آمار ثبت احوال یزد نشان می دهد:
در سال گذشته یزد با افزایش 5.4 درصدی پس از قم رتبه دوم بالاترین میزان رشد ولادت را به ثبت رساند .
کد خبر: ۲۳۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 20 May 2016
 مدیر کل ثبت احوال یزد با اشاره به سهم 1.3 درصدی این استان از جمعیت 79 میلیون نفری کشور گفت: در سال گذشته یزد با افزایش 5.4 درصدی پس از قم رتبه دوم بالاترین میزان رشد ولادت را به ثبت رساند .
سید محمد طباطبائی در همایش ملی روز جمعیت از افزایش امید به زندگی در مردان یزدی به 73 و در زنان این استان به 75 سال خبر داد و افزود : در سال 94 شهرستان مهریز بیشترین نرخ ولادت و وفات و شهرستانهای خاتم و یزد هم به ترتیب بیشترین نرخ ازدواج و طلاق را به خود اختصاص داده اند .
وی اظهار کرد: همچنین شهرستانهای تفت ، اشکذر ، میبد و خاتم هم به ترتیب کمترین نرخ ولادت ، وفات ، ازدواج و طلاق را به ثبت رسانده اند .
وی جمعیت زیر هفت سال استان را تا پایان سال گذشته 12 درصد ( کشور 11.9) ، جمعیت 24 سال و کمتر را در استان 39 درصد ( در کشور 43.5) ، جمعیت 24 تا 30 سال استان یزد را 12.7 درصد ( کشور 13.6 ) و جمعیت بالای 65 سال را در استان 7.8 ( کشور 8 ) اعلام کرد.
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری یزد نیز در این همایش این استان را دارای قابلیت های اجتماعی و توانمندیهای اقتصادی برای اجرای راهبردهای جمعیتی کشور خواند.
محمدعلی طالبی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای اجرای سیاست های جمعیتی کشور گفت: برگزاری اینگونه همایش ها با پشتوانه علمی و کار تخصصی به همراهی اندیشه های فرهیخته دانشگاهی و مسئولان اجرایی برای حرکت در مسیر توسعه همه جانبه کشور کمک خواهد کرد .
وی از برگزاری کارگروه های مختلف در استان برای کار در حوزه مطالعات و برنامه ریزی های جمعیتی خبر داد.
عباس عسکری ندوشن استاد دانشگاه نیز در تحلیل تحولات ازدواج و خانواده در استان یزد با اشاره به وضعیت طلاق استان یزد گفت:
استان یزد در سال 1383 حدود 7.5 درصد ازدواج ها به طلاق منجر شده و این آمار در سال 93 به 14.8 درصد رسیده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش میانگین سن اولین ازدواج در مردان استان از 23/4 در سال 1355 به 25.6 در سال 1390 از افزایش سن ازدواج زنان یزدی در همین بازه زمانی از 19.5 به 21.8 خیر داد.
وی افزود : دشواری‌ها و چالش‌های اجتماعی ، اقتصادی و جمعیتی متعددی فراروی نسل جوان قرار دارد که تشکیل خانواده و دوام آن را برای جوانان 29 - 15 ساله تحت الشعاع قرار داده است.
به گفته این استاد دانشگاه تورم اقتصادی، بیکاری، یافتن اشتغال مناسب با سطح تحصیلات، تامین مسکن، شکاف بین انتظارها و واقعیت ها از مواردی است که این نسل را تحت فشار قرار می دهد.
یک استاد دانشگاه نیز در تحلیل ویژگیهای جمعیت و توسعه ، با بیان اینکه متوسط رشد سالانه جمعیت کشور از سال 85 تا 90 معادل 1.29 درصد و در استان یزد 1.63 درصد بوده اعلام کرد: با این میزان رشد 54 سال طول می کشد که جمعیت کشور دو برابر شود.
علی رحمانی افزود : در این بازه زمانی سالانه 16 هزار و 150 نفر به جمعیت استان افزوده شده که هفت هزار و 270 نفر ان از طریق مهاجرت به یزد آمده اند.
وی خاطرنشان کرد: در همین مقطع (85 تا 90) تعداد خانوارهای ایرانی 21 درصد رشد داشته در حالی که تعداد جمعیت 6/6 درصد افزایش داشته است .
30 اردیبهشت ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیتی کشور از سوی مقام معظم رهبری به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای فرهنگ عمومی روز ملی جمعیت نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار