با وجود آنکه درخصوص بهسازی و احیای سرو کهنسال ابرکوه، مطالعات جامع انجام شده است اما این روزها شاهد بی توجهی به پژوهش محققان و عدم رعایت حریم این پیر کهنسال ایران هستیم.
کد خبر: ۲۴۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 14 June 2016

به گزارش تابناک یزد، مدتی است اخبار از در معرض خطر بودن سرو کهنسال ایران به واسطه ساخت و سازهایی حکایت دارند که در حریم این درخت درحال انجام است. سروی که برخی سن او را 2500 سال و برخی دیگر حدود چهار هزار سال تخمین زده اند.

 
راه افتادن کارگاه ساخت ‌و ساز در اطراف این درخت پیر از یک سو و بهره گیری از مصالحی همچون سیمان، آهک، فلز و دیوار سنگی در چهار گوشه اطراف سرو از دیگر سو نگرانی هایی برای به خطر انداختن حیات این سرو در بین دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست ایجاد کرده است.
 

چنین ساخت و سازهای غیر اصولی درحالی انجام می شود که چندی پیش طرح مطالعاتی این جاذبه میراثی و گردشگری توسط کارشناسان انجام شده است و طرح جامع آن منتشر شده و به نکاتی از جمله حرایم سرو، چگونگی انجام ساخت و ساز و حتی مصالحی که می توان در ساخت و سازها از آن بهره جست اشاره شده است.
 
بخشی از این پژوهش به دلایل و مستندات ضرورت محصور نمودن محوطه اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه پرداخته. چنانکه عنوان کرده است:
"در تاریخچه های موجود از چگونگی حفاظت این درخت در قرنهای گذشته، همیشه به حضور این درخت در باغی محصور اشاره شده و اینکه این درخت در مجموعه ای با مالکیت یکی از بزرگان و مالکان پرنفوذ محلی (خان) قرار داشته است. مالکیت قلمرو سرو در نزد یک خانواده صاحب نفوذ و مقتدر یکی از دلایلی است که درخت سرو توانسته با از سرگذراندن بسیاری از خطرات احتمالی، وجود نازنین خود را در معرض تماشای دید نسل حاضر قرار دهد.
 
در تاریخچه شفاهی پیرامون سرو، مردم محلی از دیوار بلند خشت و گلی در سمت شرقی سرو یاد می کنند که بصورت یک دیوار کج از شمالشرق به سمت جنوب کشیده شده بود همچنین در سمت جنوب غربی سرو نیز دیوار خشت و گلی دیگری وجود داشت که به سمت غرب سرو و نزدیکی دیوار غربی فعلی امتداد می یافت. این دیوار کمتر از 30 سال است که برداشته شده.
 
آسیب های جدی افتاده در طی 30 سال گذشته به درخت (یعنی آتش زدن آن و سوختن یکی از شاخه های اصلی آن در سال 1360) پس از خروج مالکیت شخصی و خریداری باغ توسط شهرداری و آزادسازی محوطه پیرامون و برداشته شدن دیوارهای باغ اتفاق افتاده است.
 
لذا محصور نمودن محوطه اصلی پیرامون سرو سبب حفاظت بهتر باغهای اطراف می شود. از این رو برنامه حفاظت از سرو ابرکوه با زون بندی محوطه این سرو در چند بخش مورد بررسی قرار گرفته است."
 خبرگزاری میراث فرهنگی می نویسد:در بخشی دیگر نیز به برنامه حفاظت و بهسازی که شامل زون های مختلف است اشاره شده و حتی نقشه آن نیز ترسیم شده است.
 

طبق این پژوهش، زون طبیعت محدود شده(زون یک) حریم 30 متری از محل سرو بعنوان اندوختگاه بازداشته محسوب شده که دسترسی و ورود بازدیدکنندگان به این حریم مجاز نیست. عملیات ساختمانی، خاکبرداری، خاکریزی، گودبرداری و احداث سازه های تفرجی نیز در این قسمت ممنوع بوده و بهسازی و نگهداری فضای سبز آن نیز ترجیحا با ترکیب فعلی گیاهی صورت گرفته و می بایست در اراضی بدون پوشش چمن کاری و گل کاری بدون گودبرداری و تخریب افق های زیرین خاک صورت گیرد.
 
به منظور تغییر نحوه آبیاری سرو ضرورت دارد در شعاع 20 و 30 متری از درخت پرچین سبز ایجاد شده و جوی کم عمق در این قسمت ها تعبیه شده که برای آبیاری سرو تا شعاع 30 متری مورد استفاده قرار گرفته به طوری که آبیاری فقط در یک قسمت متمرکز نشود. این امر به گسترش ریشه و استفاده از نواحی دیگر جهت تامین نیاز آبی و تغذیه ای آن کمک می نماید.
 
بخشی از راه عبوری سمت راست سروابرکوه درحریم این زون قرار دارد که با تمهیدات در نظر گرفته شده مسیر این راه در محدوده زون یک و دو مسدود شده و دیواره آجری و بتنی و آسفالت حاشیه زون یک نیز برداشته خواهد شد و به بجای آن لازم است از پرچین و موانع سبز استفاده شود.
 
در زون حفاظت شده به استثنای طراحی و استقرار فضای سبز تغییر کاربری و ساخت سازهای تفرجی مجاز نیست. در حاشیه این زون و نیز مرز زون یک، پرچین کم ارتفاع برای تشخیص حد و حدود زون ها توصیه می شود. بدلیل گسترش احتمالی ریشه های سرو تا زون دو هر گونه خاکبرداری، گودبرداری عمیق بخاطر صدمات احتمالی و یا خطرات فشردگی و سنگین شدن خاک ممنوع است. فعالیت گل کاری و احداث فضای سبز بایستی با احتیاط و کنترل و نظارت کارشناس ذیربط صورت گیرد.
 
در ضمن برداشت آجر، آسفالت وسازه های بتونی، تعویض خاک یا مصالح ساختمانی با خاک لومی – رسی هوموس دار با زهکشی مطلوب صورت گیرد. امتداد راه عبوری در این زون نیز مسدود شده و در حاشیه شرقی آن پیاده رو باریک احداث می شود ضمنا تردد موتورسیکلت، تراکتور و دام در این قسمت ممنوع خواهد بود.
 

زون حفاظت شده که حریم آن 30 تا 60 متری از مرکز سرو در نظر گرفته شده که برای این بخش نیز، گل های زینتی، چمن کاری و پرچین و 4 مسیر به عرض 2 متر جهت دسترسی به حاشیه زون یک برای تماشا و عکسبرداری از سرو پیش بینی شده. در این زون عملیات خاکبرداری، گودبرداری حتی الامکان نباید انجام شود و تنها تعویض خاک فوقانی جهت احداث فضای سبز بدون استفاده از ماشین آلات خاکبرداری مجاز است. استفاده از مصالح سنگین، بتون کاری و آسفالت در طراحی فضای سبز و یا مسیرهای پیاده روی توصیه نمی شود و حتی برداشت لایه هایی سنگین ساخته شده ضرورت دارد.
 
به گزارش CHN، با وجود آنکه در این پژوهش تاکید شده در محدوده شعاع 20 تا 30 متری از سرو ابرکوه هرگونه مصالح ساختمانی سنگین نباید استفاده شود اما درحال حاضر شاهد ورود ماشین آلات سنگین به محوطه درخت و استفاده از مصالحی مانند سیمان در ساخت و سازها هستیم.
 
در این تحقیق حتی زوون های تفرجی (تیپ 1 و تیپ 2) نیز در حریم 60-100 متری و 100-200 متری جنوب و جنوب شرق محوطه سرو مشخص شده است.
 
زون ضربه گیر نیز ناحیه ایست که معرف اراضی طبیعی و بعضا انسان ساخت است که از دیرباز پیرامون سرو وجود داشت و بدلیل نوع کاربری اراضی و شدت استفاده از زمین و اعتقادات مذهبی و فرهنگی مردم بعنوان عرصه حمایت کننده و پشتیبان سرو ابرکوه مطرح شده است.
 
 با این وجود به گفته فعال گردشگری و دوستدار محیط زیست ساخت و ساز همچنان ادامه دارد. حتی شنبه هفته گذشته، بولدوزرهای مخصوص شکستن آسفالت و سنگ به منطقه آمده بودند و در حریم حدود 1 متری سرو کهنسال قرار گرفتند و مشغول کار شدند.
 
البته حدود 10 روز پیش بازرسانی از سازمان میراث فرهنگی به منظور بررسی شرایط منطقه به سرو ابرکوه سر زده اند که همچنان در انتظار انتشار گزارش آنها هستیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
اقاي استاندار فكري به حال مسولين خواب ابركوه كنيد تا كي
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار