رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و آمد و شد شورای اسلامی شهر یزد ضمن نامناسب خواندن وضعیت آمد و شد در این شهر، به تردد سنگین وسایل نقلیه در معابر طی ساعات اوج رفت و آمد که گاهی موجب انسداد معابر نیز می‌شود اشاره و یکی از مُسکّن‌های کوتاه مدت رفع این مشکل را چراغ‌دار شدن بعضی از میادین ذکر کرد.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 26 December 2022

«مجید تجملیان» در نشستی که با موضوع رفع معضلات آمد و شد وسایل نقلیه سطح شهر برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، تصریح کرد: در خصوص حل این معضل باید چاره و روش‌های کوتاه مدت و همچنین بلند مدت اندیشیده شود.

وی یکی از روش‌ها و مسکن‌های کوتاه مدت برای رفع و جلوگیری از انسداد معابر را چراغ دار شدن بعضی از میدان‌ها و فلکه‌های سطح شهر خواند و گفت: زمانی که انسداد در یک میدان یا فلکه ایجاد می‌شود، نه تنها میدان یا فلکه مسدود می‌شود بلکه آمد و شد تمام معابری که به آن وصل می شود نیز متوقف می‌شود، بنابراین جلوگیری از بروز انسداد آمد و شد در میدان ها یا فلکه‌ها و به طور کلی هر نوع تقاطعی، از اهمیت بیشتری نسبت به معابر دیگر برخوردار است.

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر ادامه داد: همچنین باید توجه کرد که انسداد میدان‌ها و فلکه‌ها در ساعت‌های اوج تردد به یک دلیل رخ نمی‌دهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد این انسداد دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از جمله آنها رعایت نکردن حق تقدم توسط رانندگان وسایل نقلیه که منجر به مختل شدن جریان تخلیه میدان و به تدریج کندی زیاد و انسداد می‌شود، است و این نوع انسداد با دخالت مأموران پلیس راهور یا نصب چراغ‌های راهنمایی هوشمند در ورودی میدان قابل جلوگیری یا بهبود است.

وی کافی نبودن ظرفیت تردد خود میدان را نیز از دیگر این دلایل ذکر و بیان کرد: این نوع انسداد معمولاً با تبدیل میدان به چهارراه تا حدی بهبود می‌یابد و راه حل تکمیلی هم اجرای تقاطع غیرهمسطح است.

تجملیان کافی نبودن ظرفیت تخلیه بعضی از معابر متصل به میدان را نیز یادآور و راه حل رفع ان را فقط رفع مشکل معابر کم‌ظرفیت متصل یا با تبدیل میدان به تقاطع غیرهمسطح دانست و افزود: بعضاً نیز ایراد در وضعیت هندسی میدان است که این نوع انسداد معمولاً با پاره‌ای از اصلاحات هندسی در شکل میدان و ورودی‌های آن قابل رفع است.

این عضو شورای شهر گفت: درصدد هستیم به عنوان مُسکّن موقت برای معضل انسداد میدانها و فلکه های نوع اول، تعدادی از میدان ها و فلکه های سطح شهر مبتنی بر فناوری های حسگر پردازش ویدیویی به سامانه چراغ هوشمند راهنمایی مجهز شوند و متناسب با این که در هر کدام از معابر منتهی به میدان، چه مقدار بار تردد وجود دارد و همچنین وضعیت تردد لحظه‌ای در خود میدان، سامانه ورود خودروها از معابر مختلف به میدان را کنترل کند.

تجملیان در پایان تأکید کرد: البته بدیهی است که برای رفع مشکلات ناشی از شلوغی و تردد سنگین خودروهای شخصی در سطح شهر باید طرح‌های عمیق و کامل‌تری اجرا شود که مبتنی بر مجموعه‌ای از سیاست‌های سلبی و ایجابی خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار