کد خبر: ۲۳۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹ 23 May 2016
به گزارش تابناک یزد،طرح ایمن‌سازی ورودی روستای محمدآباد سال گذشته در شورای ترافیک استان مصوب شده و قرار است با همکاری بخشداری، شهرداری یزد و دهیاری این روستا اجرا شود؛ اما دشواری کار کمبود اعتبار برای آزادسازی، جابه‌جایی تاسیسات و اجرای تقاطع غیرهمسطح است.
محمدآباد از روستاهای بخش مرکزی یزد است که مسیر دسترسی آن قبل از ورود به شهر یزد در ورودی جنوبی شهر بعد از میدان شهید آقابابایی قرار دارد.
دسترسی اهالی روستا به محمدآباد از سمت شهر یزد به ویژه در روزهای پایانی هفته که حجم ترافیک مسیر به دلیل مسافرت شهروندان به روستاهای ییلاقی افزایش می‌یابد، بسیار حادثه‌خیز است. اهالی در حال حاضر با عبور از دوربرگردان غیرایمنی که در بدنه بلوار خلیج فارس ایجاد شده و گذر از ترافیک سنگین این معبر، وارد محمدآباد می‌شوند که این شیوه دسترسی هم ناایمن است و هم مشکلات زیادی را برای روستاییان ایجاد کرده است.

نارضایتی ساکنان روستا
یکی از اهالی روستای محمدآباد با اشاره به دشواری‌هایی که اهالی روستا به ویژه در روزهای تعطیل برای وارد شدن به روستا تحمل می‌کنند، از مسئولان می‌خواهد که ساماندهی ورودی این روستا را در اولویت قرار دهند.
«رضا ترابی» می‌گوید:جمعیت روستای محمدآباد قابل توجه است و بسیاری از ساکنان به دلیل مجاورت با شهر یزد، در شهر اشتغال دارند و در همان جا نیز تحصیل می‌کنند و سپس به روستا بازمی‌گردند اما مناسب نبودن دسترسی شهر یزد به روستای محمدآباد همواره به عنوان برای چالشی برای آنها مطرح بوده است.
وی با اشاره به بازدیدهای مکرر مسئولان از ورودی روستا و تصمیمات متعددی که برای ساماندهی آن گرفته شده است، می‌افزاید: مسئولان به این تنیجه رسیده‌اند که این ورودی تنها با ایجاد تقاطع غیرهمسطح، ایمن می‌شود اما مشخص نیست چرا این طرح هنوز اجرایی نشده است.

نگرانی اهالی روستا از بروز تصادفات
یکی دیگر از اهالی روستا هم به تصادفات متعددی که در ورودی روستا اتفاق افتاده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: اهالی روستا آماده هر گونه همکاری برای ساماندهی این وضعیت هستند و در این میان تنها عزم مسئولان است که باید جزم شود. «احمدرضا حسینی» می‌گوید: تردد به روستای محمدآباد با توجه به جمعیت قابل توجه و نزدیکی آن به شهر یزد، بالاست و به طور قطع ایجاد دسترسی ایمن برای این حجم از ترافیک ورودی به روستا حائز اهمیت است. وی ادامه می‌دهد: اهالی روستا انتظار دارند مسئولان شهری به این نقطه حادثه‌خیز نیز توجه کنند تا اتفاقات ناگوار آینده موجب نارضایتی مردم نشود.

تصویب طرح ساماندهی ورودی در شورای ترافیک
اما فرماندار یزد از تصویب طرح ساماندهی ورودی روستای محمدآباد در شورای ترافیک استان خبر می‌دهد و می‌گوید: فرمانداری یزد از سال گذشته اقدامات موثری برای ساماندهی ورودی جنوبی شهر یزد انجام داده است که یکی از آنها تهیه طرح ساماندهی ورودی روستای محمدآباد بوده است.
«محمود شاکرشمسی» اظهار می‌کند: این طرح برای اولین بار در شورای ترافیک استان مصوب و قرار شد که شهرداری با همکاری بخشداری، شرایط را برای اجرای دسترسی ایمن در قالب یک تقاطع غیرهمسطح اجرا کند. وی بر ضرورت اجرای این طرح با توجه به مشکلات ترافیکی و حادثه‌خیز بودن ورودی این روستا تاکید کرد.

اجرای تقاطع در انتظار آزادسازی
شهردار یزد نیز وظیفه شهرداری برای اجرای طرح ساماندهی ورودی روستای محمدآباد را اجرای تقاطع غیرهمسطح در صورت آزادسازی مسیر از‌سوی بخشداری یزد عنوان می‌کند. «محمدرضا عظیمی‌زاده» می‌گوید: بخشداری موظف است که به آزادسازی مسیر اجرای تقاطع در 2‌سمت جاده اقدام کند و سپس شهرداری برای اجرای تقاطع وارد عمل شود.
وی با بیان این‌که عملیات آزادسازی هنوز اجرا نشده است، اضافه می‌کند: شهرداری یزد سال گذشته اعتباری را در بودجه پیش بینی کرده بود و قرار شد که نیمی از آن در قالب اعتبارات دولتی، تخصیص داده شود که محقق نشد.
به گفته شهردار یزد، اجرای تقاطع غیرهمسطح ورودی روستای محمدآباد به شکل زیرگذر به حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 400‌میلیون تومان آن را شهرداری و 500 میلیون تومان را اعتبارات دولتی تامین خواهد کرد. وی تاکید می‌کند: در صورتی که آزادسازی‌ها از‌سوی بخشداری انجام شود، شهرداری عملیات اجرای تقاطع را به جدیت و سرعت آغاز خواهد کرد.

کمبود اعتبار برای آزادسازی و جابه‌جایی تاسیسات
بخشدار مرکزی یزد با اشاره به تهیه طرح ساماندهی ورودی روستای محمدآباد، از انجام نشدن عملیات آزادسازی به دلیل کمبود اعتبار و دشواری کار خبر می‌دهد. «حسین عسکری‌زاده» می‌گوید: تملک اراضی در مسیر اجرای طرح که بخشی از آن مالک شخصی دارد و بخشی نیز در حریم رودخانه قدیمی حاشیه جاده است، نیاز به اعتبار یا تخصیص زمین معوض دارند که بخشداری موفق به اجرای آنها نشده است. وی ادامه می‌دهد: اجرای تقاطع غیرهمسطح در 2‌سمت جاده پیش‌بینی شده است. از این رو در هر 2 سمت نیازمند آزادسازی هستیم، ضمن این‌که بخشی از آزادسازی‌ها در حریم رودخانه قرار دارد و نیازمند کسب مجوز است. بخشدار مرکزی یزد اظهار می‌کند: یکی دیگر از دشواری‌ها عبور تاسیسات از جمله فیبرنوری از مسیر اجرای طرح است که هزینه جابه‌جایی را نیز به سایر هزینه‌های اجرای طرح تحمیل کرده است. وی با تاکید بر این‌که دسترسی فعلی اصلا مناسب روستا نیست، ادامه می‌دهد: با این شرایط بخشداری و دهیاری قادر به تامین هزینه‌های لازم برای آزادسازی مسیر نیستند و تا زمانی که آزادسازی صورت نگیرد، امکان اجرای تقاطع غیرهمسطح وجود ندارد. عسکری‌زاده درباره اجرای طرح‌های مقطعی برای رفع مشکلات ترافیکی و افزایش ایمنی تا زمان تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای زیرگذر نیز می‌گوید: طرح‌های متعددی از جمله ایجاد میدان ایمن برای این تقاطع در گذشته بررسی شده است.
وی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که اجرای همه این طرح‌ها نیازمند آزادسازی است و هزینه دارد، ایمن‌ترین شیوه دسترسی که ایجاد تقاطع غیرهمسطح است، به تصویب شورای ترافیک استان رسیده است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار