قدمت بهره‌برداری از صنایع سلولزی یزد باعث شده تعدادی از ۲۰۵ واحدی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیازمند بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات باشند.
کد خبر: ۲۳۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳ 24 May 2016

به گزارش تابناک یزد،صنایعی که بخش عمده‌ای از آنها نیازمند تحولاتی در حوزه فناوری‌های نوین، استفاده از دستاوردها به‌ویژه در بهینه‌سازی آب و انرژی هستند.

به استناد تفکیک‌های انجام شده و براساس کدهای «آیسیک» (کدهای طبقه‌بندی صنایع) هم‌اکنون واحدهای سلولزی دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد ۲۰۵ مورد است که به ترتیب در شهرستان‌های یزد ۱۲۰ واحد، اشکذر ۲۶ واحد، میبد ۱۸ واحد، تفت ۱۶ واحد، مهریز ۱۳ واحد، اردکان ۸ واحد، بافق ۳ واحد و ابرکوه یک واحد استقرار دارند. واحدهایی که محمدرضا علمدار یزدیدرباره آنها اظهار کرد: در مجموع این واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری با حجم سرمایه‌گذاری اسمی مندرج در پروانه صادرشده، بیش از ۲ هزار و ۶۳۳ میلیون ریال، اشتغال بیش از ۳ هزار و ۵۷۸ نفری را در سطح استان ایجاد کرده‌اند. گفتنی است این اشتغال به صورت مستقیم بوده و اشتغال غیرمستقیم قابل توجهی نیز در اثر فعالیت واحدهای سلولزی ایجاد شده که به بیش از ۳ تا ۴ برابر اشتغال موجود در این واحدها می‌رسد.
وضعیت ماشین‌آلات در هر واحد صنعتی را باید به صورت جداگانه بررسی کرد و مورد تحلیل قرار داد تا با درنظر گرفتن نوع فعالیت و شیفت کاری در واحدهای تولیدی نوع عملکرد ماشین‌آلات و تجهیزات مشخص شود. علمدار یزدی در این باره افزود: با توجه به پیشینه صنایع سلولزی و بازسازی و نوسازی نشدن بخش عمده‌ای از این صنایع در چند سال گذشته و همچنین تحولات بسیار جدی در حوزه فناوری‌های نوین صنایع سلولزی، بخشی از ماشین‌آلات موجود در صنایع سلولزی مستهلک و فرسوده شده که در کنار نیاز به بازسازی و نوسازی، تغییر فناوری و استفاده از دستاوردهای نوین به ویژه در حوزه استفاده بهینه از آب و انرژی نیز باید مد نظر مدیران صنایع قرار گیرد.


وضعیت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در واحدهای تولیدی در سال جدید نسبت به سال گذشته روند رشد یا کاهش را در آنها به خوبی نمایان می‌کند. این شاخص در یزد افزایش ۳۱/۳درصدی نسبت به سال ۹۳ داشته است به گونه‌ای که به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد تا پایان سال ۹۳، ۴۶۶ جواز تاسیس با حجم سرمایه‌گذاری۸ هزار و ۹۱۵ میلیارد ریالی صادر شده بود که با تولید انواع محصول برای ۸ هزار و ۱۹۵ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که در سال ۹۴ این تعداد به ۶۱۲ مورد رسیده تا با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی این بار برای هزار و ۹ نفر اشتغالزایی شود.
تا پایان سال ۹۳ صنایع سلولزی یزد سرمایه‌گذاری هزار و ۳۴۲ میلیارد ریالی برای ۱۹۱پروانه بهره‌برداری جذب کرده بود تا برای ۳ هزار و ۴۱۷ نفر فرصت شغلی ایجاد کند اما در سال ۹۴ این تعداد به ۲۰۵ مورد رسید تا این بار با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریالی برای ۳ هزار و ۵۷۸ نفر اشتغالزایی داشته باشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد رشد ۷/۳ درصدی صدور پروانه بهره‌برداری صنایع سلولزی را نسبت به سال گذشته در استان تجربه کند.
مهم‌ترین موضوع در واحدهای تولیدی ارتقای بهره‌وری در تمام زمینه‌ها از جمله بهره‌وری سرمایه، بهره‌وری نیروی کار، بهره‌وری انرژی و در نهایت بهره‌وری کل عوامل تولید است که سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد به گفته رییس این سازمان آمادگی کامل در این زمینه را داشته و آن را به عنوان یکی از برنامه‌های سال ۹۵ در دستور کار خود قرار داده است.
البته در کنار این امر، بحث بازسازی و نوسازی صنایع موجود و استفاده از فناوری‌های نوین و به ویژه بهینه‌سازی مصرف آب و استفاده از فرآیندهایی با بهره‌گیری از دانش روز مورد توجه جدی و برنامه‌ریزی این سازمان است. این در حالی است که برنامه‌ریزی برای حضور گسترده‌تر و موثرتر واحدهای موجود در بازارهای جهانی به وسیله بسترسازی و حمایت از واحدها به منظور حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مرتبط و... نیز از دیگر برنامه‌ریزی‌های سازمان در این زمینه است. همچنین از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی این سازمان، طرح موضوعات در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان است.
با این وجود کمبود نقدینگی، رکود حاکم بر بازار، فرسودگی بخشی از ماشین‌آلات موجود و نبود فناوری تولید در برخی واحدهای تولید صنایع سلولزی از مشکلاتی است که روند تولید در این واحدها را با کندی همراه کرده که با درنظر گرفتن شرایط موجود در این واحدها سعی شده به مشکلات آنها رسیدگی شود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برطرف شدن آنها در دستور کار قرار گیرد.


ارزش افزوده مناسب صنایع سلولزی
صنعت و تولید همواره از زیربناهای پیشرفت هر کشور به شمار می‌رود. زیربنایی که می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله ارزش افزوده و اشتغال موقعیت‌هایی را ایجاد کند و رونق اقتصادی مناسب هر کشوری را رقم بزند. در این میان صنایع سلولزی با توجه به ارزش افزوده مناسبی که دارد، می‌تواند جوابگوی بخش بزرگی از نیازهای هر کشوری باشد که ایران نیز توانسته با استفاده از متخصصان داخلی از این مهم بهره کافی را ببرد.
البته وجود مشکلات در چرخه تولید و صنعت امری بدیهی است که معضلات فراوانی را برای تولید، ارزش افزوده و فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند که باید از سوی مسئولان برای برطرف کردن آن چاره‌اندیشی شود. با این وجود یزد از جمله استان‌هایی است که از مزیت‌های تولیدی فراوانی در زمینه‌های گوناگون برخوردار است و صنایع سلولزی نیز از آن جمله صنایعی است که توانسته اشتغال مناسبی را ایجاد کند و با تولید انواع محصول رونق اقتصادی خوبی برای استان به همراه داشته باشد؛ موضوعی که محمد حسین فنایی، رییس پیشین خانه صنعت و معدن یزد به آن پرداخت و اظهار کرد: صنایع سلولزی به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید استان به شمار می‌رود به گونه‌ای که کیفیت و تنوع آن تا حدود زیادی می‌تواند ارزش افزوده بیشتر یا کمتری را نصیب هر واحد تولیدی کند.
کاربرد صنایع سلولزی در زندگی امروزی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند روند فروش یک محصول را با افزایش یا رکود همراه کند. صنعتی که در هر موقعیت زمانی و مکانی ارزش افزوده، اشتغال و رونق اقتصادی مناسبی را ایجاد خواهد کرد. فنایی با اشاره به این مطلب ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع سلولزی جزو صنایع سبز به شمار می‌رود، دولت باید با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و برطرف کردن مشکلات موجود بر سر راه احداث این‌گونه واحدهای تولیدی، راه را برای بهره‌برداری از آنها هموار کند. در این میان برخی مشکلات موجود بر سر راه تولید باعث شده که صنعت یزد هم‌اکنون با چالش‌هایی روبه‌رو شود که صنایع سلولزی نیز از آن جدا نبوده و نیستند. مشکلاتی چون بالا بودن نرخ سود بهره تسهیلات بانکی، بالا بودن قیمت حامل‌های انرژی، فشارهای مالیاتی و بیمه‌ای که باعث شده تولید واحدهای تولیدی در پایین‌ترین حد ممکن قرار داشته باشد. برای برطرف شدن این مشکلات دولت باید پیش‌قدم شود و با برداشتن برخی قوانین مازاد راه تولید را هموارتر کند.

منبع: صمت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار