کد خبر: ۲۳۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۹ 19 May 2016
خانواده بیشترین تاثیر را بر مطالعه و سطح آگاهی کودکان دارد. در واقع خانواده اولین مدرسه‌ای است که شخصیت اجتماعی، فرهنگی، فردی و اقتصادی فرد در آن شکل می‌گیرد. قصه‌های کودکانه، خرید کتاب‌های داستانی با تصاویر زیبا و گویا، می‌تواند ضمن کمک به زندگی آینده کودکان روحیه مطالعه را در آنها تقویت کند.
همشهری برای اطلاع از چگونگی ایجاد دغدغه مطالعه و کتابخوانی در کودکان با «بابک صابری» مشاور و نویسنده کتاب کودک گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:
  • خانواده برای ایجاد روحیه مطالعه در کودک چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟
تاثیرپذیری کودک از افراد خانواده در خصوص کتابخوانی با خواندن قصه‌ها و داستان‌های کودکانه آغاز و منجر به انس کودک با کتاب و مطالعه می‌شود؛ بنابراین اولین مدرسه‌ای که کودک در آن درس می‌آموزد، خانواده است. همچنین خانواده نقش بسیار مهمی در رشد، تعلیم و تربیت و علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد. از کارهای مهمی که پدر و مادرها می‌توانند در خصوص همراهی و هماهنگی با فرزندان خود در کار مطالعه و کتابخوانی انجام دهند، قرار دادن کودک در محیط کتابفروشی، کتابخانه یا نمایشگاه کتاب است. پدر و مادر باید با در دست داشتن کتاب و مطالعه آن به کودک خود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را انتقال و آموزش دهند.
  • نحوه الگوبرداری کودکان از خانواده به چه صورت است؟
هر رفتار و عمل خانواده بر کودک، تاثیر منفی یا مثبت خواهد گذاشت. اگر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کودک نهادینه شود، در آینده بر منش، تربیت، و شخصیت او تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین خانواده باید ازطریق گفت‌و‌گو با کودک، برنامه‌ریزی درست و دقیق، قصه‌گویی، خرید و انتخاب کتاب، رفتن به کتابخانه، بیان داستان‌های کودکانه و بهره گیری از اسباب بازی، کودک را به سمت مطالعه سوق دهد، حتی در زمینه‌های مذهبی نیز استفاده از کتاب موثرتر است.
  • به موضوع دین و مذهب اشاره کردید. مردم دارالعباده اهمیت زیادی به این موضوع می‌دهند، کتاب در این حوزه، چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟
اگر والدین به خرید کتاب برای کودک اهمیت دهند، به راحتی کودکی کتابخوان تربیت خواهند کرد. می‌توان با کتاب هدیه دادن نیز اهمیت کتاب و مطالعه را به کودک فهماند. آنچه را که ما می‌خواهیم به کودکانمان در قالب کلام بیاموزیم آنها با مطالعه آن را خواهند آموخت. باید بدانیم که برای افزایش روحیه معنوی و مذهبی کودک، کتاب‌های مذهبی نقش تاثیرگذارتری از کلاس‌ها و شرکت در مجالس سخنرانی دارد. کتاب با نهادینه کردن این آموخته‌ها می‌تواند کودکان را با علاقه‌مندی به سمت این مجالس و سخنرانی‌ها سوق دهد. بنابراین والدین می‌توانند کتاب‌های قصه بزرگان دین را با تصاویری گویا و زیبا برای کودکان خریداری کنند.
  • مطالعه در کودکی چه نقشی در آینده فرد دارد؟
روانشناسان اعتقاد دارند آموخته‌های دوران کودکی تاثیر عمیقی بر آینده کودک خواهد داشت و شخصیت مثبت یا منفی فرد در کودکی شکل می‌گیرد. بنابراین اگر هر فرد از سنین کودکی، مطالعه را شروع کند، راه و رسم مثبت زندگی کردن را آموخته و خواندن کتاب‌های آموزنده و تاثیر گذار نیز به رشد فکری و شخصیتی او کمک خواهد کرد. والدین آگاه باشند که یک کتاب خوب شخصیت فرزندشان را در عرصه‌های مختلف پرورش می‎دهد؛ چراکه کودک سرمایه جامعه است و والدین، الگوهای خوبی در تعیین شخصیت خوب یا بد کودک دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار