آیت الله رئیسی:
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تورم از شهریورماه ۱۴۰۰ تاکنون ۱۹ درصد کاهش یافت، گفت: روزی که دولت سیزدهم کار را آغاز کرد تورم ۵۹.۳ درصد بود اما در اسفند ۱۴۰۰ این تورم کاهش یافت؛ با اجرای اصلاحات اقتصادی که مطابق قانون در اردیبشهت ۱۴۰۱ انجام شد با یک تورم منطقی روبرو شدیم و تورم خارجی هم بی‌تاثیر نبود.
کد خبر: ۱۰۸۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 15 January 2023

آیت الله سید ابراهیم رییسی، جمعه شب در پایان سفر ۲ روزه خود به استان یزد در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اجرای این طرح، در خرداد و تیر یک تورم ناشی از اصلاح اقتصادی را شاهد بودیم که در مدت دو تا سه ماه کنترل شد اما الان نسبت به شهریور ۱۴۰۰ با کاهش ۱۹ درصد کاهش تورم روبرو هستیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تمام تلاش دولت این است که انضباط مالی به حدی رعایت و کنترل شود که منابع و مصارف کاملا تحت کنترل باشد و این کار از ابتدای فعالیت دولت انجام شده و نکته دوم هم کنترل بانک‌ها در حوزه خلق پول و ایجاد نقدینگی است که از ابتدای امسال نظارت شدیدترین در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم انتقال آب به یزد در کمتر از زمان پیش‌بینی شده به پایان برسد گفت: به هیچ عنوان قائل به این نیستیم که کیفیت فدای کمیت شود اما تا جایی که می‌ توان کار با کیفیت را سریع انجام داد باید تلاش زیادی داشته باشیم.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: مردم یزد و خاتم جلوه‌های بسیار زیبایی را در این دو روز خلق کردند و برای من بسیار دلنشین بود که به همه شهرستان‌های استان سر بزنم اما به دلیل کسرت جلسات و برنامه‌ها این موضوع امکان پذیر نبود.

رئیس جمهور تصریح کرد: همکاران ما مسائل را شناسایی و در جلسات مختلف با پیگیری معاون اول رئیس جمهور مطرح کردند و مصوبات این سفر نهایی و به دستگاه‌ها ابلاغ شد تا انجام دهند.

احتمال کاهش مدت زمان اجرای طرح انتقال آب به یزد از چهار سال به ۲ سال

رئیسی گفت: از خواسته‌های مهم مردم استان یزد بحث انتقال آب بود که خوشبختانه در این سفر طرح انتقال آغاز شد و امیدواریم هرچه سریعتر اجرا شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: به من ابتدا وعده چهارساله دادند اما بعد از پیگیری که کردم گفتند در صورت تامین اعتبار امکان رساندن آن به نصف وجود دارد که این خبر بسیار خوبی برای ما است البته به هیچ عنوان قائل به این نیستیم که کیفیت فدای کمیت شود اما تا جایی که می‌ توان کار با کیفیت را سریع انجام داد باید تلاش زیادی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کارخانجات و صنایع به یک میزانی از مالیات معاف شدند که در بودجه امسال ۵ درصد و بودجه سال آینده برای افرادی که در تولید فعالیت می‌کنند هفت درصد است.

 

 

شرکت‌ها و کارخانجات به مسوولیت های اجتماعی خود عمل کنند

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آن چیزی که مردم انتظار آن را دارند مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ است که باید نسبت به این مسئولیت اجتماعی توجه ویژه داشته و نقش خود را ایفا کنند؛ در اینجا هم تاکید می‌کنم که این وظیفه قانونی است و همه شرکت‌ها به میزانی که درآمد دارند باید در مسئولیت اجتماعی که اساس آن توسعه یافتگی اجتماعی است هزینه کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: نمی‌توان قبول کرد که در جایی یک معدن بزرگ وجود داشته باشد و در کنارش یک روستای فقیر داشته باشیم یا جاده آن روستا و منطقه خراب باشد به همین دلیل باید استاندار هم تاکید داشته باشد که با پیگیری این مصوبات گرفته شود.

وی به صندوق پیشرفت و عدالت اشاره کرد و گفت: در بودجه امسال این موضوع را دیدیم که به تصویب مجلس نرسید و برای سال آینده هم تاکید داریم که صندوق فعالیت کند و هم درآمد داشته باشد و هم بتواند در پروژه‌های نیمه تمام هزینه شود.

پیش بینی ۶ مرکز برای شیرین کردن آب در نقاط مختلف کشور

وی در ارتباط با بحث شیرین سازی آب گفت: در برنامه دولت، ۶ مرکز پیش بینی شده که بتواند آب شیرین کن را فعال کرده و برای جای جای کشور از آن استفاده کنیم.

رئیسی با بیان اینکه این برنامه برای استان‌های مرزبان و بندری هم هست که کار این مراکز هم آغاز شده و اجرای آن در برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد گفت: در ارتباط با کاهش تورم هم دولت برنامه اش را بر این منوال قرار داده است.

هم در بودجه ۱۴۰۱ و هم در بودجه پیشنهادی سال آینده به کارمندان و کارگران توجه شده؛ در سالجاری با وجود محدودیت‌ها، نسبت به کارگران توجه خاصی صورت گرفت و برای کارمندان هم علاوه بر افزایش صورت گرفته، یک اصلاحیه ۱۰ درصدی هم ارائه شدرئیس جمهور در پاسخ به سوالی در زمینه اشتغال نیروهای تحصیلکرده استان گفت: استان یزد در کار دانش بنیان فعال است و پارک علم و فناوری در این استان برنامه های خوبی داشته و دارد و برنامه دولت در این زمینه حمایت از پارک ها و شرکت‌های دانش بنیان است که بتوانند تولید داشته و این تولید را تجاری سازی و صادر کنند.

وی اضافه کرد: استان یزد به دلیل اینکه در کار دانش بنیان فعالیت خوبی دارد این کار با سرعت پیش می رود، در شورای اداری هم تاکید کردیم که در گرفتن نیروی کار در شرایط مساوی حتما اولویت با نیروهای بومی است و نباید نیروهای بومی یزد بیکار بمانند.

دکتر رئیسی ادامه داد: با این فرض که نیروهای بومی در استان به کارگیری شدند، اگر یزد ظرفیت جذب دیگر افراد از استان‌های دیگر را دارد، حتما باید از این اقدام استقبال شود اما تاکید مجدد می‌کنم که نیروهای بومی نباید بیکار باشند.

رئیسی افزود: ما هم در بودجه ۱۴۰۱ و هم در بودجه پیشنهادی سال آینده به کارمندان و کارگران توجه شده در سالجاری با محدودیت‌هایی که داشتیم نسبت به کارگران توجه خاصی صورت گرفت و برای کارمندان هم علاوه بر افزایش صورت گرفته، یک اصلاحیه ۱۰ درصدی هم صورت گرفت.

رئیسی افزود: البته این حمایت‌ها به معنای آن نیست که کارگران و کارمندان در این شرایط مشکل ندارند، درحال پیگیری برای ارائه راهکارهای جبران هستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بنای دولت بر این است که مشکلات را به صورت واقعی ببیند و به دنبال حل این مشکلات به صورت واقعی باشد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار