اوج ادعاها و انتقادها درباره اجرای طرح انتقال آب به یزد آنجا بود که فردی که در زمان مسئولیت خود بارها بر ضرورت انتقال آب خلیج فارس به یزد تأکید کرده بود، حالا می‌گوید اساساً تمدن یزد بر پایه بی‌آبی بنا شده و نیازی به انتقال آب ندارد.
کد خبر: ۱۰۸۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ 11 January 2023

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد ، هرچه به پایان این هفته و سفر رئیس جمهور به یزد در تاریخ 22 دی‌ماه نزدیکتر می‌شویم، تب و تاب موضوع انتقال آب به استان یزد هم داغ و داغ‌تر می‌شود.

به ویژه اینکه برخی از مخالفان انتقال آب به استان یزد در چرخه صبحت‌های خود به شدت به تناقض‌گویی روی آورده و صحبت‌ها، حرف‌ها و نوشته‌های خود در سال‌های گذشته و دقیقا زمانی که خود حامی اقدامات دولت حسن روحانی بودند را نقض می‌کنند.

سه دسته از مخالفان انتقال آب به یزد

برخی از مطالبی که از سوی منتقدین مطرح می‌شود موضوعاتی است که از سر دلسوزی مطرح می‌شود و عمدتاً به دلیل ناآگاهی است که از شرایط و وضعیت استان یزد به لحاظ خشکسالی‌های پی‌در‌پی و همچنین عدم اطلاع از جزئیات طرح انتقال آب به استان است که قطعاً با ارائه توضیحات در قالب گفت‌وگو، فیلم، خبر و گزارش این ابهامات برطرف می‌شود.

گروه دیگری هم که این روزها به واسطه شبکه‌های اجتماعی نام خود را خبرنگار و رسانه‌دار گذاشته‌اند و با انتشار مطالبی در یک کانال تلگرامی بعضا به باج خواهی از مسئولان هم می‌پردازند، به معنای واقعی کلمه از روی بی‌سوادی دست به انتشار مطالبی در ارتباط با عدم نیاز استان یزد به آب می‌زنند و چنین اشخاصی از آنجا که برای عموم مردم شناخته شده هستند، چندان تأثیرگذاری در جامعه هم نخواهد داشت.

از طرف دیگر اما برخی واکنش‌های منفی به خط انتقال آب ادعاهایی است که به دلیل کینه و کدورت دیرینه صورت می‌گیرد و هیچ توضیح دیگری نمی‌توان برای این موضوع در نظر گرفت که شخص یا رسانه‌ای در سال‌های فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارها از ضرورت انتقال آب به استان دفاع کند اما زمانی که همان طرح در دولت سیزدهم که به لحاظ سیاسی با سلایق آنها سازگار نیست به مرحله اجرا می‌رسد در برابرش ایستادگی‌ کند.

گزارش‌هایی برای نشان دادن حقیقت

در این زمینه خبرگزاری تسنیم طی روزهای گذشته اقدام به انتشار مطالبی در واکنش به برخی از این تناقض‌گویی‌ها پرداخته که از جمله آن می‌توان به انتشار مطلبی با عنوان « تناقض‌گویی عجیب رسانه اصلاح‌طلب درباره انتقال آب یزد در دو دولت» اشاره کرد که به توضیحی در ارتباط با انتشار دو مطلب کاملا متفاوت درباره انتقال آب به یزد در دولت‌های روحانی و رئیسی توسط روزنامه آفتاب یزد پرداخته است.

همچنین در گزارش دیگر خبرگزاری تسنیم با عنوان « پشت پرده تهاجم گسترده علیه بزرگترین مصوبه تاریخ یزد چیست؟ علت مخالفت رسانه‌های اصلاح‌طلب از انتقال آب دریا به یزد » علت مخالفت برخی رسانه‌ها با این طرح در صورتی که خود موافق آن بودن مورد واکاوی قرار گرفت و همچنین نظرات استانداران اصلاح‌طلب یزد در رابطه با ضرورت انتقال آب خلیج فارس به یزد هم منتشر شد.

علاوه بر رسانه‌ها و کانال نویسان تلگرامی، برخی افراد اما هستند که خود در دوره حسن روحانی تصدی یکی از کلیدی‌ترین مسئولیت‌های استان را برعهده داشته‌اند و الان علیه خط انتقال آب به استان صحبت‌ می‌کنند. از جمله این افراد می‌توان به سیدمحمدرضا سیدحسینی اشاره کرد که در دولت روحانی به عنوان معاون عمرانی استاندار یزد مسئولیت پیگیری انتقال آب به استان را دنبال می‌کرد و بارها و بارها بر ضرورت انتقال آب خلیج فارس به یزد تاکید کرده بود.

 
در صورتی که در خوشبینانه ترین حالت و برفرض محال بخواهیم این صحبت‌ها را به دور از عناد و کینه توزی سیاسی قلمداد کنیم شاید بهتر باشد صرفا به گوشزد کردن این بیت از استاد سخن سعدی بسنده کنیم که « تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد»
 
 

این شخص اما این روزها در چرخشی عجیب و در حالی که 5 سال پیش انتقال آب خلیج فارس به استان یزد را ضروری توصیف می‌کرده، در روزهای قبل شائبه عجیبی را با کمک برخی کانالهای تلگرامی همسوی خود مطرح کرد که خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان «چرخش عجیب مدیر دولت روحانی درباره انتقال آب خلیج فارس به یزد» تناقضات گفتاری و رفتاری این شخص که تلاش بسیاری برای مطرح کردن خود با القاب عجیب و غریبی از جمله «آقای ثبت جهانی» دارد را معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید
آیا یزد نیاز به انتقال آب دارد؟

با توجه به گزارش‌های پیشین، در این نوشتار صرفاً به پاسخ به این سؤال پرداخته شده که آیا آن‌طور که آقای سیدحسینی معاون وقت استاندار یزد گفته، تمدن یزد در گذشته بر خشکی نهاده و شده و این استان کویری نیاز به آب و انتقال آب ندارد؟

در این زمینه خبرنگار تسنیم در استان یزد با «علی ارمی» معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان یزد به گفت‌وگو پرداخته تا موضوع را بررسی کند.

تسنیم: به عنوان نخستین سؤال و با توجه به شائبه مطرح شده در ارتباط با اینکه تمدن یزد بر اساس خشکی بنا نهاده شده و یزد نیاز به آب ندارد توضیح دهید که امکان عدم نیاز تمدنی به آب وجود دارد یا خیر؟

طبیعتاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست که تمدن، شهر و یا جامعه‌ای نیاز به آب نداشته باشد.

تسنیم: به این صورت آبی که باعث ایجاد تمدن عظیم یزد در هزاران سال قبل شده به چه صورت تأمین می‌شده است؟

استان یزد از دیرباز با توجه به کویری بودن با مشکل آب و تأمین آن مواجه بوده و منابع محدود آبی در این استان سبب شده که توجه به انتقال آب از هزاران سال قبل تاکنون وجود داشته باشد. در گذشته بحث انتقال آب به استان به وسیله قنات که یک سازه منحصر به فرد آبی به حساب می‌آید انجام می‌شده و پیشینیان ما به این وسیله آب را به یزد منتقل می‌کردند تا بتوانند در این منطقه زندگی داشته باشند.

قنات از محل چشمه یا آبریزی در کوهستان‌ها و محل‌هایی که دارای آب خوبی بوده شروع می‌شده و پس از گذشته کیلومترها به محل زندگی مردم می‌رسیده و به این صورت آب مورد نیاز مردم را تأمین می‌کرده و اصلاً اینطور نبوده که بدون نگاه به آب تمدن یزد با خشکی ایجاد شده باشد؛ البته آبی که به وسیله قنات منتقل می‌شده فشار و حجم زیادی نداشته اما با میزان اندکی که داشته کفاف جمعیت آن زمان را می‌داده است.

تسنیم: آیا امکان تأمین آب مورد نیاز فعلی استان از طریق همین قنوات وجود دارد؟

الان منابع آبی موجود که قنوات استان به وسیله آن آب را منتقل می‌کردند به لحاظ کمی و کیفی افت بسیار شدیدی داشته و به هیچ عنوان کفاف نیاز مردم استان را نمی‌دهد و به همین دلیل هم اکتفای صرف به قنوات به هیچ عنوان عاقلانه نیست؛ البته باید در حفظ، نگهداری و احیای قنوات تلاش داشته باشیم اما در مقابل باید در زمینه تأمین منابع آبی پایدار برای ادامه زندگی در استان تلاش کنیم.

تسنیم: مشکل کمبود آب شرب یزد مربوط به چه فصل‌هایی است؟

شاید این فکر در ذهن برخی وجود داشته باشد که کمبود آب صرفاً در ماه‌های گرم سال وجود دارد درحالی که ما همین الان هم با وجود سرما و مصرف کم با مشکل جدی در تأمین آب استان مواجه هستیم و در ماه‌های گرم این مشکل به مراتب بیشتر و سخت‌تر می‌شود.

تسنیم: با توجه به توضیحاتی که ارائه کردید آیا امکان حیات تمدن عظیمی که امروزه در یزد مشاهده می‌کنیم بدون نیاز به منابع آبی جدید وجود دارد و اگر خیر چه باید کرد؟

قطعاً بدون منابع آبی جدید امکان تداوم حیات در این تمدن بزرگ وجود ندارد کما اینکه در حال حاضر هم با وجود انتقال آب به استان از طریق خط نخست که در سال 68 مطالعات آن شروع شد و در پایان دهه هفتاد به بهره‌برداری رسید و تمام منابع آبی این خط در بخش شرب استفاده می‌شود الان برای تأمین آب شرب مردم یزد با مشکل جدی روبه‌رو هستیم و بالاجبار در حال حاضر آب شرب استان یزد به وسیله مخلوط کردن آب انتقالی با آب چاه تأمین می‌شود.

برای اینکه ما بتوانیم بر این مشکل پیروز شویم قطعاً فقط یک راه پیشِ روی استان قرار دارد و آن انتقال آب به یزد است. البته در این زمینه علاوه بر طرح خط انتقال اول استان، طرح خط انتقال دوم هم در سفر مقام معظم رهبری به استان در دی‌ماه 1386 مورد بحث و تصویب قرار گرفت که بخشی از عملیات آن اجرا شده و امیدواریم تا چند سال آینده با اجرای این طرح بتوانیم آب شرب مورد نیاز استان را تأمین کنیم.

تسنیم: تأمین آب صنایع در استان یزد از چه بخشی است و آیا از خط انتقال اول آبی به صنایع اختصاص پیدا می‌کند؟

آب خط انتقال اول یزد صرفا در زمینه شرب مصرف می‌شود و صنعت و کشاورزی استان به هیچ عنوان از آن استفاده نمی‌کنند چرا که طبق آنچه که بیان شد این میزان آب حتی کفاف آب شرب استان را هم نمی‌دهد.

تسنیم: پس صنایع برای تأمین آب چه می‌کنند؟

نکته بسیار مهمی که ضرورت خط انتقال آب خلیج فارس به یزد را نشان‌ می‌دهد، مربوط به بخش صنایع و کشاورزی پربازده است؛ امروز ما اگر آب مورد نیاز صنایع را تأمین نکنیم، امکان ادامه فعالیت آنها وجود نخواهد داشت و قطعا با تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها تعداد بسیار زیادی کارگر بیکار می‌شوند. از سوی دیگر صنایع جدید هم در این استان امکان شکل‌گیری ندارند و فرصت‌های شغلی جدید هم به وجود نمی‌آید.

تسنیم: آب خلیج فارس صرفاً به صنعت و کشاورزی اختصاص دارد و امکان استفاده از آن برای شرب نیست؟

این خط انتقال برای آب صنعت و کشاورزی پربازده از جمله گلخانه‌ها که مصرف کم و بازدهی بالا دارند به استان منتقل می‌شود اما با توجه به اینکه منابع آبی با کیفیت می‌توانند پشتوانه خوبی برای آب شرب استان به حساب آید، در صورت وجود مشکل در تأمین آب شرب، امکان استفاده از آن برای مدت زمان رفع مشکل آب شرب استان وجود دارد. با توجه به تمام مباحث مطرح شده باید توجه داشت که اگر انتقال آب به استان یزد وجود نداشته باشد قطعاً تداوم حیات و پیشرفت این تمدن بزرگ و عظیم در این خطه کویری امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/781

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار