در حالی که بزرگترین مصوبه و پروژه تاریخ یزد تا چند روز آینده با رئیس جمهور آغاز به‌کار می‌کند، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب با وجودی که در دولت قبل حامی انتقال آب بودند، الان به مخالفان اصلی این طرح تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵ 08 January 2023

موضوع تامین منابع پایدار آب برای استان یزد که همیشه با مشکل خشکسالی و کمبود آب در بخش‌های مختلف مواجه بوده و هست یکی از مهمترین مسائلی است که به عنوان اولویت اول تمامی مسئولان در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته مطرح بوده است.

در تمامی سال‌های قبل هم این موضوع از سوی رسانه‌ها به عنوان مطالبه‌ای بسیار مهم مطرح می شده و در یک دوره هم خط نخست انتقال آب به استان یزد عملیاتی شد.

با وجود اجرای خط نخست انتقال آب، تداوم خشکسالی‌ها، توسعه و افزایش جمعیت استان در دو دهه گذشته منجر شد تا در سفر مقام معظم رهبری به استان در سال 1386 هم خط دوم انتقال آب به استان مصوب شود، مصوبه‌ای که به دلیل تعلل عجیب دولت‌های یازدهم و دوازدهم به حال خود رها شد و تنها حدود 60 کیلومتر اجرا شده در دولت دهم میزان پیشرفت فیزیکی این طرح به حساب می‌آمد.

در سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان یزد که منجر به مصوبه خط دوم انتقال شد، معظم له آب را مسئله اصلی استان یزد دانستند و این فرمایش ایشان به عنوان یک اصل در استان و کشور نسبت به تامین آب استان مطرح شد.

با توجه به همین تاکیدات و نیاز استان به آب، دولت سیزدهم اقدام به برنامه‌ریزی برای انتقال آب خلیج فارس به استان با اعتبار 150 هزار میلیارد تومان کرده است، این میزان هزینه در واقع معادل بودجه 150 سال استان می‌شود که قرار است از طریق درآمدهای دولتی معادن تامین گردد.

تناقض‌گویی روزنامه آفتاب یزد در ارتباط با انتقال آب به یزد در دو دولت

بلافاصله پس از انتشار این خبر برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب در استان یزد اقدام به انتشار مطالبی در مخالفت با طرح کردند و صبح امروز هم روزنامه آفتاب یزد اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «آقای رئیسی! مسئله مهم استان یزد "آب" است نه "انتقال آب"» اقدام به انتقاد از این پروژه کرد.

این مطلب در حالی در روزنامه آفتاب یزد منتشر شده بود که اولا در ارتباط با هیچ یک از مباحثی که از سوی استانداران اصلاح‌طلب استان در ارتباط با انتقال آب مطرح شده بود واکنشی از این روزنامه را شاهد نبودیم و دوما همین روزنامه پیش از این خود از مدافعان انتقال آب به استان یزد بوده است.

آفتاب یزد در تاریخ سوم شهریور 1397 در مطلبی با عنوان «اگر پیشگامان کویر مدعی انتقال آب به یزد است، پس کوثر و چادرملو و... این وسط چه کاره‌اند؟» به بیان مطالبی در ارتباط با تامین منابع مالی انتقال آب به استان یزد پرداخته و در بخشی از این مطلب، انتقال آب به استان را آرزوی دیرینه یزدی‌ها دانسته است.

این مطلب همچنین بر ضرورت اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد و حتی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به دلیل کافی نبودن منابع آبی فعلی یزد در آن زمان اشاره کرده و آورده است؛ «با عدم کنترل و مدیریت در احداث صنایع و کارخانجاتی که محصولاتی پرآبخواه تولید می‌کردند، آن آب کفاف جمعیت حالا دیگر یک میلیون نفری یزد را نداد (هر چند آب انتقالی صرفا برای شرب مردم استفاده می‌شود) و کم کم لزوم بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌های زاینده‌رود در بهشت‌آباد و نیز انتقال آب از جاهایی دیگر از جمله سرشاخه‌های کارون (که خیلی زود از دستور کار خارج شد)، خلیج فارس و نیز دریای عمان در دستور کار قرار گرفت».

ضرورت انتقال آب دریا به یزد از نگاه استانداران اصلاح‌طلب یزد

یکی از نکات بسیار مهمی که در ارتباط با اهمیت انتقال آب به استان یزد باید به آن اشاره کرد این است که پروژه خط انتقال یکی از مهمترین مباحثی است که توسط تمامی استانداران پیشین یزد مورد توجه بوده و هست به صورتی که همه این استانداران به دنبال راهکاری برای انتقال آب به استان یزد بوده‌اند.

سفید: حسن روحانی نیز از تخصیص بودجه برای پیشبرد این خط انتقال خبر داده بود

غلامعلی سفید یکی از شخصیت‌های سیاسی جناح اصلاح‌طلب استان یزد است که مسئولیت‌های مختلفی در این استان را از جمله هشت سال استانداری یزد در دوره هاشمی رفسنجانی و ریاست شورای اسلامی شهر یزد در دوره پنجم را تجربه کرده است. سفید یکی از افرادی است که در ارتباط با انتقال آب به استان یزد به ویژه از خلیج فارس تاکید فراوانی داشته است. از جلساتی که وی در رابطه با انتقال آب خلیج فارس صحبت کرده، مربوط به نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد در شنبه دوم تیرماه 1397 است که در آن سفید به عنوان رئیس شورای شهر یزد با اشاره به خلف وعده مسئولان(دولت حسن روحانی) نسبت به خط انتقال آب خلیج فارس به استان یزد، اظهار داشت: «طبق وعده‌های مسئولان قرار بر آن بود که خط انتقالی آب خلیج فارس جهت مصارف صنایع استان‌های یزد و کرمان با سرعت بیشتری ادامه یابد و رئیس جمهور نیز از تخصیص بودجه برای پیشبرد این خط انتقال خبرداده بود که متاسفانه هم اکنون شنیده می‌شود علیرغم هزینه‌های استانی و پیگیری مسئولان، این آب تنها در صنایع استان کرمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

میرمحمدی: جذب مشارکت‌های مردمی در تامین اعتبار انتقال آب خلیج فارس به یزد ضروری است

سیدمحمد میرمحمدی نخستین استاندار دولت روحانی در استان یزد یکی از افرادی است که نسبت به انتقال آب تاکید زیادی داشت؛ وی در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان یزد که در 29 دی ماه 1395 برگزار شده بود با تاکید بر ضرورت انتقال آب به استان یزد گفت: «بحث انتقال آب به عنوان یکی از وظایف اصلی دولت و مدیریت مصرف آب موجود، از جمله موثرترین راهکارهای مدیریت بحران کم آبی در استان یزد است. در سفر رئیس جمهور به استان یزد 350 میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب شرب به استان اختصاص داده شده است، دولت یازدهم به دلیل محدودیت‌های مالی به تنهایی قادر به تأمین کل اعتبار لازم برای طرح انتقال آب به استان را ندارد و جذب مشارکت مردمی به منظور تأمین اعتبار لازم برای بحث انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد ضروری است؛ اگر 500 هزار نفر از جمعیت استان یزد به‌ازای هر نفر برای پنج سال یک میلیون تومان به عنوان خرید سهام طرح انتقال آب پرداخت کنند، بسیاری از مشکلات مربوط به تأمین سرمایه لازم برای انتقال آب به استان برطرف می‌شود. بحث انتقال آب به استان موضوعی شخصی نبوده و منافع تمام مردم استان از سطوح مختلف اجتماعی را تأمین می‌کند.»

زمانی قمی: استان‌های یزد و کرمان هر دو نیاز به انتقال آب دارند

محمود زمانی قمی دومین استاندار دولت حسن روحانی در استان یزد یکی از مسئولان اصلاح‌طلبی بود که نسبت به انتقال آب از دریا به استان تاکید بسیار ویژه‌ای داشت و در جلسات مختلف نسبت به این موضوع تاکید می‌کرد. از جمله صحبت‌های وی در این رابطه مربوط به جلسه مشترک شورای حفاظت از منابع آب استان‌های یزد و کرمان بود که در این جلسه، زمانی قمی با بیان اینکه استان‌های یزد و کرمان هر دو نیاز به انتقال آب دارند اظهار داشت: «هم‌افزایی دو استان(یزد و کرمان) برای تاثیر بر مناسبات دولت و اخذ مجوز، پیشبرد کارها و تمرکز بر انتقال آب از دریای عمان تاثیر خوبی دارد . استان‌های یزد و کرمان هر دو برای چشم‌انداز آینده خود نیاز جدی به انتقال آب دارند و از هر گزینه ممکن و میسری استفاده می‌کنند و هیچ گزینه‌ای برای بررسی دور از نظر ما نخواهد بود و توانمان را روی هم گذاشته و در دولت و سایر جاها تلاش می‌کنیم که این اتفاق شکل بگیرد».

طالبی: انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، دستاورد بزرگ کشور در دهه پنجم پس از انقلاب است

محمدعلی طالبی دیگر سومین و آخرین استاندار یزد در دولت حسن روحانی هم نسبت به این موضوع تاکید بسیار ویژه‌ای داشت و در جلسات مختلف صحبت‌های متعددی در باب ضرورت آن مطرح کرده است؛ از جمله مباحثی که در این رابطه از سوی طالبی مطرح شده بود، مربوط به مطلبی است که وی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. در این مطلب که رسانه‌ها به پوشش آن پرداختند آمده بود: «فاز نهایی پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌ فارس، یکشنبه هفته آینده در ارتباط ویدئو کنفرانسی رئیس‌ جمهوری افتتاح می‌شود.‏ با بهره‌برداری از این طرح، آب خلیج فارس به مجتمع صنعتی چادرملو اردکان می‌رسد و بخشی از نیار صنعت استان به آب از طریق این خط تامین می‌شود. این آغاز راه اجرای طرح‌های انتقال آب، تا رفع نیاز استان یزد برای تامین آب خواهد بود. طرح ملی انتقال آب از خلیج‌ فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، دستاورد بزرگ کشور در دهه پنجم پس از انقلاب است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسیده و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند».

نکته بسیار مهمی که در ارتباط با تمامی این اظهارنظر استانداران اصلاح‌طلب استان یزد در طول دولت‌های کارگزاران، اصلاحات و اعتدال مورد توجه است همراهی تمام قد رسانه‌های اصلاح‌طلب با طرح‌های انتقال آب چه از کوهرنگ و شهرکرد، چه از کارون و چه از خلیج فارس و دریای عمان است.

حتی همان طرح‌هایی که هیچ زمان توسط استانداران اصلاح‌طلب یزد به خوبی پیگیری و عملیاتی نشد و در حد حرف باقی ماند هم به یک جنب و جوش رسانه‌ای در میان رسانه‌های اصلاح‌طلب تبدیل شد، اما الان همان رسانه‌ها و درست در زمانی که این پروژه عظیم که می‌تواند آینده یزد برای حداقل یکصد سال آینده را تضمین کند عملیاتی شده، به مخالفان و منتقدان اصلی آن تبدیل شده‌اند.

برخی از همین رسانه‌ها در حالی اعلام می‌کنند که انتقال آب باید از دریای عمان انجام شود که آب آزاد است و انتقال از خلیج فارس مشکلات زیست محیطی دارد که خودشان در دولت قبل همین طرح انتقال از خلیج فارس به استان یزد را مورد حمایت قرار می‌دادند و برای آن رپورتاژ خبری‌‌های گران‌ قیمت منتشر می‌کردند.

انتهای پیام/781/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار