معاون آموزش ابتدایی یزد با اشاره به ضرورت شناخت ویژگی رفتاری دانش آموزان دیرآموز برای تأثیرگذاری بیشتر بر آنها، گفت:‌ دانش آموزان دیرآموز به هیچ وجه مشکل جدی ندارند و کیفیت بخشی آموزشی به آنها نیازمند همراهی والدین و همت مضاعف معلم است.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸ 06 June 2023
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دانش آموزان دیر آموز، دانش آموزانی هستند که در مقایسه با دانش آموزان عادی دارای رفتارهای سازشی ضعیف تر و قابلیت یادگیری کمتری هستند و این گروه به نسبت رشدکم ذهنی قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل در سطح افراد عادی و هم سن و سال خود نیستند.
 
صادق رضایی، معاون آموزش ابتدایی یزد در خصوص راهکارهای کمک به دانش آموزان دیر آموز ابتدا اشاره‌ای به چگونگی شناسایی دانش‌آموزان دیرآموز داشت و اظهار کرد: دانش‌آموزانی که بهره هوشی آنها بین ۸۵_۷۰ است دانش‌آموز دیر آموز اطلاق می‌شود.
 
وی افزود: این دانش آموزان زود فراموش می‌کنند و دیر یاد می‌گیرند و تمرکز و دقت پایین دارند و در پردازش اطلاعات با مشکل روبرو هستند.
 
 رضایی در مورد نحوه شناسایی دانش‌آموزان دیرآموز، گفت: ما برای ورود به دبستان طرح سنجش ورود به دبستان را داریم که با هدف غربالگری و شناسایی و گروه بندی دانش‌آموزان انجام می‌شود و در این طرح ارزیابی اولیه انجام می‌شود در صورتی که دانش‌آموز در مرحله اول مشکوک به مشکل اختلال یادگیری باشد جهت ارزیابی تخصصی ارجاع داده می‌شود و در ارزیابی تخصصی آزمون تخصصی هوش از دانش آموز گرفته می‌شود که دانش آموزان با عملکرد متوسط به بالا به مدارس عادی و دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس استثنایی و دانش آموزان دیر آموز به مدارس عادی معرفی می‌شوند.
 
دانش آموز دیرآموز مشکل خاصی در یادگیری ندارند
 
معاون آموزش ابتدایی استان یزد برای کیفیت بخشی به دانش‌آموزان دیر‌آموز تأکید و تصریح کرد: این دانش‌آموزان در فرایند یادگیریشان مشکل خاصی ندارند تنها فرایند یادگیریشان مقداری کندتر از دیگر دانش آموزان است اما باید توجهات خاصی به این دانش آموزان شود که معلمان در این زمینه باید آگاه شوند و آموزشهای لازم را ببینند که این اتفاق در سالهای گذشته افتاده است و در سال پیش رو هم همه معلمان بخصوص معلمان پایه اول ابتدایی آموزشهایی را در این خصوص خواهند داشت.
 
وی در ادامه بحث راهکارهای کمک به دانش آموزان دیر آموز به بحث تراکم دانش آموز در کلاس درس اشاره و اظهار کرد: وقتی در کلاس درس دانش‌آموز دیر آموز داشته باشیم نیاز به انجام فعالیت‌های خاص برای این دانش آموزان است که این اتفاق باید از سوی وزارت تعیین شود و کلاسهایی که دارای دانش آموزان دیر آموز هستند تراکم کلاسی به نسبتی کاهش یابد و معلم فرصت پیدا کند که به صورت خاص برای این دسته از دانش آموزان اقدامات و فعالیت‌های خاص طراحی کند.
 
رضایی در ادامه به متناسب سازی فضا و تجهیزات آموزشی برای اینگونه از دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: این دانش آموزان باید محرک‌های کمتری از نظر سمعی و بصری داشته باشند که بتوانند تمرکز بهتری روی دروس داشته باشند و فضای آموزشی باید متعادل و متناسب باشد.
 
معاون آموزش ابتدایی یزد در خصوص آگاهی والدین این دسته از دانش آموزان گفت: والدین این دانش آموزان  باید آموزش داده شوند و آگاه شوند که اگر خانواده‌های این دانش آموزان بپذیرند که فرزند آنها نیاز به حمایت ویژه دارد و‌مشکل خاصی نیست و در انجام مهارتها با دیگر دانش آموزان یکسان هستند اما مقداری سرعت آنها کم است بااین شناخت بیشتر و بهتر والدین می‌توانند به دانش آموزان خود در این خصوص کمک کنند.
 
وی یکی دیگر از اقدامات کیفیت بخشی و آموزش به این دانش آموزان را استفاده ظرفیت معلمان علاقه مند و جهادی دانست و افزود: استفاده از ظرفیت معلمان علاقه مند و جهادی و مراکز ویژه اختلالات یادگیری که میتوان خارج از زمان آموزش رسمی به صورت خصوصی و فردی آموزشهایی برای این دانش آموزان داشته باشیم که بتوانیم خلأهای آموزشی را ترمیم کنیم .
 
رضایی در خصوص برخورد با این دانش آموزان تصریح کرد: باید عزت نفس این دانش آموزان حفظ شود و با آموزشی که برای معلمان داشته و خواهیم داشت این دانش آموزان با کمترین دغدغه مثل سایر دانش آموزان از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشند.
 
لزوم توجه به ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان دیرآموز
 
آسیه رزمنده، معلم پایه اول در استان یزد نیز در خصوص راهکارهای تربیتی دانش‌آموزان دیرآموز اظهار کرد: باید از برچسب زدن و اعمال فشار و تهدید و تنبیه نسبت به این دانش آموزان پرهیز کنیم و همچنین استعدادهای این دانش‌آموزان را شناسایی و شکوفا گردانیم و آموزش مهارت‌های شخصی و اساسی زندگی در راس برنامه های آموزشی آنها قرار بگیرد.
 
وی در ادامه به اصول کلی آموزشی دانش‌آموزان دیر آموز اشاره کرد و افزود: باید به  تفاوت‌های فردی این دانش آموزان توجه شود و نباید این دانش آموزان با دیگر دانش آموزان مقایسه شوند و اینکه از بوجود آمدن موقعیتهایی که دانش آموزان دیر آموز تجربه شکست را داشته اند اجتناب کنیم و همچنین موفقیت دانش آموز دیر آموز به هر میزان بایستی مورد تشویق قرار بگیرد.
 
رزمنده همچنین به اهداف تلفیقی دانش‌آموزان دیر آموز در کلاسهای مدارس عادی اشاره کرد و گفت: ساختار طبیعی محیط آموزشی که در آن افراد دارای توانایی‌های بیشتر در کنار افراد با توانایی‌های کمتر قرار می‌گیرند برگردانده شود و اینکه دانش آموزان که دارای مشکلاتی در تحصیل هستند از همسالانشان جدا نشوند و همچنین بهره مند شدن دانش آموزان دیر آموز از الگوهای مناسب رفتاری همسالانشان.
 
این معلم پایه اول ادامه داد: دانش آموزان دیر آموز از نظر رشد ذهنی تفاوت کمتری با دانش آموزان عادی دارند و بهتر است این دانش آموزان همراه با همسالان خود در مدارس عادی تحصیل کنند.که این یک تفکر یکپارچه سازی نام دارد که به معنای همگام و همزمان کردن فرایند تعلیم و تربیت کودکانی با نیازهای ویژه در مدارس عمومی به طور پاره وقت یا تمام وقت است.
 
رزمنده در پایان با بیان این‌که دوره‌های آموزشی برای افزایش اطلاعات تخصصی آموزگاران ابتدایی در خصوص شناسایی دانش آموزان دیر آموز به منظور کاهش و رفع مشکل و به حداقل رساندن اختلالات یادگیری و بهبود فرآیند یادگیری است، خاطرنشان کرد: آموزگاران نخستین کسانی هستند که متوجه اختلالات یادگیری در دانش آموزان می‌شوند و می‌توانند گام موثری در ارائه شیوه ها پ راهبردهای درمانی و آموزشی به این دانش آموزان بردارند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار