کد خبر: ۲۳۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸ 19 May 2016
مراقبت از پوست در ماه‌های گرم تابستان نسبت به فصل زمستان متفاوت است.
یزد شهری با آب و هوای گرم و خشک است و در تابستان، آفتابی سوزان دارد. قرار گرفتن در معرض آفتاب و اشعه ماورای بنفش باعث ابتلا به بسیاری بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، جوش و انواع قارچ می‌شود. با توجه به نزدیک شدن به تابستان و شرایط گرم آب و هوایی، بیشتر شدن مسافرت‌ها‌‌ و انجام ورزش‌های متعدد همچون فوتبال و شنا در فضای باز، باید نیازهای پوستی و هماهنگی آن با آب و هوا را جدی گرفت.  اما چگونه می‌توان در این فصل از سال از پوست خود بیشتر محافظت کرد و با پیشگیری از بیماری‌ها پوستی شاداب و سالم داشت؟ بر همین اساس همشهری گفت و گویی با «نرگس قانعی» متخصص پوست، مو و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید صدوقی یزد دارد که در ادامه می‌خوانید.
  • با توجه به آب و هوای یزد، چه بیماری‌هایی بیشتر شایع است؟
در فصل تابستان برخی بیماری‌های قارچی پوست نمود بیشتری پیدا می‌کنند؛ مانند قارچ‌های بدن که بر اثر تعریق و گرما به خصوص در کارگران و کارمندان و کسانی که در محیط‌های گرم و شرجی مشغول به کار هستند و حتی در افراد دارای پوست نرمال نیز دیده می‌شود. عامل بروز این قارچ‌ها تعریق و کثیف بودن پوست است؛ قارچ‌ها معمولا روی بدن زندگی می‌کنند و تعدادشان محدود است؛ با افزایش گرما تعدادشان زیاد می‌شود و در قالب بیماری بروز می‌کنند؛ این بیماری بیشتر در افراد بالغ با پوست‌های چرب دیده می‌شود و واگیردار نیست؛ نکته حائز اهمیت این‌که این بیماری پوست فرد را از نظر ظاهری به حالت ناخوشایندی تبدیل می‌کند و از زیبایی آن ‌می‌کاهد و همچنین پوست را دچار سوزش و خارش می‌‌کند.
  • آب و هوای یزد تا چه اندازه برای پوست مضر است؟
یزد هوای گرمی دارد، آسیبی که گرما و آفتاب بر پوست می‌رساند، ایجاد زگیل و پیر شدن غیرطبیعی پوست است. دیگر آسیب این نوع آب و هوا ایجاد تومور‌های پوستی است؛ برخی بر این باورند که بودن زیاد در معرض آفتاب موجب بروز این بیماری‌ها می‌شود، در صورتی که حتی رفتن به طبیعت و روستاهای اطراف یزد در آخر هفته‌ها و به خصوص مناطق کوهستانی که سوزانندگی آفتاب بیشتر است، می‌تواند باعث بروز این بیماری‌ شود. همچنین احتمال ابتلای کودکان به تومورهای پوستی بیشتر است و با افزایش سن اثرات این بیماری چند برابر می‌شود. بنابراین مضرترین اثر آفتاب بر پوست ایجاد تومورهای پوستی است. همچنین آفتاب احتمال ایجاد خال‌های پوستی و بعضی تومورهای بدخیم پوست به نام ملانوم را بالا می‌برد؛ البته بیماری‌های مضر در اثر آفتاب فقط تومورهای پوستی نیستند بلکه برخی بیماری‌ها مثل حساسیت‌های وابسته به نورآفتاب همچون لوپوس، لوپوس پوستی و لوپوس سیستمیک که ممکن است کل بدن را درگیر کند نیز شامل آن می‌شود. این نوع بیماری‌ها ممکن است با افزایش نور آفتاب، تشدید شود. در بعضی از موارد حتی آکنه‌های معمولی نیز با نور خورشید تشدید می‌شوند. برخی بیماران نیز بر اثر استفاده از داروهای خاص مثل داروهای ادرارآور و قند خون، آسپرین، مسکن‌ها، قرص‌های ضد فشارخون و... پوستشان به نور حساس می‌شود؛ به گونه‌ای که فرد با مصرف این داروها و قرار گرفتن در برابر نور آفتاب، دچار سوختگی پوست می‌شود که این سوختگی، مشابه حساسیت نمود پیدا می‌کند. اما پزشک تشخیص می‌دهد که این بیماری بر اثر نور خورشید تشدید شده است.
  • یکی از راه‌های مبارزه با نور خورشید که عموم مردم نیز با آن آشنا هستند، استفاده از کرم ضد آفتاب است. بهترین نحوه مصرف کرم ضد آفتاب چگونه است؟
مطالعات زیادی که در دنیا در خصوص ضد آفتاب‌ها انجام شده است که نشان می‌دهد مفید بودن آنها منوط به استفاده صحیح و به اندازه کافی از آنها است؛ در مفید بودن استفاده از ضد آفتاب شکی نیست؛ به عنوان مثال در یک بررسی در استرالیا، ‌بیش از 4 هزار نفر ضد آفتاب را به میزان کافی و مکرر استفاده کرده‌اند؛ برهمین اساس طبق این تحقیق مشخص شد شانس ایجاد خال در آنها 50‌درصد و احتمال ابتلا به تومورهای پوستی نیز کم شده است. از نظر علمی ثابت شده است که ضد آفتاب باید با حجم کافی و حداقل به اندازه یک بند کامل انگشت، روی کل پوست قرار گیرد. در برخی از پوست‌ها که این حجم از ضد آفتاب، جذب پوست نمی‌شود. توصیه می‌شود قبل از خروج از منزل یک بار و هنگام خروج از منزل نیز از ضد آفتاب استفاده شود. افرادی که دارای شغل‌هایی هستند که در محیط‌های مرطوب قرار می‌گیرند و احتمال شسته شدن ضدآفتاب در آنها وجود دارد، از ضدآفتاب‌های مقاوم و ضد آب و تعریق استفاده کنند. همچنین به افرادی که در محیط‌های بسته نیز هستند استفاده از ضد آفتاب توصیه می‌شود؛ زیرا اشعه ماورای بنفش از شیشه‌های ماشین و منزل نیز عبور می‌کند و می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث پیری زودرس پوست شود.
  • راه‌های تشخیص ضدآفتاب‌های اصلی از تقلبی چیست؟
ضد آفتاب‌های ایرانی با توجه به برچسب‌هایشان کاملا مشخص هستند، ضمن این‌که از سوی داروخانه‌های معتبر به فروش می‌رسد. اصل بودن ضد آفتاب‌های خارجی نیز از طریق بارکدی که روی آن حک شده، قابل تشخیص است. در نتیجه توصیه می‌شود کرم‌های ضدآفتاب از داروخانه‌های معتبر شهر خریداری شود چراکه خرید چنین محصولاتی از شهر‌های مرزی یا وارد کردن آنها از خارج از کشور ممکن است موجب شود که شما از جنس تقلبی استفاده کنید.
  • بسیاری با قرارگرفتن در معرض نور آفتاب دچار مشکلات پوستی می‌شوند که این موضوع در یزد بسیار رایج است. راه‌های درمان چنین مشکلاتی چیست؟
برخی از بیماری‌های پوستی ایجاد شده بر اثر نور شدید آفتاب، لک‌های پوستی هستند که با چند دوره درمان دارویی و لیزردرمانی برطرف می‌شود؛ در مورد بیماری‌هایی مانند کک‌مک و خال‌های ایجاد شده در اثر آفتاب سوختگی نیز درمان در نظر گرفته شده لیزر است. همچنین تجویز داروها در این حوزه نیز باید از سوی پزشک متخصص صورت گیرد و شهروندان باید از مصرف داروهای تقلبی و خطرناک برای پوست و بدن خودداری کنند.
  • برخی باورهای غلط در رابطه با حفاظت بیشتر ازپوست وجود دارد، به نظر شما مهم‌ترین این باورهای غلط کدام هستند؟
یکی از این باورهای غلط میزان شست‌وشوی پوست و مو است؛ برخی افراد به‌صورت وسواس گونه، باور به شست‌وشو دارند و برخی نیز به میزان کافی به شست‌وشو پوست و مو نمی‌پردازند، شست‌وشو باید منظم و در حد متعادل باشد. استفاده از شامپوها و ژل‌های دارای کف زیاد، استفاده از رنگ موهای غیر استاندارد و دکلره کردن مو به دلیل آسیب‌های شیمیایی زیاد که حتی باعث عوارض جبران‌ناپذیر به پوست می‌شود، از کارهایی است که بهتر است از انجام آن خودداری شود. همچنین استفاده از لباس نخی برای جلوگیری از عرق سوز شدن بدن را توصیه می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار