نایب رئیس شرکت مجتمع فولاد بافق گفت: سال گذشته حجم زیادی سنگ آهن صادر و متاسفانه مقدار زیادی گندله نیز وارد کشور شد که این نشانگر کار غیر کارشناسی است که با تحقق اقتصاد مقاومتی منافات دارد.
کد خبر: ۲۳۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 23 May 2016

به گزارش تابناک یزد،سید محمد ابویی  در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به ذخایر عظیم سنگ آهن در ایران کمترین ارزش افزوده را در این بخش ایجاد کردیم در صورتیکه دولت نباید اجازه صادرات یک گرم سنگ اهن را صادر کند.

وی اظهارکرد : هم اکنون هزینه حمل سنگ آهن در کشور 20 دلار ، استخراج هشت دلار و هزینه انتقال آن به چین 13 دلار است در حالیکه قیمت این کالا در چین 54 دلار است بنابراین صادرات این کالا ضرر و زیان محسوب می شود.
ابویی تاکید کرد: سنگ اهن تولیدی کشورمان باید با تبدیل به گندله و خوراک کارخانه فولاد سازی در داخل ایران فرآوری شود و صادرات آن اشتباه بنظر می رسد.
این مسئول خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت کارخانه گندله سازی بافق از سال 91 با همکاری شرکت فنلاندی شروع شد و تا کنون 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: طرح فولاد بافق جزو هشت طرح استانی در سطح کشور بود که با هدف فقر زدایی در منطقه و با توجه به وجود ذخایر عظیم سنگ آهن و ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره فولاد احداث شد و خوراک آن گندله است که از مواد سنگ آهن تامین می شود.
ابویی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح، تولید یک میلیون تن فولاد در سال بود و طبق تعهدی که به شرکت ایمیدرو وابسته به وزارت صنعت و معدن داده ایم ظرفیت فولادسازی را باید به سه میلیون تن و ظرفیت تولید گندله را به پنج تن با استفاده از معادن سنگ آهن جوار کارخانه برسانیم.
این مسئول با بیان اینکه طرح گندله سازی 5 میلیون تنی فولاد بافق با موانع مشکلات جدی منطقه ایی با کندی پیش می رود تاکید کرد : طبق برنامه این طرح باید طی 24 ماه راه اندازی شود ولی متاسفانه بدلیل برخی موانع زمان دقیق بهره برداری ان مشخص نیست.
نایب رئیس شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق ادامه داد: طبق توافق با ایمیدرو و دستور وزیر صنعت،معدن و تجارت مواد اولیه کارخانه فولاد پنج میلیون تنی بافق باید از سنگ اهن تولید شده از معادن این شهرستان تامین شود.
ابویی از تولید میلگرد در بافق خبر داد و تصریح کرد: خط نورد کارخانه فولاد یک میلیون تنی بافق در اسفند 94 توسط رئیس جمهوری به بهره برداری رسید و واحد برق نخلستان برای تامین برق مورد نیاز با ظرفیت 170 مگاوات بطور رسمی را ه اندازی شد.
به گزارش ایرنا، شهرستان بافق ظرفیت ساخت دو کارخانه فولاد و گندله سازی را دارد که هم اینک هر چهار واحد جوار معدنی در دست اجراست و تنها خط نورد فولاد بافق به مرحله تولید رسیده است.
خوراک کارخانه فولاد گندله و آگلو مراسیون است که آگلومره در بافق تولید می شود و دو کارخانه گندله هم در دست ساخت است.
خوراک گندله مواد سنگ آهن است که پس از فرآوری به گندله تبدیل می شود و در کارخانه فولاد سازی به روش احیا مستقیم ، به کار می رود.
آگلومره هم از مواد معدنی سنگ ان استحصال می شود و خوراک کارخانه فولاد به روش کوره بلند را تامین می کند.
با راه اندازی کامل طرحهای جوار معدنی بافق زمینه اشتغال بیش از چهار هزار نفر در این شهرستان فراهم می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار