معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان از ۱۳۸۵ در استان آغاز شده گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نوزاد در استان مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد یکهزار و ۶۰۰ کم‌کار تیروئید شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶ 31 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محسن میرزائی به مناسبت هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید( چهارم تا ۱۰ خرداد)، پوشش غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در استان یزد را ۱۰۰ درصد اعلام کرد و افزود: بهترین زمان انجام نمونه گیری بین روزهای سوم تا پنجم تولد است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروئیدی در جهان در حال درمان هستند اظهار کرد: اختلالات تیروئید در زنان باردار شایع است و عدم درمان آن در سلامت جنین و مادر نقش به سزایی دارد.

وی سلامت غده تیروئید را در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکاندارای نقش اساسی دانست و گفت: سابقه فامیلی ابتلا به بیماری های تیروئید، مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان،اختلالات دریافت ید خوراکی روزانه، بیماری های خود ایمن و التهاب های باکتریایی و ویروسی از عوامل خطر بروز اختلالات تیروئیدی محسوب می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که همه بیماری های تیروئیدی قابل درمان هستند تصریح کرد: اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان، از سال ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور ادغام شده است و این برنامه یکی از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده و در مدت کوتاهی به پوشش بالای ۹۵ درصد رسیده است.

میرزائی، مهم ترین بیماری های تیروئید شامل کم کاری و پرکاری، گره ها، التهاب و سرطان تیروئید عنوان و تاکید کرد: فقط ۵ درصد از گره های تیروئیدی بدخیم هستند.

بیماری کم کاری تیروئید نوزادان به وضعیتی گفته می شود که به هر علتی غلظت هورمون های تیروئید در جریان خون نوزاد کم باشد و این بیماری یکی از شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی محسوب می شود.
چهارم تا دهم خرداد هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار