کد خبر: ۲۳۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷ 23 May 2016
به گزارش تابناک یزد،یزد با توجه به سابقه تاریخی و یادگارهای قرون گذشته، سرشار از ظرفیت‌های غنی فرهنگی و طبیعی در حوزه گردشگری است. این استان هنوز به جایگاه واقعی خود در استفاده از توانمندی‌های موجود نرسیده و ظرفیت‌های نهان زیادی دارد. از آنجا كه امروزه در دنیا، گردشگری صنعتی مهم به حساب می‌آید و نقش پر رنگی در شكوفایی كشورها دارد، شناخت و فعال کردن ظرفیت‌های موجود در این زمینه امری ضروری محسوب می‌شود.
گردشگری باتوجه به خصوصیت هر منطقه انواع مختلفی دارد كه شكل و كیفیت آن با توجه به انگیزه، اهداف، نیاز و مكان گردشگر تغییر می‌كند. با توجه به اینكه افراد برای تامین نیازهای خود چون تفریح، آموزش، تحقیق، درمان، خرید، بوم گردی، ورزش و سلامت سفر می‌كنند، استان یزد نیازمند آسیب‌شناسی، برنامه‌ریزی و رفع چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی و مردم در جریان تحول اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی است تا بتواند کسب دستاوردهایی برای معرفی به جهان، مخصوصا در بخش خدمات به گردشگر محقق و علاوه بر جذب مسافران داخلی و خارجی، بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری ارزشمند را امكان‌پذیر سازد.

برنامه ریزی برای توسعه توریسم
توسعه و احیای ظرفیت‌های توریسم در یزد به دلیل اهمیت آن و تاثیرات مثبت و منفی كه دارد، بدون برنامه‌ریزی امكان‌پذیر نخواهد بود و مدیریت تخصصی نقاط ضعف گردشگری با هدایت سرمایه‌گذاران به این سمت می‌تواند در پله اول رونق بخشی اقتصاد شهری را به همراه داشته باشد و در مراحل بعد در سطوح بالاتری نمود پیداکند. در این زمینه بخش‌های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و نبود یکی از آن‌ها باعث ناکارآمدی دیگری می‌شود. پس باید هر دو بخش به صورت هدفمند در جایگاه خود قرار گیرند و با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت زمینه‌های لازم برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری را فراهم آورند.
فعالیت‌های توریستی تا حد زیادی به سایر فعالیت‌های جاری و عمرانی یک منطقه وابسته است و همچنین وابسته به ایجاد عوامل زیر بنایی و سایر عوامل حمایت‌کننده، امنیت، اطلاع‌رسانی، هماهنگی سازمان‌های مرتبط، توسعه حمل‌و‌نقل، خدمات رفاهی و... است. حل این مسائل نیازمند سیاستگذاری مناسب با هدف برطرف‌کردن چالش‌هایی چون کاهش زمان سفر گردشگران در یزد یا نارضایتی از اقامت آن‌هاست.
یکی از روش‌های اقتصادی چند جانبه‌ای که می‌تواند در تبدیل استان یزد به قطب مهم گردشگری نقش اثرگذاری ایفا کند، ایجاد تعاونی‌های گردشگری در شاخه‌های مختلف است. تعاونی‌ها نهادهای مردمی ‌هستند که در عین برخورداری از خصوصیات اقتصادی دارای ارزش‌های اجتماعی نیز هستند و می‌توانند مبین تلاش‌های گروهی اعضای تشکیل دهنده برای نیل به اهداف مشترک و پیشرفت باشند. پس تعاونی یکی از مردمی‌ترین بخش‌های اقتصاد در کشور به شمار می‌رود و می‌تواند در توسعه گردشگری استان در کنار سایر بخش‌ها با دیدگاه مردمی‌ به صورت یک عامل موثر عمل کند.

همکاری علاقه‌مندان به گردشگری با تعاونی‌ها
همراهی مردم به عنوان اولین عناصری که در محیط پذیرش گردشگران حضور دارند و درعین حال به جریان زندگی خود ادامه می‌دهند بسیار اهمیت دارد. کار تعاونی می‌تواند به مردم ایمان، خودآگاهی، اعتماد به نفس، شکیبایی و استقامت دهد و عنصر مسئولیت‌پذیری را در زندگی آن‌ها نهادینه کند. پس تشكیل تعاونی‌های گردشگری باید برای بهره‌مندی از توانمندی‌های صنعت گردشگری و استفاده حداكثری از منابع موجود و مردمی‌ باشد، زیرا تعاونی‌ها می‌توانند مردم، مخصوصا علاقه‌مندان و ساکنان محله‌های قدیمی‌ را در خط اول رونق گردشگری قرار داده و آنها به عنوان رابط بین دولت و مردم در ایجاد یک جریان اقتصادی ملی عمل کنند.
روابط موجود در تعاونی‌های گردشگری از مردم، کارکنان مسئولی می‌سازد که تلقی آن‌ها از محیط اجتماعی و اقتصادی‌شان دگرگون می‌شود و گروه‌های اجتماعی هدفمند در جامعه گردشگری ظهور پیدا می‌کنند که برای تامین اهداف خود با برنامه‌های موجود همراهند و بسیاری از ناهماهنگی و فرهنگ‌های غلط روبه رو شدن با گردشگر و مناطق گردشگری اصلاح خواهد شد.از نگاه دیگر سرمایه‌های خرد مردم که به تنهایی کاربردی ندارند در کنار هم قرار گرفته و علاوه بر کمک به توسعه گردشگری و فواید اجتماعی آن، می‌توانند اشتغالزایی را نیز به دنبال داشته باشند.

مدیریت قوی در تعاونی‌ها
هم افزایی،افزایش کیفیت و خدمات و بهره گیری از طرفیت‌های بهینه مشترک با تشكیل تعاونی‌های گردشگری توانمند در سایه مدیریت قوی، مشارکت مردم در ابعاد اقتصادی و اجتماعی را ممکن می‌کند و می‌تواند نقش ارزنده‌ای در سایر قسمت‌ها نیز ایفا کرده و تقویت این ساختار، مشارکت مردمی ‌را به حداکثر برساند. تعاونی‌های گردشگری با ورود به روستاها توان مقابله با مهاجرت بی‌رویه از روستا به شهر را از طریق ایجاد اشتغال و زنده کردن بخش‌های بکر برای جذب گردشگران به این مناطق دارند و با ایجاد فرصت‌های جدید می‌توانند در فضای کسب‌و‌کار رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی را موجب شوند.
در استان یزد خدمات گردشگری هنوز به حد قابل قبول نرسیده و هتل‌داری، حمل و نقل، رستوران، دفاتر مسافرتی، تور گردانی و امكانات رفاهی ویژه نیاز به روابط زنجیره‌ای موثر و هماهنگ دارد تا یك‌ هارمونی هدفمند برای فراهم‌کردن زمینه ورود گردشگر و بالا رفتن زمان اقامت وی در مناطق مختلف شهری و روستایی ایجاد شود.

تعاونی‌های بزرگ با شاخه‌های گسترده تقویت بنیه فرهنگی و هنری،احیای هنرهای دستی، پویایی در مناطق سیاحتی، فرهنگسراها و معرفی جاذبه‌های استان نیازمند کار تیمی‌ و خرد جمعی است که تعاونی برای نیل به هدف‌های فوق توانمندی‌های زیر‌بنایی و طرفیت‌های سازنده‌ای دارد. وجود تعاونی‌های موفق در سایر زمینه‌ها که همواره افتخارات بزرگی را در کشور رقم زده‌اند نشان از توانمندی مردمان یزد برای وارد کردن این روش موفق در سایر بخش‌ها دارد. وجود تعاونی‌های بزرگ با شاخه‌های گسترده در یزد می‌تواند تعاونی‌های گردشگری و توسعه آن‌ها را با مدد‌گرفتن از نقاط قوت این موسسات و حذف نقاط ضعف یاری کند تا باز هم شاهد ظهور پایگاه‌های اقتصادی و اجتماعی اثر گذار، قوی و ماندگار در کنار سایر بخش‌ها برای افزایش تولید، بازدهی، رفع محرومیت و فقر، ارتقای سطح خدمات، برطرف کردن مشکل بیکاری و نیازهای اجتماعی در استان یزد باشیم.
به نظر می‌رسد تعاونی‌های گردشگری با داشتن شرایط مكمل می‌توانند زمینه ارائه خدمات مناسب تری را برای رسیدن به فضای مناسب و پر بازده در صنعت گردشگری استان ایجاد کنند و به عنوان قوایی قدرتمند در بهبود نقش و عملكرد این سیستم مفید واقع شوند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار