معاون فنی منابع طبیعی یزد:
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با تشریح اقدامات اولیه صورت گرفته جهت اجرای طرح کاشت ۱۵ میلیون درخت در استان، تحقق این طرح و دستاوردهای خوب آن برای مردم استان را نیازمند عزم همگانی خواند و گفت: با اجرای این طرح تا ۴۰ هزار هکتار به فضا سبز استان یزد افزوده خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ 01 June 2023
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، «هدایت الله میرشمسی» در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشورمان، اظهار کرد: اجرای این طرح از اواخر ۱۴۰۱ شروع شده و تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت که سهم استان یزد از این طرح، کاشت ۱۵ میلیون اصله درخت طی چهار سال است.
 
وی با بیان این که طرح مذکور تنها محدود به سطح سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیست، از تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور بر اجرای این طرح خبر داد و گفت: اجرای این طرح خارج از توان دستگاه منابع طبیعی است لذا تحقق آن در گروی همکاری همه بخش‌ها اعم از دولتی، خصوصی و مردمی است.
 
وی از تولید تاکنون قریب به ۲.۵ میلیون نهال در استان، گفت: متاسفانه از تعهدمان در این بخش به دلیل مشکلاتی که در برخی نهالستان‌های استان مانند شوری آب نهالستان بزرگ یزد وجود داشته، عقب‌تر هستم ولی سعی داریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته، این عقب ماندگی را در سال جاری جبران کنیم و در همین رابطه از توان بخش خصوصی در  استان که سالانه ۱۰ میلیون نهال برای استانهای کشور تولید میکند، بهره خواهیم گرفت.
 
شرایط سخت اقلیمی کاشت درخت در استان یزد
 
میرشمسی ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاشت سالانه حدود ۴ میلیون اصله درخت در استان با همکاری همه بخش‌ها، گفت: البته تولید نهال و کاشت درخت بخش کوچکی از این طرح را شامل می‌شود چرا که ۷۰ درصد تحقق این طرح به درخت‌داری و بخش نگهداری از درختان کاشته شده، بازمیگردد.
 
وی با اشاره به تشکیل کمیته علمی طرح در استان، از انجام اقدامات مربوط به مکان‌یابی اجرای طرح، انتخاب نوع گونه‌های مناسب با اقلیم استان و شروع برخی فعالیتهای ‌آماده‌سازی در این حوزه خبر داد و گفت: امیدواریم مکانیابی طرح که کاری زمانبر است در خردادماه جاری به اتمام برسد و عملاً بحث آماده سازی مناطق جهت درختکاری طی بازه شهریورماه و مهرماه صورت گیرد و در نیمه دوم سال با همکاری بخشهای مختلف اعم از سپاه و بسیج، هلال احمر، آموزش و پرورش و سایر بخشها، کاشت نهال‌ها را انجام دهیم.
 
وی با بیان این که در قالب اجرای این طرح هیچ نیاز آبی اضافه‌ای به آب منطقه‌ای وارد نخواهیم کرد، گفت: نهال‌ها بعد از کشت تنها چندین نوبت آبیاری خواهند شد که با مکانیابی مناسب برای طرح سعی داریم از پساب تصفیه شده برای آبیاری این مناطق استفاده کنیم لذا عمدتاً مناطق را در مرکز استان، اشکذر، میبد و به احتمال کمتر اردکان منظور خواهیم کرد و در این رابطه از مدیریت هرز آبها و ذخیره سازی بارش‌ها بهره خواهیم گرفت.
 
مدیر فنی منابع طبیعی استان اجرای این طرح در استان یزد با توجه به شرایط اقلیمی نامطلوب بسیار سخت و دشوار خواند و گفت: با توجه ناپایداری بارندگی‌ها در استان عمدتاً از گونه‌های مقاوم در برابر آب برای این طرح بهره خواهیم برد ولی در عین حال امیدواریم علاوه بر اهتمام به آبیاری، بارشهای خوبی نیز در سالهای آتی داشته باشیم.
 
وی گستره این طرح را محدود به اجرای این برنامه‌های درختکاری ندانست و گفت: به جز درختکاری در بخش باغی، تلاش داریم درختکاری در سایر بخشها را جزو تعهدات این طرح منظور کنیم که البته این مهم نیازمند همراهی همه بخشهاست و عمده مطالبه ما در این خصوص همکاری در حوزه ماشین آلات است.
 
فرصتی مناسب برای جبران تخریب‌های معدنی 
 
میرشمسی با اشاره به این که در حال حاضر استان یزد دارای ۱۳۴ هزار هکتار جنگلهای طبیعی و دست کاشت است که ۶۰ هزار هکتار آن دست‌کاشت می‌باشد، تصریح کرد: با اجرای این طرح ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار به سرانه فضای سبز استان که در حال حاضر تنها در باغشهرهای استان وضعیت مناسبی دارد، افزوده خواهد شد.
 
وی اجرای این طرح را هدفمند خواند و تاکید کرد: طرح مردمی کاشت ۱۵ میلیون درخت در استان یزد فرصت مناسبی است که در کنار طرح‌های نهالکاری، در جهت ایجاد و احیای نهالستان‌ها و بوستانها، ترمیم درختان حاشیه راه‌ها، تکمیل کمربند سبز شهری و حتی ترمیم مراتع اقدام کنیم.
 
این مسئول اضافه کرد: این طرح فرصت مناسب برای صنایع و به ویژه معادن است تا در قالب مسئولیت اجتماعی خود بخشی از تخریب‌های عرصه‌های طبیعی را جبران کنند.
 
میرشمسی با اشاره به برخی از طرحهای در دست اقدام این اداره کل در راستا اجرای این طرح مانند کاشت درخت به یاد شهدا و درگذشتگان و غیره، یکی از مزایای این طرح را محدود نشدن درختکاری به ماه‌های پایانی سال و بسط آن به نیمه دوم سال ذکر کرد.
 
اجرای طرح به صورت کاملاً کارشناسی و علمی
 
«صدیقه زارع کیا» عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و دبیر کمیته علمی طرح در استان نیز در این نشست با اشاره به لزوم افزایش تراکم درختان به دنبال تغییر اقلیم، افزایش ریزگردها و افزایش گازهای گلخانهای و کمبود ترسیب کربن، اظهار کرد: همزمان با شروع بکار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور و به تبع اجرای آن در استان یزد، کمیته علمی طرح در استان از اسفند ۱۴۰۱ با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان و نمایندگان دیگر بخشها تشکیل شد.
 
وی با بیان این که کمیته علمی باید به تمام سئوالات مطرح شده در رابطه با این طرح را به صورت علمی پاسخ دهد، گفت: خوشبختانه تجربیات و طرحهای مشابه دیگر از قبل داشته‌ایم و این موضوع امکان پاسخ علمی به سئوالات را تسهیل کرده است.
 
زارع کیا با تاکید بر حفاظت و نگهداری از گونه های کاشت شده به عنوان شرط اصلی اجرای موفق این طرح، گفت: نوع گونه، نوع و مقدار خاک، آبیاری، جمع اوری بذر و نکات متعدد دیگری در این طرح مورد اهتمام است تا علاوه بر مزایا، آسیبی را در آینده از ناحیه اجرای طرح نداشته باشیم.
 
شناسایی تاکنون ۷۰۰۰ هکتار مناطق مستعد
 
«اکبر کارگر» رئیس اداره جنگلکاری و جنگل داری استان نیز در این نشست ابراز کرد: قبلاً ظرفیتهای تولید نهال را در شهرستانهای مختلفی مانند ابرکوه، اردکان، خاتم، اشکذر، بهاباد و یزد داشتیم لذا با مطرح شدن اجرای این طرح ساماندهی نهالستانهای سراسر استان را برای تولید نهال مورد نیاز در دستور کار قرار دادیم.
 
وی با بیان این که تعهد سالانه استان تولید حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نهال است، گفت: تاکنون دو میلیون و ۲۲۵ اصله نهال در نهالستانهای استان تولید شده است.
 
کارگر با اشاره به تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال بنه بادام توسط بخش خصوصی در شهرستان مهریز، ابراز امیدواری کرد با رفع مشکل دیگر نهالستان‌های استان مانند نهالستان یزد،‌ نهال مورد نیاز امسال را آماده کشت  در نیمه دوم سال کنیم.
 
این مسئول از شناسایی تاکنون هفت هزار هکتار عرصه‌های مستعد برای اجرای این طرح در استان، گفت: این عرصه‌ها که شناسایی آنها همچنان ادامه دارد، به لحاظ شاخصه‌ها مورد نظر از سوی کمیته علمی بررسی و در صورت تایید برای درختکاری آماده سازی خواهد شد.
 
کارگر تاکید کرد: قطعاً اجرای این طرح به رغم دشوار و سختی کار، دستاوردهای بسیار خوبی را برای استان یزد خواهد داشت لذا امیدواریم مردم همیشه همراه استان در اجرای این طرح نیز باز هم ما را یاری رسانی کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار