نامه رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران به علی سلاجقه؛
وضعیت استمرار آلودگی هوا در کلان شهر تهران، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران را به واکنش واداشته و از این رو مهدی پیرهادی در قالب یک نامه حاوی تذکرات و یادآوری برخی موارد درباره کاهش آلودگی هوا به رئیس سازمان محیط زیست، تلاش کرده تا با بیان توضیحاتی برای رئیس سازمان محیط زیست به تشریح عوامل کاهنده آلودگی هوا بپردازد.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷ 08 January 2023

 روند افزایش جمعیت و صنعتی شدن بسیاری از شهرها، آلودگی هوا به یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی تبدیل شده است.

گفته می شود آلودگی هوای تهران نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است و علت اصلی این امر، تعداد زیاد ماشین‌ها و مصرف سوخت‌های هیدروکربنی بنزین و گازوئیل است که آلاینده‌های بسیاری را تولید می‌کند.

از سوی دیگر مطابق اسناد موجود تهران هفتمین شهر آلوده در جهان به شمار می‌رود که در نوع خود آمار ترسناکی‌ست!

همچنین چندی پیش  عضو کمیسیون انرژی مجلس مدعی شده بود در نیروگاه های تهران از سوخت مازوت استفاده نمی شود بلکه علت اصلی تشدید آلودگی هوای تهران وجود ترکیبات کربن دار و گوگرد دار در سوخت خودروها است. 

این سخنان عضوکمیسیون مجلس در حالی بیان می‌شود که بسیاری اعتقاد دارند آلودگی اصلی تهران بابت مازوت سوزی است. هادی بیگی نژاد در این باره می‌گوید: اینکه گفته می‌شود علت تشدید آلودگی هوای تهران مازوت سوزی در نیروگاه هاست، غلط است. ما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنیم، در سایر نیروگاه‌ها مازوت سوزی داریم، اما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌شود.

با افزایش آلایندگی هوا و تهدیداتی که از همین محل بلای جان شهروندان تهرانی شده، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی تهران هم با تنظیم یک نامه با هشدار نسبت به عدم اجرا شدن مطلوب یا تأثیرگذاری قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا به علی سلاجقه معاون رئیس جمهور واکنش نشان داده است.

مهدی پیرهادی در جزئیات این نامه خواهان آن شده تا رئیس سازمان محیط زیست با دستور مقتضی و جدی پیگیر اجرایی شدن دقیق قوانین مربوط به کاهش آلاینده ها در بحث آلودگی هوای تهران شده است و همچنین درخواست شده جزئیات اقدامات انجام شده را برای تنویر افکار عمومی  منتشر و در اختیار نامبرده قرار گیرد.

در بخشی از این نامه آمده:

همانگونه که مستحضرید امسال نیز مطابق سنوات گذشته با فرارسیدن فصل پاییز شاهد افزایش در شاخص آلاینده‌های هوا هستیم، به طوری که متاسفانه در طی دو هفته اخیر شهروندان تهرانی بصورت ممتد در معرض هوای آلوده و پیامد‌های ناشی از آن قرار داشته اند. در چنین شرایطی علاوه بر اختلال در جریان طبیعی زندگی و بروز چالش‌های جبران ناپذیر اقتصادی-اجتماعی، سبب افزایش روز افزون نارضایتی و مطالبات به حق شهروندان شده است. با عنایت به این که نظارت و پایش کمی و کیفی قانون هوای پاک و سایر اقدامات مرتبط با کاهش آلودگی هوا که از وظایف ذاتی آن سازمان محترم می‌باشد، از این رو با توجه به جایگاه نظارتی شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از شهروندان عزیز تهرانی، برخی از مفاد قانونی که از منظر تاثیرگذاری بر کاهش آلودگی هوا جزو اهم موارد قانونی بوده، لیکن تا کنون اقدامات اجرایی مطلوبی را در پی نداشته است به منظور استحضار و صدور دستور پیگیری به شرح ذیل ایفاد می‌نماید:

-۱ ماده ۴ آئین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، حداقل سطح مجاز استاندارد آلایندگی را برای وسایل نقلیه تولید داخلی و وارداتی تعیین نموده است. در بدو امر در سال ۱۳۹۷ تصویب گردید که کلیه خودرو‌های تولید داخلی و وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۱ می‌بایست دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ باشند. در اواخر سال گذشته هیات محترم دولت اصلاحیه‌ای در خصوص این ماده تصویب نمود (مصوبه شماره ۱۶۵۶۴۲/ت ۵۸۸۸۴ ه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸) که بر اساس آن الزام استاندارد آلایندگی یورو ۶ برای خودرو‌های تولید داخلی حذف گردید. به فاصله کمتر از ۹ ماه هیات دولت مصوبه دیگری (مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۹) در این خصوص ارائه نمود که طی آن الزام استاندارد آلایندگی یورو ۶ برای کلیه خودرو‌های وارداتی بنزینی و دیزلی نیز حذف شده و به این ترتیب حداقل سطح مجاز آلایندگی برای خودرو‌های بنزینی وارداتی برابر یورو ۵ و برای کلیه خودرو‌های دیزلی وارداتی نیز برابر EEV خواهد بود. این مصوبات در خصوص اصلاح آئین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک به نوعی عقبگرد در الزامات آلایندگی خودرو‌ها است، لذا از آن سازمان محترم مورد انتظار است تا با تصویب هرگونه اصلاحاتی از این قبیل در قوانین کشور مخالفت نموده و برای ابطال آن‌ها پیگیری موثری صورت دهد که حداقل در این موارد چنین اقدامی مشاهده نشد.

-۲ در تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در کشور مکلف شده اند که در ازای تولید هر ۴ دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، حسب مورد گواهی اسقاط یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت معادل را جهت دریافت مجوز شماره گذاری ارائه نمایند. این تبصره در جهت کمک به خروج ناوگان فرسوده و اسقاط آن‌ها تدوین شده است و کمک شایانی به این موضوع می‌نماید. اما با پیشنهاد وزارت صمت و موافقت آن سازمان الحاقیه‌ای به این تبصره اضافه شد که براساس آن تولیدکنندگان در صورت اخلال در شماره گذاری به واسط کمبود گواهی اسقاط می‌توانند با پرداخت مبلغی نسبت به اخذ مجوز شماره گذاری اقدام نمایند و این مجددا به رکود بازار اسقاط خودرو‌های فرسوده دامن خواهد زد.

-۳ انتشار بخارات بنزین از جایگاه‌های عرضه سوخت یکی از مهمترین عوامل آلودگی هواست یکی از مهمترین راهکار‌های جلوگیری از انتشار این ترکیبات اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) است. در ایران اقدامات مربوط به اجرای آن از سال ۱۳۸۵ و همزمان با پیمان کیوتو شروع شد، اما تا کنون از مجموع بیش از ۳۰ انبار سوخت در کشور کمتر از ۱۰ عدد از آن‌ها درحال اجرای طرح کهاب هستند. از حدود ۱۲ هزار تانکر حمل سوخت در کشور نیز حدود ۷۰ درصد هنوز به الزامات طرح کهاب مجهز نشده اند. در جایگاه‌های توزیع سوخت نیز بخش دوم این طرح که تجهیز نازل هاست به هیچ وجه عملیاتی نشده است. به این ترتیب می‌توان گفت درصد زیادی از طرح کهاب در کشور پس از ۱۳ سال هنوز به اجرا در نیامده است


-۴ نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری یکی از مهمترین راهکار‌ها برای کاهش انتشار آلاینده‌های هوا می‌باشد، با این حال متاسفانه روند نوسازی این ناوگان سال هاست که متوقف شده و خودرو‌های کمی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور شده اند از زمان تصویب قانون هوای پاک تاکنون کمتر از ۲۰ هزار تاکسی نوسازی شده اند که رقم بسیار ناچیزی است. مزید استحضار حدود ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که از این میان حدود ۴۰ هزار تاکسی فقط در شهر تهران تردد دارند. همچنین در بخش اتوبوس‌های درون شهری نیز فقط مجموعاً کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه نوسازی شده اند که عدد بسیار پایینی است. برای درک بهتر این موضوع باید به این نکته توجه کنیم که فقط در تهران بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد. در سال‌های گذشته شهرداری تهران از محل اعتبارات خود بودجه مناسبی را برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صرف نموده، اما بدون کمک دولت اقدام مطلوب و اثرگذاری در این حوزه قابل انجام نیست. براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ چیزی در حدود ۴۶۰ میلیارد تومان از جانب دولت برای کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی غیرریلی درنظر گرفته شده که رقم بسیار ناچیزی است. بنابراین از آن سازمان محترم انتظار می‌رود که پیگیری موثری برای تأمین و تخصیص بودجه مطلوب و اثرگذار از جانب دولت برای کمک به افزایش سرعت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص برای شهر تهران صورت پذیرد و این مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ گردد.

وفق موارد مطروحه، خواهشمند است دستور فرمائید پیگیری موثر و شایسته‌ای در راستای اجرای تمامی احکام مندرج در قانون هوای پاک، بالأخص موارد مذکور از جانب آن سازمان محترم صورت پذیرفته و از اهرم‌های نظارتی در دسترس برای تحقق این موارد استفاده گردد؛

لذا مورد امتنان است؛ دستور فرمائید نتیجه اقدامات صورت گرفته را جهت تنویر افکار عمومی به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ارسال نمایند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار