یک روانسنج و مدرس دانشگاه گفت: جدایی و طلاق معانی متفاوتی دارند یک شکل از آن جدایی عاطفی همسران است.
کد خبر: ۲۵۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶ 24 June 2016
به گزارش تابناک یزد؛سمیه کهدوئی گفت:جدایی عاطفی که به طلاق عاطفی مشهور است زمانی است که زوجین رابطه عاطفی و زمان های مشترک که بار عاطفی و مثبت داشته باشد باهم ندارند و به گونه ای مجبور هستند به علت اینکه نمی توانند به طور رسمی جدا شوند در کنار هم مانند دو همخانه زندگی کنند، هیچ فعالیت خوشایندی را با هم تجربه نمی کنند و در مسائل مختلف به جز مسائل ضروری مانند تصمیم گیری در مورد فرزندان و تصمیمات مالی از هم جدا می شوند.

وی ضمن تاکید براینکه این نوع جدایی مهمترین نوع طلاق است، گفت: آمار دقیقی در دست ندارم فقط بر اساس مراجعاتی که به مرکز مشاوره از سوی زوجین متقاضی طلاق انجام می شود آمار طلاق عاطفی بسیار زیاد و رو به افزایش است.

وی دلیل افزایش طلاق عاطفی را گسترش ارتباطات از طریق شبکه های مجازی دانست و افزود: فرد با سرگرم شدن در شبکه های مجازی تلاشی برای بهبود روابط خود با خانواده و همسر انجام نمی دهد و زوجین راحت تر این جدایی و جای خالی یکدیگر را می پذیرند.

وی در مورد تبعات طلاق عاطفی بر فرزندان گفت: فرزندان در این خانواده ها بیشتر در معرض مشکلات شخصیتی هستند و روابط آنها هم بسیار سرد شکل می گیرد و این فرزندان به دلیل مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه والدین بیش از فرزندان طلاق در معرض آسیب اجتماعی و بزه قرار دارند.

وی در مورد تبعات طلاق رسمی نیز گفت:متارکه و طلاق عوارض روانی برای زوجین و کودکان آنها به دنبال دارد فرزندان این خانواده ها که اغلب در سنین پیش از دبستان هستند اضطراب، پرخاشگری و افسردگی را تجربه می کنند که این اختلالات زمینه ساز سایر اختلالات رفتاری در آینده است.

وی افزود: استقلال مالی، عاطفی و فکری زوجین بعد از طلاق رسمی می تواند فرد را برابر مشکلات بعد از طلاق مصون دارد.

وی افزود:آنچه در طلاق رسمی اهمیت بیشتری دارد ذهنیت و فرهنگ اشتباهی است که بعد از طلاق هر دو طرف یکدیگر را دشمن هم تصور می کنند و به فرزندان از یکدیگر بد گویی می کنند که این می تواند بیشترین آسیب را برای فرزندان به دنبال داشته باشد و حتی در آینده نگرش فرزند را نسبت زندگی مشترک تهدید می کند و بزرگترین خیانت در حق فرزند است.

وی گفت: ازدواج خراب آثار مخربش بیشتر از طلاق رسمی است در صورتی که طلاق سالم انجام شود یعنی احترام ها از بین نرود والدین اگر به سلامت روان و آینده خوب فرزند خود علاقه دارند باید توجه داشته باشند که پس از طلاق خیلی منطقی باید به طلاق نگاه کرد.

وی با انتقاد از این تصور که مردم فکر می کنند اگر زوجین مشکلی دارند بعد از بچه دار شدن حل می شود،تصریح کرد: مسئله کاملا برعکس است و حتی مشکل دوچندان می شود.

وی گفت: برای هر کاری آموزش لازم است و فرزند پروری هم مستلزم مهارت هایی است، زمانی که زوجین هنوز مهارت های ارتباطی و حل مسئله را هم نمی دانند چطور می توانند بار سنگین فرزند پروری را بر دوش بگیرند؟ بنابراین زوجین تا تعارضات بین خود را حل نکنند نباید بچه دار شوند چراکه در تربیت فرزند اثر سوء دارد و هیچ کمکی هم به بهبود روابط نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: بسیاری از اختلافات که در مرکز مشاوره مطرح می کنند از مسئولیت پذیر نبودن، مسائل اعتقادی و روابط خانواده ها است و اگر این مشکلات وارد تربیت فرزند شود فرزند دچار تعارض می شود.

وی اعلام کرد: در یک تحقیق مشخص شد در بیشتر از10درصد پرونده های مورد مطالعه سابقه طلاق گزارش شده است.

وی گفت:در حال حاضر بیشترین آمار مراجعه زوجین متقاضی طلاق و یا دارای اختلاف به مراکز مشاوره، به سمت استفاده بیش از حد و نابه جا از شبکه های مجازی سوق پیدا کرده که ناشی از استفاده نادرست،عدم برنامه ریزی و مدیریت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار