مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: رویکرد سازمان بهزیستی پیشگیری است و با ابزار و دانشی که در اختیار دارد می تواند خدمات تخصصی به مردم ارائه کند هرچند از توان مردمی یعنی همکاری بخش خصوصی هم برای پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی بهره برده ایم.
کد خبر: ۲۵۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۹ 24 June 2016
جلیل عفتی گفت: در آسیب های اجتماعی فرایند های آسیب شناسایی می شوند تا برنامه لازم جهت پیشگیری تدوین شود و در نهایت هم اگر فردی دچار آسیب شد بهزیستی با امکاناتی که دارد سعی می کند این آسیب موارد خطر دیگری را برای فرد به همراه نیاورد.

وی افزود: زوجین باید این حد از ظرفیت و آگاهی را داشته و متوجه باشند زندگی مشترک یک زندگی واحد نیست زمانی که دو نفربا تفاوت هایی کنار هم قرار می گیرد بنابراین اختلافات مسلم است و اگر مشکل و اختلافی ایجاد شد باید حل شود نه اینکه زندگی را کنار بگذارند و صورت مسئله را پاک کنند ولی اگر زوجین وارد بحث طلاق شدند بهزیستی با مراکز مشاوره خود می تواند مشکل را حل کند و یا کاهش دهد.

وی اعلام کرد: در کل شهرستان های استان سیستم ارجاع برای کاهش طلاق از طرف بهزیستی راه اندازی شده است و در سایر موضوعات آسیب های اجتماعی هم مراکز مشاوره و مداخله با حضور متخصصان فعال است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز کاهش طلاق بهزیستی گفت: کار این مرکز از سال 1383در استان یزد شروع شد و از سال 1391 دادگستری استان هم همکاری خود را اعلام کرد به طوری که افراد متقاضی طلاق را برای مشاوره تخصصی به مرکز کاهش طلاق ارجاع می دهند تا با حضور تخصصی مشاوران مشکل بررسی شود.

ضعف مهارت ارتباطی و دخالت والدین

وی تصریح کرد: در سال90 تعداد مراجع به مرکز کاهش طلاق سازمان بهزیستی یزد هزار و 856 پرونده، سال91 در این مرکز دو هزار و246پرونده، سال92 سه هزار و 323 و درسال 93 دو هزار و 415پرونده و9ماه اول سال جاری دوهزار و743 پرونده در مرکز تحکیم خانواده به ثبت رسیده است و از این تعداد پرونده زوج های متقاضی طلاق43 و نیم درصد سازش و برگشت به زندگی مشترک در این مرکز انجام شده است.

عفتی اظهار داشت: دلایل درخواست طلاق عمدتا ناراحتی از رفتارهای یکدیگر، دخالت اطرافیان، اعتیاد و خیانت بوده است و ما اعتقاد داریم همه این مسائل مربوط به عدم شناخت درست از هم و تفاوت های زن و مرد و آموزش هایی است که مهارت زندگی را به این افراد آموزش بدهد بنابراین بدون اینکه مهارت حل مسئله ای وجود داشته باشد در یک تصمیم سریع به درخواست طلاق اقدام می کنند.

ردپای اعتیاد در60درصد آسیب های اجتماعی

وی گفت: نباید فراموش شود طلاق می تواند منشا آسیب اجتماعی باشد به طوری که هم طلاق می تواند به علت اعتیاد و هم اعتیاد می تواند به علت طلاق رخ دهد بنابراین ما مشاهده می کنیم در60 درصد پرونده های آسیب های اجتماعی با موضوعات مختلف رد پای اعتیاد وجود دارد.

وی در ادامه به دخالت والدین اشاره کرد و گفت: والدین حساسیت­هایی نسبت به زندگی فرزندان خود دارند بنابراین زوجین باید مهارت مدیریت این حساسیت را داشته باشند همچنین در برخی موارد حتی والدین نمی دانند چه عکس العملی در برابر مشکلات زوجین نشان دهند که امروزه این دخالت و دلسوزی های بیش از حد به آمار بالایی از طلاق منجر شده است.

وی گفت: ما معتقدیم شکل گیری شخصیت انسان ترتیب خاصی دارد و باید شرایط و رفتارهای مناسب برای مراقبت هر دوره سنی در نظر گرفته شود و اتفاقات غیر طبیعی احتمال نقص در زندگی افراد در دوره های بعد را افزایش می دهد.

عفتی گفت: به طور مثال آثارعادت های بد تغذیه ای در کودکی در بزرگسالی نمایان می شود بنابراین به نیازهای عاطفی در کودکی باید توجه شود در غیر این صورت امکان رفتار و برخورد های ناصحیح در دوران بزرگسالی افزایش می یابد.

ضعیف شدید آموزش مهارت های زندگی در نظام آموزشی به ویژه در استان یزد

وی تاکید کرد: بیشتر مشکلات ما از نبود مهارت حل مسئله و مهارت ارتباطی است که بخشی از آن به تربیت خانوادگی برمی گردد هرچند بحث آموزش و انجام مهارت های زندگی در نظام آموزشی هم مخصوصا در استان یزد به شدت ضعف دارد و بارها و بارها این موضوع را با آموزش و پرورش مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه چرا باید امروزه شاهد خودکشی دانش آموزان باشیم، اظهار داشت: کسب رتبه برتر در آموزش و پرورش در موضوع کنکور موضوعی است که هم دولت و هم خانواده ها را به خود درگیر کرده است هزینه های گزاف و فشارهای زیاد در یک سیکل معیوب به خانواده و نسل جدید وارد می شود و در نهایت این دانش آموزان هستند که بدون هیچ مهارت اندوزی رشد می کنند و فقط به فکر رقابت در آزمون کانون و مدرسه هستند که این یک فاجعه است.

وی افزود: چرا تبلیغ نظام تربیتی نمی شود و شاخص تربیتی به عنوان یکی از ملاک های موفقیت نظام آموزشی مطرح نمی شود چرا مهارت زندگی فارغ التحصیلان را ارزیابی نمی کنند و بهترین و خلاق ترین و مهارت دار ترین را از سیستم آموزشی معرفی نمی کنند و مسئولان هم با برگزاری سال برتری کنکور و... به این ضعف دامن می زنند.

والدین ذهنیت خود را بر فرزند تحمیل نکنند

وی گفت: فرزند نباید با ذهنیت پدر و مادر در تحصیل تحت فشار قرار گیرد فرزند باید طوری تربیت شود که در دنیای امروز و فردا بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و بتواند مشکلات زندگی آینده خود را مدیریت کند.

عفتی اعلام کرد: زمانی که نظام آموزش و تربیت، تربیت را رها کرده است از جامعه توقع بهتری نمی توان داشت در استان یزد که سال 83 به اذای 21 ازدواج یک طلاق ثبت می شد در حال حاضر به اذای هر هفت ازدواج یک طلاق در استان ثبت می شود و این آمار در حال رشد است.

وی در ادامه بیان کرد: نفی ارتباطات انسانی در دنیایی که به دهکده جهانی معروف شده است منطقی نیست و نمی توان دور استان را دیوار بکشیم و با سایر فرهنگ ها قطع رابطه کنیم و بگوییم عامل مشکلات خانوادگی آمیختگی فرهنگی است و این نشان می دهد جوانان در مراتب گذینش همسر اصول همسر گذینی و مهارت های ارتباطی را نمی دانند، فرزندان مهارت نه گفتن را بلد نیستند و نمی توانند ارزیابی درستی از مسائل پیرامون خود داشته باشند و با تلنگری دچار آسیب می شوند تداخل و تعامل فرهنگی طبیعی است اگر ما نتوانستیم جریان مصون سازی را در فرزندانمان ایجاد کنیم درصورتی که وارد محیط آسیب شود به طور مسلم آسیب می بیند.

وی تاکید کرد: با وجود همه این آسیب ها فرزندان را باید پرورش داد آسیب ها به هر طریق ورود پیدا می کنند باید فرزند ما مصون شود و آگاهی یابد و حل مسئله بداند.

وی خاطر نشان کرد: اورژانس اجتماعی خط امدادی بهزیستی است که هنوز در فرهنگ اجتماعی ما جا نیافتاده، در صورتی که فرزندی تماس بگیرد که والدین معتاد هستند ما می توانیم ورود پیدا کنیم و بچه ها را به عنوان بد سرپرست و عدم صلاحیت فرزندپروری از خانواده خارج کنیم حتی سلب حزانت هم می توانیم انجام دهیم ولی تعیین کنندگی حزانت به عهده دادگستری است و بهزیستی می تواند فرزندان طلاق و یا بد سرپرست را در مراکز شبه خانواده نگهداری کند و پیشگیری می کنیم فرزندان دچار بزه اجتماعی نشوند.

وی با بیان اینکه زمانی مشاوره جایگاهی نداشت ولی الان 76 مرکز مشاوره تخصصی و عمومی در سطح استان داریم، افزود: در شش ماهه اول سال جاری1600 نفر در آموزش های پیش از ازدواج و مشاوره ژنتیک از طریق مراکز مشاوره غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی آموزش دیده اند همچنین آموزش بعد از ازدواج دو هزار و647 نفر در قالب90دوره در مشاوره مهارت های زندگی شرکت داشتند.

وی در اهمیت مشاوره گفت: طی10سال گذشته طلاق ثبت شده در خانواده های نوپا رو به کاهش بوده و معمولا در پنج ساله دوم زندگی طلاق ها رخ می دهد این شاخص در مناطق شهری نسبت به روستایی از درصد کمتری برخوردار است و این نشان می دهد هر چه در طی زمان بر آگاهی مردم و جوانان در زمینه ازدواج افزوده شود آسیب ها و عواملی که می تواند در سال های آغازین زندگی بر فروپاشی آن موثر باشد کمرنگ تر می شود.

وی گفت: عمده طلاق ها در استان از همان ابتدای تشکیل خانواده رخ می دهد بر همین اساس بهزیستی یزد پیشنهاد داده است آموزش و مشاوره های پیش از ازدواج در استان یزد اجباری شود. استان هم آمادگی خود را اعلام کرده است و اگر همین امروز مسئولان مدیریتی استان تصمیم بگیرد که کلیه زوجین در استان یزد مشاوره قبل و بعد از ازدواج را دریافت کنند بهزیستی استقبال می کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
اگه توی مدارس به جای بها دادن به درسایی که به هیچ درد دانش آموزا نمی خوره زمانی برای مبادله ی افکار دانش آموزا میزاشتن الان این وضعیت رو نداشتیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار