کد خبر: ۲۳۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷ 24 May 2016
تعامل اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی با عرضه‌کنندگان مرغ شمال موجب توقف عرضه این مرغ در استان شد تا شاید یکی از مهم‌ترین معضلات فعلی مرغداران یزدی حل شود.
یکی از نگرانی‌های اخیر مرغداران یزدی، ورود مرغ‌های شمال به این استان و کسادی بازار فروش مرغ‌های تولید شده در یزد بود.  استان دارای هزار واحد مرغداری است و سهمیه 2‌میلیون و 300 هزاری برای جوجه‌ریزی دارد، اما این واحدها با توجه به مشکلات چند ماه اخیر در حوزه عرضه و فروش مرغ در استان، تولیدات خود را کاهش داده‌اند؛ هرچند استان همچنان با مازاد تولید روبه‌رو است.
در این میان، ورود مرغ شمال به استان، به نوعی مشکلات مرغداری‌ها را دو چندان کرده است و مرغداری‌ها در تلاشند بر مشکلات پیش آمده فائق آیند. به تازگی با توجه به ورود بی‌رویه مرغ، افزایش هزینه تمام‌شده این محصول و نبود حمایت دولتی از صنعت مرغداری استان، مرغداران یزدی در مقابل استانداری تجمع و اعتراض کردند.

مقرون به صرفه نبودن واردات از شمال
اما رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی با تایید متوقف شدن عرضه مرغ شمال در استان اظهار كرد: با عرضه مرغ كشتار شده در استان مخالفیم و با تعامل با عرضه‌كنندگان مرغ شمال در استان این موضوع را مدیریت و متوقف كردیم. «سیدحسین بخشایش» ادامه داد: البته عرضه مرغ زنده شمال در استان قابل بررسی است و كمیته ساماندهی صنعت مرغ استان به درخواست‌های عرضه مرغ زنده شمال در استان رسیدگی خواهد كرد.
وی تاكید كرد: همان‌طور كه 50 درصد تولید مازاد مرغ استان به صورت زنده به سایر استان‌های كشور ارسال می ‌شود، این امكان در استان هم برای تولیدكنندگان سایر استان‌ها فراهم است اما باید در نظر داشت كه استان یكی از تولیدكننده‌های اصلی گوشت مرغ در كشور است. مدیر تنظیم بازار جهاد كشاورزی استان افزود: با توجه به اینكه حمل مرغ زنده از شمال كشور با توجه به بعد مسافت، مشمول تلفات می‌شود،‌ این اقدام در حال حاضر مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: در حال حاضر مرغ با كیفیت و قیمت مناسب در استان تولید وعرضه می‌شود و در این شرایط واردات مرغ كشتار شده به استان اصلا توجیهی ندارد.

مقرون به صرفه نبودن تولید مرغ
یک عضو هیات مدیره مرغداران استان در گفت‌و‌گو با همشهری با تاکید بر سهمیه 2‌میلیون و 300 هزاری جوجه‌ریزی استان گفت: مرغداران یزدی باتوجه به مشکلات عرضه و فروش تنها قادر به جوجه‌ریزی به میزان 70‌درصد از سهمیه تخصیص یافته استان شده‌اند.
«مهدی دشتی» افزود: پایین بودن قیمت مرغ و نیز ورود مرغ شمال به استان از جمله مشکلاتی است که مرغداران یزدی را مجبور به تولید کمتر کرده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مازاد تولید در استان، افزایش قیمت که به تازگی رخ داده است، چه توجیهی دارد، اظهار کرد: این افزایش قیمت تنها در حد 200 تا 300‌تومان بوده که به صورت سراسری رخ داده و مساله‌ای استانی نبوده است. دشتی ابراز امیدواری کرد که قیمت فعلی با این افزایش صورت گرفته، حداقل ثابت باقی بماند چراکه این قیمت توانسته است تاحدودی از ضرر و زیان مرغداران استان جلوگیری کند. وی همچنین تاکید کرد که برای بهبود وضعیت مرغداری‌های استان قیمت مرغ باید افزایش یابد.

کاهش تولید مازاد استان
عضو هیات مدیره مرغداران همچنین  از جلوگیری از ورود مرغ شمال به استان خبر داد و گفت: طی یک هفته اخیر این مساله محقق می‌شود و نگرانی مرغداران در این زمینه برطرف خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه این مساله با پیگیری و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با مسئولان، محقق شده است، افزود: بر همین اساس و برای اجرای راهکارهایی برای بهبود وضعیت مرغداری‌های استان تولید مازاد استان نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.
دشتی همچنین به فروش مرغ یزد به دیگر استان‌ها اشاره و عنوان کرد: اصفهان، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های متقاضی مرغ یزد هستند و با توجه به اینکه تولیدات مرغداری‌های این استان‌ها در فصل گرم تابستان کاهش می‌یابد، آنها بیشتر طالب مرغ یزد می‌شوند.

قیمت مرغ برای صادرات مناسب نیست
این متولی مرغداری استان در ادامه این گفت و گو در خصوص صادرات مرغ به دیگر کشورها گفت: با توجه به اینکه قیمت مرغ در کشورهای صادرکننده مرغ پایین‌تر از قیمت مرغ ایران است، نمی‌توانیم به رقابت با آنها در این حوزه بپردازیم. وی افزود: اگر دولت، به مرغ منجمد کشور، جایزه یا همان سوبسیت صادراتی بدهد، مرغداران کشور نیز می‌توانند به عرصه صادرات وارد شده و در این زمینه به رقابت بپردازند.
به گغته دشتی، با ورود مرغداران به حوزه صادرات، مازاد تولیدی که در کشور وجود دارد برطرف خواهد شد.

 مشکلات کشتارگاه‌های طیور استان
این عضو هیات مدیره به مشکلاتی که کشتارگاه‌های طیور استان با آن دست به گریبانند اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه مرغ‌های شمال  به صورت کشته وارد استان می‌شدند، این موضوع کشتارگاه‌ها را نیز با مشکلاتی مواجه کرده بود.
 وی با بیان اینکه اکنون، کشتارگاه‌ها با همه ظرفیت خود کار نمی‌کنند، ادامه داد: مرغ‌های تولیدی یزد نیز به صورت زنده به استان‌های متقاضی ارسال می‌شود که این موضوع مشکلات کشتارگاه‌ها را دوچندان کرده است در حالی که کشتارگاه‌های موجود، ظرفیت کل استان را دارند.

مخالفت جهاد کشاورزی با ورود مرغ
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در گفت و گو با همشهری با تاکید بر اینکه با ورود محصولاتی چون مرغ به استان که در آن مازاد تولید داریم مخالف هستیم گفت: ورود این محصولات برای مرغداران مشکل‌ساز شده است اما با توجه به اینکه در حیطه اختیارات جهاد کشاورزی نیست نمی‌توانیم در این زمینه دخالت کنیم.
«نادر سلیم» تاکید کرد: همچنین نمی‌توانیم برخلاف سیاست‌های دولت عمل کنیم. مرغداری‌های استان تولیدات فراوانی دارند و عرضه بیش از تقاضاست بنابراین شهروندان مشکلی در زمینه تهیه مرغ ندارند.
سلیم افزود: از لحاظ کیفیت نیز مرغ تولیدی استان با مرغ شمال تفاوتی نداشته و کیفیتی مناسب دارد به طوری که مرغ یزد از لحاظ اندازه، وزن، کیفیت و طعم سطح قابل قبول و مناسبی دارد و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.
این مسئول با بیان اینکه دولت نیز حدود 3‌هزار‌تن مرغ برای ایامی چون ماه رمضان ذخیره کرده است، گفت: با وجود این دولت نیز ظرفیت خرید و انبار مرغ مازاد را ندارد.

مناسب نبودن بازار صادرات برون مرزی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه بازار صادرات برون مرزی، مطلوب و مناسب نیست، در خصوص صادرات گوشت مرغ و نیز تخم مرغ به برخی از کشورها عنوان کرد: با رایزنی‌ها و زمینه‌سازی‌های صورت گرفته، این دو محصول به برخی از کشورهای هدف از قبیل عراق، ترکمنستان و افغانستان صادر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه استان نیز در این زمینه سهیم بوده و صادراتی در این حوزه داشته است، افزود: از استان تاکنون تخم‌مرغ و تخم بلدرچین به عراق صادر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار