گزارشی از آغازبکار کنفرانس بین المللی اندیشکده های جهان اسلام در یزد:
آغازبکار کنفرانس بین المللی اندیشکده های جهان اسلام در یزد در حالی آغاز شدکه حدود یکصد شخصیت سیاسی، اندیشمند و متفکر از افزون بر 35 کشور اسلامی در مجمع جهانی اسلام، به عنوان بزرگترین گردهمایی اندیشکده های جهان اسلام و تحت حمایت سازمان همکاری های اسلامی است حضور دارند.
کد خبر: ۲۳۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 24 May 2016
به گزارش تابناک یزد،دبیرکل گروه دی هشت (هشت کشور اسلامی در حال توسعه) در این مراسم بابیان اینکه 3.5 میلیارد نفر به شبکه جهانی اینترنت دسترسی دارند گفت : تعداد 2 میلیارد نفر در جهان در فضای رسانه ای موبایل و شبکه های اجتماعی فعالیت دارند ، از اینرو کشورهای اسلامی باید از این فضا اسفاده کنند.
سید علی محمد موسوی افزود: این فرصت راهبردی برای ارتباط بوده و معتقدم شبکه اینترنت ابزاری است که باید بیشترین نفع را برای انسانیت داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده در اسلام اظهار کرد: نهادها ،خانواده ها و افراد اهمیت زیادی دارند و بسیاری از ما میراث خوار فرهنگ و تمدنی هستیم که قرن ها عزتمند بوده اند.
دبیرکل گروه دی هشت اضافه کرد: دانش و فرهنگ و ارزش های خانوادگی در خانواده ها به عنوان نهادهایی که می توانند آینده کشور را تامین کنند تمرین خواهد شد.
این مسئول اضافه کرد: خدمات خانواده شهید آیت الله صدوقی در مدرنیزه کردن استان یزد از اقدام مهمی بوده و این خانواده خدمات مهمی در کشور نیز داشته اند و این شهید زندگی خود را به مردم و باورهای مقدس وقف کرد.
موسوی تصریح کرد: در اینجا باید یادی هم از مرحوم اربکان به عنوان پایه گذار گروه دی هشت کنم که این سازمان بین المللی را با حضور کشورهایی از سه قاره بر اساس دوستی ، وحدت و رشد پایدار بر اساس منابع سرشار و غنی بنیان گذاشت.
این مسئول خاطرنشان کرد: ما در راستای رسیدن به این هدف تلاش خوانیم کرد تا در این زمینه و ارتباط با کشورهای مختلف اسلامی روشنگری کنیم.
وی افزود: نقشه راه تهیه شده و رئیس جمهوری اسلامی ایران دکتر روحانی در این خصوص قبول کرده اند تا در سال 2016 یکی از اجلاسهای این کنفرانس در کشور مان برگزار شود.
سخنان جدی مولوی عبدالحمید
امام جمعه اهل سنت زاهدان هم گفت: دامن زدن به گرایش ها و مسائل فرقه ای در شرایط کنونی حرام است و مسلمانان باید گفتمان مذاکره را در پیش بگیرند.

مولوی عبدالحمید  افزود: اختلاف های گرایشی و قومی نباید رخ دهد بلکه باید مسلمانان گفتمان و مذاکره را در پیش گیرند.
وی تاکید کرد: مسلمانان باید حقوق اقلیت های دینی، قومی و مذهبی را رعایت کرده و کرامت انسانی و حقوق اقلیت های دینی از جمله یهودی، زرتشتی و نصاری (مسیحی) را رعایت و حرمت آنان را حفظ کنند.
مولوی عبدالحمید گفت: اسلام، دین جنگ، خشونت و افراطی گری نیست، البته این دین، جهاد دارد و در مقابل تجاوزگران و کسانی که منطق گفتمان و استدلال و عدالت ندارند و به افراطی گری می پردازند، جهاد می کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: دین اسلام، دین صلح، دوستی، رحمت و آخرین دین پروردگار و دین فطرت هاست.
وی اظهار داشت: ظلم است که این دین را خشن، سخت و تند در دنیای امروز و یا هر زمان دیگر عرضه کنیم؛ در این دین، صلح سازش و مداراست و اجبار در آن وجود ندارد بلکه اختیار است و با غیر مسلمان هم سازش دارد.
وی اضافه کرد: امروز افراطیون صهیونیسم که بیش از 60 سال فلسطین را اشغال کردند، حاضر به صلح و سازش نیستند و پای میز مذاکره نمی نشینند.
مولوی عبدالحمید تصریح کرد: اسلام، دین صلح و گفتمان است و کسی نباید از آن سوء استفاده و آن را دین افراطی گری معرفی کند.
به گفته وی بهترین راهکار برای بررسی در این کنفرانس این است که مذاهب و فرق مختلف اسلامی به بررسی مشترکات بپردازند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تصریح کرد: دین اسلام، مشترکات زیادی بین شیعه و سنی دارد و اختلافات آن اندک است از این روز همه ما باید دین اسلام را تبلیغ کنیم.

معاون مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه (تاسام) نیز  گفت: امروز دنیای اسلام در حال گذراندن دوران دشواری است و به نوعی در یکی از سخت ترین دوران تاریخ اسلام قرار داریم زیرا جنگی در منطقه ما وجود دارد که از خاور دور آغاز و تا اقیانوس اطلس ادامه پیدا می کند.مرات بیلهام افزود: این منطقه با جنگ و ناآرامی روبرو است و اگر این جنگها ادامه یابد شاهد از هم پاشیدن منطقه خواهیم بود.
وی اظهار کرد: اوضاع غم انگیزی در منطقه ما از جمله سوریه وجود دارد و زخمها و خونهای زیادی ریخته و زندگی انسانها گرفته می شود.
این مهمان خارجی کنفرانس مجمع جهانی اسلام با بیان اینکه با ادامه چنین روندی سرنوشت انسانها در خطر است خاطرنشان کرد:
این دنیای خارج از اسلام نیست که باید خود را اصلاح کند بلکه دنیای اسلام باید خود را اصلاح کند و خطاهای زیادی در منطقه است که باید اصلاح شود.
معاون مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه (تاسام) خاطرنشان کرد: در اسلام تفکر صلح جویانه وجود دارد اما در اجرا و عملی کردن سیاست ها چنین عملکردی نداریم و باید خود انتقادی کنیم، مردم باید در صلح زندگی کنند و آرامش داشته باشند.
وی ادامه داد: در چنین نشست هایی در مورد سیاست خارجی تصمیم گیریهایی می شود و به دولتها می رسد ، امروز نشست بجا و به موقعی است از آن بابت که باید در دنیای اسلام اتاق های فکر زیادی وجود داشته باشد که پیام ما را به دولت ها برساند.
همچنین مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: در جریان تصویب برجام، لابی صهیونیست به شدت شکست خود و از این رو دشمنان ایران درصدد معکوس کردن این مسیر هستند.
مصطفی زهرانی افزود: در فضای جدید ایران اسلامی باید دفاع و تهاجم را باهم داشته باشد.
وی با یادآوری این که در موضوع هسته ای برای نخستین بار رئیس جمهوری آمریکا مقابل نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس ایستاد، گفت: اگر فضای اجرای برجام به خوبی پیش رود، می تواند شکاف تاریخی که تلاش داشت ایرانی ها را به عنوان شهروند درجه دوم به جهان معرفی کند، از بین ببرد و پنج کشور قدرتمند دنیا را مجبور به تمکین کند.
زهرانی با یادآوری تلاش رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه ای اش برای مطرح کردن ایران به عنوان یک تهدید و اثرگذاری بر آمریکا و دیگر کشورها در موضوع هسته ای، اظهار داشت: به هر حال امروز توانمندی و قدرتمند هسته ای ایران به صورت قانونی مورد پذیرش قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جریان برجام این هدف رژیم صهیونیستی را قطع کرد و امروز می بینیم که عربستان به طور علنی با این رژیم علیه ایران متحد شده است.
زهرانی با اشاره به برپایی هفتمین کنفرانس جهانی کشورهای اسلامی، گفت: این کنفرانس نوعی دفاع کلامی جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحولات امروز خاورمیانه و دنیا است.
وی خاطر نشان کرد: پایه انقلاب اسلامی به فرموده حضرت امام راحل (ره) انقلاب کلامی بود و امروز با توجه به فضای فعلی منطقه خاورمیانه و تحرکات رژیم صهیونیستی و متحدانش این کنفرانس می تواند دفاع کلامی باشد.
در همین حال استاندار یزد گفت : رویکر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با خشونت سیاسی تقویت ساز و کارهای مردم سالاری و گسترش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت و پیشرفت کشور است بگونه ای که ساختاری را فراهم آورد تا قشرهای مختلف مردم مستقیم و غیر مستقیم در تصمیم گیریها دخالت داده شوند. سید محمد میرمحمدی افزود: همچنین در مبارزه با خشونت اقتصادی نیز توسعه سرمایه گذاری ، رفع موانع تولید، تقویت مناسبات با کشورهای مختلف، ایجاد اشتغال، مبارزه با فقر و نابرابری اقتصادی و گسترش فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی و واسپاری فعالیتهای تصدی گری و غی حاکمیتی به بخش خصوصی در دستور کار جمهوری اسلامی است.
وی اظهار کرد: همچنین در ارتباط با خشونت هویتی تلاش شده است در بین همه اقوام و مذاهب وفاق ، اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز برقرار و متحد و هم صدا هوشمندانه در حفظ اتحاد ملی و دفاع از ایران سرافزار در صحنه های مختلف نقش آفرینی کنند.
استاندار یزد اظهار امیدواری کرد ؛ با تدبیر و عقلانیت زمینه اجرای قطعنامه دسامبر 2013 مجمع عمومی سازمان ملل که با ابتکار رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد جهان عاری از خشونت در مجمع سازمان ملل با اجماع کشورها به تصویب رسیده فراهم شود.
این مسئول ادامه داد: امیدوارم این اجلاس بتواند در بیداری ملل اسلامی ، اتحاد ، صلح و دوستی نقش موثری ایفا و توجه ملت های اسلامی را به قرار گرفتن در مسیر رشد تعالی معطوف سازد و در غلبه برجهالت و عوامل استکبار ، فریب خوردگان و خودخواهانی که زن و مرد، کوچک و بزرگ را هدف آتش جهالت خود قرار می دهند و نسل کشی را توسعه می بخشند موفق شود.
وی اضافه کرد: در حالیکه کشورهای غربی در جهت هم افزایی و اقتدار برای خود اتحادیه بوجود می آورند و دیوارهای جدایی را از میان برداشته اند متاسفانه در کشورهای اسلامی جنگ و خونریزی گسترش یافته و ویرانی ، تخریب و بی خانمانی را به ارمغان می آورند و با اینگونه غفلت های بزرگ روزبه روز ضعیف و ضعیف تر می شوند.
وی اظهار کرد: اطمینان دارم نتیجه این اجلاس همراه با پیامدهای اعتقادی، اخلاقی ، عرفانی ف تاریخی ، سیاسی ، احیاگری و زندگی عزتمند برای جهان اسلام خواهد بود و در خشکاندن ریشه تفرقه ، جنگ و خونریزی نقش بسزایی خواهد داشت.
استاندار یزد گفت: این استان برای همکاری متقابل و گسترش روابط با کشورهای مختلف بویژه کشورهای اسلامی و همسایه اعلام آمادگی می کند و برای تحقق این همکاریها و گسترش روابط علاوه بر ایجاد اتاقهای مشترک ، خواهر خواندگی شهر یزد را با شهرهای جهان اسلام پیشنهاد می کنم.
وی با بیان اینکه استان یزد با ویژگیهایی که داشته از ان به عنوان دارالعلم ، دارلعباده و دارالمومنین نامیده اند افزود: همچنین به دیار قنات، قنوت و قناعت و سرزمین فرهنکپگ و عشق و هنر مشهور شده است و یکی از مراکز اندیشه و تفکر اسلامی بشمار می رود.
میرمحمدی ادامه داد: این استان از نظر همزیستی ادیان از نمونه و الگوهای برجسته است و اهل سنت ، زرتشتی ، مسیحی و کلیمی با احترام متقایل کنار همدیگر صمیمانه زندگی می کنند.
استاندار یزد تصریح کرد: این استان با داشتن 60 مرکز آموزش عالی و دانشگاه و حدود یکصد هزار دانشجو در سطح تحصیلی مختلف و وجود منطقه ویژه علم و فناوری و توسعه پارکهای علم و فناوری یکی از ظرفیت های مهم علمی و پژوهشی و فناوری در ایران محسوب می شود .
وی یاد آور شد: همچنین نرخ سواد در استان بدون احتساب مهاجران 99.5 درصد است که در سه ساله اخیر بیش از 6 هزار و 400 نفر از اتباع خارجی و بومی در این استان باسواد شدند.
این مسئول اضافه کرد: مهمان نوازی مردم این استان بصورتی است که پناهندگان و مهاجران دیگر کشورهها که حدود 10 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند زندگی در این استان را به دوری از وطن و سرزمین مادری خود ترجیح داده اند.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: این وِیژگیها موجب شده گردشگری در سه سال اخیر در این استان سه برابر افزایش یابد و گردشگران از کشورهای مختلف از مواهب طبیعی ، تاریخی و علمی و هنری از جمله قناتهایی با سابقه سه هزار ساله ، بادگیرها ، هنر کاشی کاری و گچ بری و بافت تاریخی و خشتی آن بهره مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار