کد خبر: ۲۳۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶ 24 May 2016
طرح تقاطع غیرهمسطح ورودی روستای فهرج از جمله طرح‌های راهسازی استان است که با آنکه از سال گذشته کلید خورده بود، اما با توجه به وجود مشکلاتی ادامه آن متوقف شد. این در حالی است که به گفته مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان این طرح تاکنون 90‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
دلایل مختلفی درباره علت توقف این طرح عنوان شده است که از جمله مهم‌ترین آنها کمبود اعتبار است. یکی دیگر از دلایل توقف نیز عبور خط انتقال آب به روستاها و شرکت ذوب روی بافق عنوان می‌شود. اجرا نشدن آزادسازی‌ها از سوی دهیاری نیز از دیگر دلایل مطرح شده برای توقف اجرای این طرح است.
خوشحالی اهالی روستای تاریخی فهرج از ساخت بزرگراه یزد- بافق چندان طولانی نشد، چرا که هرگز تصور نمی‌کردند این جاده به قاتلی برای جانشان تبدیل شود و دسترسی ناایمن روستا به جاده بافق، جان چند نفر از اهالی روستا را بگیرد.
اگرچه با بهره‌برداری از بزرگراه یزد- بافق دسترسی اهالی روستا از یزد به روستای فهرج سامان یافته است، اما زمانی که ساکنان این روستا قصد عزیمت به مرکز استان را دارند، جز یک دسترسی خاکی غیرایمن، راه دیگری برایشان وجود ندارد. این دسترسی خاکی به دلیل ارتباط مستقیم با ترافیک بزرگراه یزد- بافق، بسیار خطرناک است و بارها و بارها جان اهالی روستای فهرج را گرفته، با این حال هنوز اولویت اجرای این مسیر، آن طور که باید مورد توجه مسئولان استان قرار نگرفته است.

محقق نشدن وعده‌های تخصیص اعتبار
دهیار روستای فهرج با تایید توقف عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح ورودی روستای فهرج می‌گوید: با وجود این‌که پیمانکار ساخت این تقاطع تا کنون برای آن حدود 800 میلیون تومان هزینه کرده است، اما به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت، کار را رها کرده است.
«علی‌اصغر بافقی‌زاده» می‌افزاید: اعتباری که برای اجرای این تقاطع تخصیص یافته تنها 200 میلیون تومان بوده است. در حالی که «محمد صالح جوکار» نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی با حضور در بین اهالی روستا، قول مساعد برای تخصیص 800 میلیون تومان برای اجرای طرح را به اهالی داده بود که محقق نشد و پیمانکار، کار را رها کرد.  وی با بیان این‌که بروز تصادفات مرگبار و جان باختن اهالی روستا، موجب گلایه‌ اهالی روستا شده است، ادامه می‌دهد: هر چه سریع‌تر باید اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح تامین شود.
بافقی‌زاده یکی دیگر از دلایل توقف طرح را عبور خط انتقال آب به روستاها و شرکت ذوب روی بافق از این مسیر عنوان می‌کند و می‌افزاید: پیگیری‌های انجام شده برای الزام شرکت آب و فاضلاب روستایی برای انتقال این خطوط، بی‌نتیجه مانده است.
دهیار روستای فهرج درباره نقش دهیاری در آزادسازی این مسیر و وظایفی که در قبال آزادسازی اراضی در مسیر طرح داشته است، می‌گوید: طرح اولیه اجرای تقاطع ورودی روستا، وظایفی را برای آزادسازی برای دهیاری تعیین کرده بود، اما مهندسان مشاور با اصلاح طرح، این وظایف را حذف کردند و عامل اصلی در توقف مسیر اجرای طرح، کمبود اعتبار و جابه‌جا نشدن خط انتقال آب روستایی است.
بافقی‌زاده اظهار می‌کند: دهیاری در محدوده وظایف خود به اصلاح ورودی دیگر روستا از سمت پمپ بنزین اقدام کرده است و این روستا از سوی دهیاری ساماندهی شده است.

تعطیلی ناشی از جابه‌جا نشدن خطوط آب
اما مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان دلیل اصلی توقف طرح تقاطع غیرهمسطح در ورودی روستای فهرج را جابه‌جا نشدن خط انتقال آب عنوان می‌کند.
«محسن صادقیان» می‌گوید: 2 خط انتقال یکی برای شرکت آب و فاضلاب روستایی و دیگری برای شرکت ذوب روی بافق از این مسیر عبور کرده است و قبل از جابه‌جایی مسیر آنها امکان اجرای تقاطع وجود ندارد.
وی با اشاره به اجرای پل در تقاطع غیرهمسطح، ‌می‌گوید: با توجه به این‌که تنها عملیات زیرسازی و آسفالت زیر پل باقی مانده است، می‌توان گفت که طرح 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بعد از انتقال لوله‌های آب بین دو باند، عملیات زیرسازی و آسفالت هم انجام خواهد شد.
وی می‌گوید: مکاتبات لازم با فرمانداری و بخشداری انجام شده است که به جابه‌جایی این خطوط اقدام شود تا عملیات دوباره انجام شده و طرح به سرعت اجرا شود. به‌گفته صادقیان، قرارداد اجرای طرح ساماندهی ورودی روستای فهرج از سال گذشته به مبلغ 2‌میلیارد تومان منعقد شد.
وی اظهار می‌کند: در حین انجام این عملیات، معارضی برای زمین در سمت روستای فهرج ادعای مالکیت کرد که این موضوع در دست پیگیری است.

اعلام نشدن جابه‌جایی خط
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان درباره برنامه این شرکت برای جابه‌جایی خطوط آب در مسیر اجرای طرح ساماندهی روستای فهرج، تاکید می‌کند: هیچ دستورالعملی برای اجرا به این شرکت ابلاغ نشده است و تنها بر اساس خواسته اداره کل راه و شهرسازی استان، کارشناسان این شرکت به برآورد هزینه جابه‌جایی خط انتقال آب روستایی در مسیر اجرای طرح ساماندهی ورودی روستای فهرج اقدام کرده‌اند.
«محمدرضا حاتمی» با بیان این‌که بعد از آن هیچ درخواستی به شرکت در خصوص جابه‌جایی داده نشده است می‌افزاید: به نظر می‌رسد این موضوع به عنوان مشکلات احتمالی آینده این طرح، پیش‌بینی شده است و اگر جاده در حال حاضر اجرا شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
به گفته حاتمی، لوله انتقال آب در مسیر اجرای تقاطع غیرهمسطح، زیر خاک است و ارتباطی با ساخت راه ندارد اما به هر ترتیب این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا مشکل برطرف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار