کد خبر: ۲۵۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 24 June 2016
آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی گفته می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام قرار نمی گیرد و در نتیجه با منبع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرومی شود. به همین دلیل، کجروان سعی دارند کجروی های خود را از دید ناظران قانون، اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان کنند؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی ، تکفیر اخلاقی و طرد اجتماعی مواجه می شوند.
در استان یزد13مرکز در حوزه اّسیب های اجتماعی از طریق بهزیستی فعال و به کلیه افرادی که در معرض اّسیب و یا اّسیب دیده اجتماعی و به نوعی درگیر بحران های اجتماعی هستند خدمات تخصصی ارائه می دهد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد در خصوص آسیب های اجتماعی غالب در استان یزد گفت: از نظر بهزیستی استان یزد اعتیاد هنوز در صدر جدول آسیب های اجتماعی یزد و همچنین کشور قرار دارد و خود مولد آسیب های زیادی است.

محمد علی صادقی پور گفت: آسیب های اجتماعی براساس طبقه بندی که ارگان های مختلف با توجه به نوع مخاطب خود دارند ممکن است آمارهای متفاوتی داشته باشد.

وی افزود: دومین آسیب اجتماعی در یزد مسائل مرتبط با خانواده و بعد از آن شبکه های مجازی وسپس پرخاشگری اجتماعی است. طبق برآوردهای انجام شده از 55 تا 65 درصد ازدواج های منجر به طلاق در استان با اعتیاد مرتبط است ولی بعد از آن آسیب خانواده به ویژه در استان یزد که خانواده یک الگوی کشوری بود برجسته تر از همه آسیب ها خود را نشان می دهد. این در حالی است که ما مشاهده می کنیم در60 درصد پرونده های آسیب اجتماعی در موضوعات مختلف رد پای اعتیاد وجود دارد.

وی گفت: در موضوع خانواده با طلاق به عنوان مهمترین بحث سروکار داریم و مهمتر از آن طلاق عاطفی است که امروزه آمار بالایی در مراکز مشاوره دارد که خود می تواند برای فرزندان عامل آسیبی به مراتب بالاتر از آسیب طلاق رسمی باشد.

سید محمد رضا قائم محمدی، کارشناس پیشگیری بهزیستی استان یزد هم در خصوص تاثیر گذاری فضای مجازی از منظر آسیب شناختی گفت: هرچند اعتیاد و دخالت خانواده و اطرافیان عوامل اصلی 65درصد طلاق ها در استان یزد شناخته شده است ولی یکی دیگر از مشکلات زوجین شبکه های اجتماعی است چراکه با ورود شبکه های اجتماعی و توسعه آنها عمق ارتباطات کمتر و سطح آن بیشتر شده است همچنین مشکلات اخلاقی و بد بینی را بین زوجین ایجاد کرده است.

سمیه کهدوئی، روانسنج و مدرس دانشگاه هم وی ضمن تاکید براینکه این نوع جدایی مهمترین نوع طلاق است، گفت: آمار دقیقی در دست ندارم فقط بر اساس مراجعاتی که به مرکز مشاوره از سوی زوجین متقاضی طلاق انجام می شود آمار طلاق عاطفی بسیار زیاد و رو به افزایش است.

وی دلیل افزایش طلاق عاطفی را گسترش ارتباطات از طریق شبکه های مجازی دانست و افزود: فرد با سرگرم شدن در شبکه های مجازی تلاشی برای بهبود روابط خود با خانواده و همسر انجام نمی دهد و زوجین راحت تر این جدایی و جای خالی یکدیگر را می پذیرند.

طی یک ارزیابی پیمایشی توسط دکتر محمود رضا مرتضوی،استادیار علوم ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد مشخص شد مردم در بروز آسیب های اجتماعی یزد با تاکید بر عوامل رسانه ای، شبکه های ماهواره ای، برنامه های صدا و سیما و اینترنت را به ترتیب اهمیت، موثر می دانند .

همچنین در تحقیق دیگری توسط مهشید ظریف نسب، کارشناس آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی یزد در بررسی با عنوان بررسی مقایسه‌ای آسیب های اجتماعی در شهرستان‌های استان یزد که با همکاری سازمان بهزیستی استان و (معاونت امور اجتماعی) انجام گرفته بیان شده است و آسیب‌های اجتماعی امروزه به دلیل صنعتی شدن جوامع و مهاجرت بی رویه و فاصله طبقاتی بیكاری فقر در حال گسترش است در این پژوهش آسیب‌های اجتماعی از زاویه شش عامل بررسی شده است كه شامل طلاق، خودكشی، سرقت، حمل و نقل مواد مخدر، فرار ازمنزل، روابط نامشروع است.

این پژوهش می‌افزاید: در زمینه خودكشی در سال 80 یزد و اردكان و در سال 81 اردكان و یزد و در سال 82 ابركوه و مهریز در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند همچنین فراوانی طلاق در سال‌های 80 الی 82 اردكان نسبت به دیگر شهرستان‌ها بیشتر بوده است و سرقت در یزد بالاترین آمار را داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار