مسئولان استان در زمینه تخصیص زمین و تجهیز یک ساختمان هوشمند برای بایگانی اسناد و موزه اسناد برای حفظ اسناد تاریخی، استان به جایگاه واقعی برسد.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و با حدود ۶ هزار اثر شناسایی شده تاریخی ، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی دارد که تاکنون حدود یکهزار و ۹۰۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است و با عناوینی همچون شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، قنات، قنوت ، قناعت ،آتش و آفتاب شناخته می‌شود

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند و مرکز استاد و کتابخانه ملی استان یزد در خیابان آیت الله کاشانی، کوچه مسجد ارشاد و جنب هنرستان فنی شهید چمران قرار دارد .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار