کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان یزد گفت:به نظر می رسد افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه به علت کاهش سطح تاب آوری مردم است و همانطور که در جامعه شاهد هستیم پرخاشگری مردم هم در روابط اجتماعی رو به افزایش است.
کد خبر: ۲۵۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۱ 24 June 2016
فاطمه محمدی گفت: ارتقای تکنولوژی و رفاه و اینکه مردم با زحمت کمتری می توانند هر چیزی را در دسترس خود داشته باشند باعث شده تاب آوری در افراد و به ویژه فرزندان خانواده های فرزند سالار رشد نکند بنابراین آموزش های مهارت حل مسئله هم از طریق خانواده و هم خانواده و هم مدرسه باید بیشتر مورد توجه باشد.

آموزش و پرورش ارگانی ضعیف در پرورش مهارت های زندگی دانش آموزان

وی افزود: در برخی موارد مشاهده می شود والدین و معلمین هم چون آموزش های کافی را ندیده اند و آگاهی کمی از اهمیت این مهارت ها دارند خودشان هم درگیرموضوع سطح پایین تاب آوری هستند بر همین اساس بهزیستی استان تصمیم گرفت با برنامه ریزی و کمک مراکز مشاوره غیر دولتی خانواده ها را در محلات و معلمان را آموزش دهد.

همه مشکلات مربوط به عدم آگاهی مردم از مهارت های زندگی است

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بهزیستی توان اندکی برای پوشش آموزشی همه دانش آموزان استان دارد و وقت کمی هم از طرف آموزش و پرورش به بهزیستی داده می شود بنابراین دوره هایی را برای معلمان در قالب دوره ضمن خدمت مهارت های زندگی تعریف کردیم تا ارتباط آنها با دانش آموزان را ارتقا دهد.

وی به خانواده ها توصیه کرد: والدین همانطور که فرزند خود را برای دوره های آموزشی کامپیوتر و ....ثبت نام و برای آن هزینه می کنند به مسائل اخلاقی و روانی فرزند خود هم اهمیت داده و بحث آموزش مهارت های زندگی و حل مسئله از سنین کودکی را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بهزیستی بودجه لازم برای تحت پوشش قرار دادن همه مردم در دوره های مشاوره را ندارد بنابراین از همکاری موسسات مشاوره غیر دولتی در سطح استان استفاده کرده و لازم است در اینجا به نقش مهم خیرین در پرداخت هزینه این موسسات مشاوره ای اشاره کرد و اینکه خیرین همانطور که برای مراسم های مذهبی هزینه می کنند برای تشکیل کلاس های آموزشی مهارت حل مسئله و مهارت های ارتباطی هم کمک کنند تا نسلی سالم تر از نظر سلامت روان و جامعه ای سالم تر با کاهش آسیب های اجتماعی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به سال های گذشته بیشتر با خدمات مشاوره ای آشنا هستند، گفت: بعد از هشت سال آموزش هایی که معمولا به طور رایگان از طرف بهزیستی برگزار شده و79 موسسه مشاوره تحت نظارت بهزیستی در استان، مردم دیدگاه بهتری نسبت به مشاوره پیدا کردند.

افزایش آسیب های فضای مجازی

وی افزود: از مشاوره ها و آمار دوره های آموزشی به نظر می رسد آسیب های فضای مجازی همچون افسردگی، خیانت و بدبینی در جامعه رو به افزایش است.

وی در این باره توضیح داد:مشغول بودن افراد صرفا به امر تحصیل و بعد از آن حضور در اجتماع و شاغل بودن و سپس غرق شدن در فضای مجازی و جذابیت های آن، باعث شده ارتباطات اعضای خانواده کاهش یابد و به دنبال آن فرزندان هم خیلی از مهارت های زندگی را یاد نمی گیرند و در نهایت با وجود آموزش های شهروندی و مهارت های زندگی که انجام می شود باز هم می بینیم که مردم به ویژه از نظر احساسی از هم بیشتر فاصله می گیرند.

محمدی با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما عدم شناخت مردم از جایگاه مهم مهارت آموزی فرزندان است، گفت: بیشترین کار ترویجی ما در حال حاضر این است که خانواده ها را حساس کنیم با فرزندان خود از دوران کودکی در حیطه مهارت های زندگی کار کنند چرا که پیش زمینه مشاوره های خانواده، پیش از ازدواج و...آموزش مهارت های زندگی، شناخت خود، واکنش درست نسبت به اطلاعات و محیط های مختلف و کنترل هیجان و...است.

وی گفت: ما این آموزش ها را برای دوره ای پیش دبستان، دبستان،دانشجویی و محل کار در نظر گرفتیم که آموزش بزرگسالان در درجه چندم اهمیت است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه متولی طرح آموزش مهارت های زندگی بهزیستی است وارد آموزش و پرورش شد چراکه آموزش و پرورش ادعا می کرد مربیانی را آموزش داد ولی در عمل مربیانی که آموزش داده بود نمی توانستند مهارت های لازم را در عمل ارائه دهند بنابراین در تعاملی که ایجاد شد بهزیستی محتوا را تهیه و مربیان آموزش و پرورش را در قالب دوره ها ضمن خدمت آموزش داد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات و آسیب هایی که در جامعه افزایش یافت و دانش آموزان را هم تهدید می کرد سیستم آموزش و پرورش که مخالف ورود سایر ارگان ها و بهزیستی به مدارس بود با طرح و محتواهایی که بهزیستی داشت موفق شدیم تا کنون طی دو سال بیش از50 دوره مهارت زندگی برای معلمان کل استان صرفا در قالب آموزش های ضمن خدمت ارائه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار