کد خبر: ۱۹۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹ 14 March 2016

بازارهای قدیمی یزد یکی از جاذبه های تاریخی شهر یزد واقع در استان یزد هستند که گردشگران داخلی و خارجی زیادی هنگام حضور در این شهر از آنها بازدید می کنند.

مجموعه بازارهای قدیمی یزد در دوران پهلوی با احداث خیابان شاه (خیابان قیام فعلی) به دو قسمت تقسیم شد و برخی از فضاهای اصلی آن مانند بازار ارسی دوزها، بازار محمد علی خان، بازار پنجه علی و … به کلی تخریب شد.

در حال حاضر نیمه شمالی بازار از رونق اقتصادی بیشتری برخوردار است. عمده ترین کالاهای مورد معامله در این بازار پارچه، شیرینی های یزدی، طلا و فرش است. بازار قیصریه که حد فاصل میدان خان و مدرسه خان قرار دارد، از لحاظ معماری نسبت به سایر بازارها شکیل تر است و به وسیله دو در چوبی با ارزش، بسته می شود. این بازار محل فروش پارچه های یزدی است.

قدیمی ترین بخش بازار یزد، به نام بازار حاجی قنبر، متعلق به قرن نهم هجری قمری و جزیی از مجموعه فرهنگی، تاریخی "امیر چقماق” است. در قرن سیزدهم هجری قمری، بر سردر این بازار، تکیه زیبای بلندی به شیوه دیگر تکایا و حسینیه های یزد با کاشی معقلی ساخته شد.

از کارگاه های تولیدی بازار، می توان به کارگاه مازاری (محل ساییدن حنا، برگ طبیعی)، کارگاه حلوایی (محل تبدیل کنجد به حلوا ارده) و کارگاه رنگرزی (محل رنگ آمیزی الیاف نخی و پشمی) اشاره کرد که هر یک به اقتضای نوع فعالیت، دارای معماری ویژه خود هستند.

مهم ترین بازارهای یزد عبارتند از:

بازار تبریزیان: بازار تبریزیان احتمالاً متعلق به دوره قاجار است و در انتهای بازار "پنجه علی” قرار دارد. طول، عرض و ارتفاع بازار به ترتیب ۵۹، ۳/۵ و ۵/۵ متر است. متوسط هر دهانه چهار متر و مساحت متوسط آن ۱۹/۶ متر مربع است. سقف این بازار به صورت طاق و تویزه با قوس های هلالی و بیشتر جناقی است. درب قدیمی حجره ها چوبی و چهارلتی و مصالح به کار رفته در بنا خشت و گل، آجر و گچ است.

بازار دروازه مهریز: جهت بازار دروازه مهریز شمالی – جنوبی است؛ جنوب آن از بازار "خان” شروع می شود و به کوچه دارالشفاء یا "دروازده تاریخی” شهر ختم می شود. این بازار توسط، علی آقا، داروغه یزد، در زمان "گور کانیان” احداث شد. بازار دروازه مهریز حدود ۳۸ متر طول و ۳٫۵ متر عرض دارد. در سمت شرق بازار، ۶ باب مغازه با میانگین دهانه ۵ متر و در سمت غرب آن ۱۰ باب مغازه با میانگین دهانه ۴/۳ متر دیده می شود. ارتفاع این بازار حدود ۴ متر و مصالح به کار رفته در آن خشت و گل، آجر و گچ و سقف آن به صورت طاق و تویزه است.

بازار زرگری: بازار زرگری در بخش شمالی خیابان قیام شهر یزد، قرار دارد. این بازار احتمالاً به سده های دوازدهم و سیردهم هجری تعلق دارد. بازار دارای ۹۴ متر طول، ۳ متر عرض و ۶ متر ارتفاع است. تعداد مغازه ها ۵۳ باب است. سقف بازار به صورت طاق و تویزه با قوس های هلالی و جناقی است. در طاق نورگیرهایی دیده می شود. در وسط راسته بازار نیز بخشی به صورت طاق آهنگ است.

سایر بازارهای یزد عبارتند از: بازار مسگری قرن نهم هجری قمری، بازار علاقبندی قرن نهم هجری قمری، بازار محمدعلی خان دوره زندیه، بازار صدری (شاهزاده فاضل) دوره قاجاریه، بازار افشار دوره قاجاریه، بازار خان قرن سیزدهم هجری قمری، بازار پنجه علی، بازار قیصریه، بازار کاشیگری، بازار چیت سازی، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار حاجی قنبر، بازار جعفرخان و بازار نخود بریزی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار