کد خبر: ۲۳۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵ 18 May 2016
مسئول تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: پرونده ثبت جهانی یزد در قالب شهری تاریخی، دی ماه سال گذشته تهیه و پس از تکمیل به یونسکو ارائه شد و ارزیاب‌های یونسکو نیز تیر ماه امسال به یزد می‌آیند.«مجتبی فرهمند» با بیان این‌که وضعیت پیگیری این پرونده تاکنون مناسب بوده است، گفت: این پرونده از نظر فنی و مدیریتی از طرف یونسکو ارزیابی خواهد شد. در حال حاضر کمیته ایکوموس یا همان شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی در حال بررسی پرونده بافت تاریخی یزد است که از نظر فنی هنوز سوال یا پاسخی از یونسکو دریافت نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: از نظر مدیریتی هم ارزیاب‌های یونسکو تیرماه امسال به یزد خواهند آمد؛ سپس ایکوموس گزارشی را به مجمع سالانه یونسکو ارائه می‌دهد و در صورتی که ایرادی وجود نداشته باشد سال آینده رأی‌گیری برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد انجام می‌شود.
فرهمند گفت: ایران هر سال می‌تواند درخواستی را برای ثبت جهانی یک اثر به یونسکو ارسال کند.
به گفته وی، بحث ثبت بافت تاریخی یزد از سال‌84 مطرح شد که ثبت ملی این بافت برای ثبت جهانی به‌عنوان پیش نیاز مطرح بود که انجام شد.

ثبت اولین شهر تاریخی زنده
مسئول تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد افزود: یزد اولین شهر تاریخی زنده است که ایران پرونده آن را برای ثبت به یونسکو ارسال کرده است و همه اثرهای به ثبت رسیده ایران پیش از این در قالب یک اثر یا مجموعه تاریخی بوده است بنابراین ثبت بافت تاریخی شهر یزد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.
وی عنوان کرد: میراث فرهنگی کشور با توجه به همت مدیران استان برای ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی هماهنگی و همکاری زیادی انجام داده‌اند و این هماهنگی بین مسئولان دولت یازدهم بیشتر شده است. فرهمند اصلی‌ترین هدف ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست جهانی را ارتقای کیفیت زندگی مردم ساکن بافت قدیم عنوان کرد.
وی گفت: یونسکو 6 معیار برای ثبت جهانی تعیین کرده است، اما آنچه روند را با مشکل مواجه می‌کند برهم خوردن یکپارچگی و اصالت بافت تاریخی است. ضمن این‌که بعد از ثبت جهانی هم باید به گونه‌ای عمل شود که یکپارچگی بافت مورد تهدید قرار نگیرد و مداخله‌ای در فضای آن نشود.

ثبت جهانی مجموعه امیرچخماق
مسئول تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد همچنین در مورد ثبت جهانی مجموعه امیرچخماق گفت: با وجود انتشار خبرهایی در برخی سایت‌های خبری استان مبنی بر رد ثبت جهانی امیرچخماق، ثبت مجموعه امیرچخماق تا به حال مشکلی نداشته و وضعیت آن مورد سوال قرار نگرفته است. فرهمند ادامه داد: اگر یال‌های اضافه شده به میرچخماق اصالت بنا را خدشه‌دار کند به عنوان نکته منفی مورد توجه قرار می‌گیرد ولی هنوز مشکلی در این خصوص پیش نیامده است. وی در مورد شرایط پس از ثبت جهانی آثار گفت: ارائه امکانات اطلاع رسانی، فکری، کارشناسی و آموزشی از جمله کمک‌های جهانی است که پس از ثبت جهانی ارائه خواهد شد. فرهمند اعلام کرد: 19اثر از ایران در یونسکو تا کنون ثبت جهانی شده است.

زینب زارع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار