کد خبر: ۲۳۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷ 24 May 2016
به گزارش تابناک یزد، روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با تیتر «فروشنده» برد، تلویزیون باخت» درباره سکوت تلویزیون نوشته: «دوشنبه‌شب، خیلی‌ها یا پای ماهواره نشسته بودند یا پای اینترنت تا لحظه به لحظه با مراسم اختتامیه جشنواره کن جلو بروند؛ مراسمی که برای همه ایرانیان، دو شگفتی خوشحال‌کننده در برداشت. آدم‌هایی که منتظر بودند ببینند آخرین فیلم اصغر فرهادی در جشنواره کن چه سرنوشتی پیدا می‌کند و چه جایزه‌هایی می‌گیرد، با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند.

فیلم‌های رسیده از جشنواره باز نمی‌شدند، عکس‌ها واضح نبودند و البته برای آنها که از شبکه‌های ماهواره‌ای ماجرا را دنبال می‌کردند، مشکل زبان و ترجمه وجود داشت. در این میان جای یک چیز خالی بود؛ جای رسانه ملی که این مراسم را پوشش بدهد یا لااقل بخشی از تصاویر آن را پخش کند.

اما آدم‌هایی که نه دستشان به اینترنت می‌رسید و نه به ماهواره، هیچ مرجع دیگری برای پیگیری اخبار جشنواره کن نداشتند، آدم‌هایی که نومیدانه شبکه‌های رنگارنگ رسانه ملی را زیر و رو کردند تا مگر بتوانند اطلاعاتی از این مراسم و جایزه‌هایی که نصیب سینمای ایران شده بود پیدا کنند.

سکوت مطلق؛ این واکنش رسانه ملی به یکی از افتخارآمیزترین اتفاقات سینمای ایران بود؛ رسانه‌ای که چشم‌هایش را به روی این اتفاق بست و اگر ابتکار شخصی رضا جاودانی در گفتن تبریک به فرهادی و شهاب حسینی نبود، شاید خیلی از مخاطبان تلویزیون حتی روحشان هم خبر نمی‌شد که در کن چه می‌گذرد.

این نخستین بار نیست که رسانه ملی نسبت به اتفاقاتی از این دست هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. اتفاقاتی که خیلی‌های‌شان تأثیر شگرفی روی فرهنگ و هنر این سرزمین می‌گذارد. دیرزمانی است که مردم دیگر تلویزیون را از خود نمی‌دانند. در زمانه‌ای که هیچ خبری پوشیده نمی‌ماند و راه‌های دستیابی به اطلاعات، متنوع و سهل‌الوصول هستند، این بی‌خبری، این سکوت و این بی‌اعتنایی همان سیاستی است که حالا باعث شده بخش اعظمی از جامعه به رسانه ملی بی‌اعتنا شوند.

احمد طالبی‌نژاد، منتقد و نویسنده درباره بی‌اعتنایی تلویزیون نسبت به موفقیت فیلم «فروشنده» در تلویزیون به وقایع اتفاقیه می‌گوید: «واقعیت این است که هر چه تلویزیون بیشتر به این نوع رویدادها و اتفاق‌های مهم و تأثیرگذار فرهنگی بی‌اعتنایی بکند، به نفع سینماست؛ چون مردم اطمینان بیشتری به سینما پیدا می‌کنند و باور می‌کنند که سینما مستقل است».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار