معضــل بیــکــاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، طی چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۳۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰ 19 May 2016
به گزارش تابناک یزد، معضــل بیــکــاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، طی چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یزد از جمله استان‌های صنعتی است که به سبب صنایع بیشماری که در خود جای داده، باید زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار در آن فراهم باشد؛ اما با وجود این انتظار، سرانه بیکاری بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارد. نیروی انسانی مهم‌ترین منبع در توسعه هر جامعه به شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد این روزها این افراد مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و این در حالی است که اشتغال فارغ‌التحصیلان باید در اولویت برنامه‌های سیاستگذاران و مدیران باشد.
در این میان گاهی خبر فارغ‌التحصیلی دانشجویان برخی دانشگاه‌های یزد به‌گوش می‌رسد و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که برای اشتغال آنها چه فکری شده است؟ یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های یزد، دانشگاه علم و هنر است که چند روز قبل مراسم فارغ‌التحصیلی تعدادی از دانش‌آموختگان آن انجام شد. مطابق آمار، تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه علم و هنر در سال جاری حدود 2 هزار نفر در رشته‌های مختلف است که باید برای یکایک این افراد، شغل متناسب با رشته تحصیلی‌شان در نظر گرفته شود. حال سوال اینجاست که چند درصد از این افراد آماده به کار، با وضعیت کنونی اقتصاد و اشتغال استان می‌توانند در شغلی مناسب و یا حتی غیرمرتبط مشغول فعالیت شوند و این‌که چقدر و تا کی شادی و شادمانی این تعداد فارغ التحصیل که پایان دوره تحصیلشان را در کنار یکدیگر و با حضور استادان و مسئولان دانشگاهشان جشن می‌گیرند، دوام خواهد داشت؟

فارغ شدن از دانش؛ عبارتی نادرست
رئیس دانشگاه علم و هنر یزد چند روز قبل در مراسم دانش‌آموختگان دانشگاه علم و هنر استان با بیان این‌که واژه فارغ‌التحصیل، واژه‌ای نامناسب است گفت: فارغ‌شدن از دانش، عبارتی نادرست است، چراکه دانشجویان در پایان یک دوره تحصیلی از دانش فارغ نمی‌شوند بلکه دانش آموخته آن مقطع تلقی می‌شوند. «سید حبیب الله میرغفوری» ابراز امیدواری کرد که تلاش دانش‌آموختگان بر این باشد تا خدمت و خدمت رسانی را مدنظر قرار داده و ادامه تحصیل را هرگز فراموش نکنند. وی از دانش‌آموختگان خواست پیشنهاد‌هایی را که می‌توانند در راه سازندگی بیشتر دانشگاه‌ها یاری‌رسان باشد مطرح کنند.

گام‌های دانشگاه در زمینه کارآفرینی
به گزارش همشهری،معاون آموزشی دانشگاه علم و هنر یزد در گفت و گو با همشهری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بر اساس سرفصل‌های ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها، فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار تا چه حد آماده هستند، بیان کرد: متاسفانه همچنان برخی از سرفصل‌ها قدیمی است؛ اما دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه علم و هنر برنامه‌هایی را در نظر دارند که در زمینه کارآفرینی برای دانشجویان است.
«میرمحمد اسعدی» افزود: از مصوبات انجام شده، حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین است؛ بر همین اساس مقرر شد تغییر چارت دانشگاه، این مصوبه اجرایی شود و به طور ویژه در این زمینه سرمایه‌گذاری‌ شده است. وی اعلام کرد: این دانشگاه بسیاری از دوره‌های کارآفرینی و اشتغال‌ را برگزار می‌کند که بنا به درخواست دانشجویان، دوره‌های متناسب با بازار کار برگزار خواهد شد.
اسعدی با بیان این‌که این دوره‌ها از ابتدای نیمسال دوم 94-95 برگزار شده است، گفت: این دوره‌های آزاد و تخصصی، با هزینه تمام شده بسیار اندک، دوره‌هایی کاربردی است. دانشگاه علم و هنر استان، پنجمین موسسه‌ای است که از موسسه به دانشگاه ارتقا یافته و اکنون دارای 30‌کد رشته کارشناسی ارشد و 80 کد رشته کاردانی و کارشناسی است.
الهه اسلامی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار