مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اجرای طرح ملی غنی‌سازی آرد و نان در سراسر کشور از سه سال پیش، تاکید کرد: شایعات عدم قابلیت جذب مواد غنی شده و مضر بودن ریزمغذی‌های افزوده شده به ترکیب آرد، بی‌اساس است.
کد خبر: ۲۵۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 26 June 2016

به گزارش تابناک یزد،امروزه تغییر شیوه زندگی و گرایش روزافزون مردم به سمت غذاهای فرآوری شده و هم‌چنین عدم رعایت تنوع در استفاده از گروه‌های مختلف مواد غذایی، نگرانی‌ها را در مورد بروز بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی افزایش داده است.

این در حالی است که درصد چشمگیری از جمعیت جهان از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی که معمولاً ریزمغذی‌ها نامیده می‌شوند، رنج می‌برند و کمبود این ریزمغذی‌های ضروری باعث ناتوانایی‌های یادگیری، عقب‌ماندگی ذهنی، بازده پایین کاری، نابینایی و مرگ زودرس می‌شود.

از طرفی غنی‌سازی مواد غذایی با ریزمغذی‌ها در مقایسه با سایر راهکارهای پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها در جامعه، به عنوان ارزان‌ترین و موثرترین راه برای کاهش شیوع کمبود ریزمغزی‌ها در جامعه مطرح است و در بلند مدت می‌تواند به صورت پایدار موجب ارتقای وضعیت ریزمغذی‌ها در افراد جامعه شود.

با این وجود برخی افراد جامعه به دلیل عدم آگاهی و وجود برخی شایعات نگاهی بدبینانه به مقوله غنی‌سازی مواد غذایی از جمله آرد و نان دارند.

دکتر "رضا مورکی" مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این رابطه به شیوع کمبود آهن در قشر کم درآمد و متوسط جامعه اشاره و اظهار می‌کند: با توجه به شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن در اقشار مختلف جامعه،‌ افزودن آهن و اسید فولیک به آردهای خبازی و نان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی مردم کشورمان، از چند سال پیش در اولویت غنی‌سازی مواد غذایی و در دستور کار وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

وی با بیان این که در حال حاضر 100 درصد آرد خبازی استان به وسیله آهن و اسید فولیک غنی‌سازی می‌شود،‌ عنوان می‌کند: هم‌اکنون غنی‌سازی آردهای خبازی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت و مرغوبیت آردهای تولیدی محسوب می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی اضافه می‌کند: غنی‌سازی موادغذایی مانند دیگر طرح‌های حوزه سلامت،‌ دارای سابقه علمی و پژوهشی تأیید شده از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی است و بعد از اجرای آزمایشی در بسیاری از کشورهای دنیا در ایران و استان یزد اجرایی شده است.

این مقام مسئول یددار کردن نمک را نیز از جمله تجارب مفید در بحث غنی‌سازی مواد غذایی ذکر و در این باره خاطرنشان می‌کند: کاهش شیوع ابتلا به بیماری گواتر در کشور از  نتایج غنی‌سازی نمک به وسیله ید بوده است.

مورکی با اشاره به موضوع غنی‌سازی آردهای خبازی جهت کاهش کمبود ریزمغذی آهن در مواد غذایی، یادآور می‌شود: گر چه عوامل زیادی در بحث کم‌خونی موثر هستند، ولی جبران کمبود آهن در آرد و نان، نقش مهمی در کاهش کم خونی بین اقشار مختلف جامعه ایفا می‌کند.

"یوسف نقیایی" کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ ریزمغذی‌ها را یکی از ارکان‌های اصلی تغذیه می‌داند و در این خصوص می‌گوید: ریزمغذی‌ها شامل دو دسته مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که کمبود برخی از آنها در بسیاری از کشورها شایع است.

وی با تاکید بر این نکته که فقدان یک ریزمغذی می‌تواند حیات انسان را مختل کند، کمبود آهن را از جمله شایع‌ترین کمبود ریزمغذی‌ها در جهان عنوان می‌کند.

وی تصریح می‌کند: ریزمغذی‌ها با وجود نیاز بسیار کم بدن، نقش بسیار مهمی در تأمین سلامت انسان‌ها ایفا می‌کنند و نقطه‌ مقابل درشت‌مغذی‌ها یعنی کربوهیدرات، پروتئین‌ها، چربی‌ها و سایر مواد غذایی که برای بدن انسان تولید انرژی می‌کنند، هستند.

نقیایی چهار روش را برای دریافت ریزمغذی‌ها توسط بدن معرفی می‌کند و می‌گوید: اصلاح تغذیه،‌ مکمل‌یاری،‌ غنی‌سازی موادغذایی و اصلاح ساختار بهداشتی، عمده روش‌های تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن هر فردی است.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان می‌کند: آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه، نقش مهمی در اصلاح ساختار غذایی مردم به منظور رفع کمبود ریزمغذی‌ها ایفا می‌کند و تحقق این امر نیز مستلزم افزایش الگوهای تغذیه‌ای بین آحاد جامعه است.

وی مکمل‌یاری را نیز یکی از راهکارهای موثر در راستای تأمین ریزمغذی‌های مورد نیاز برای گروه‌ها و رده‌های سنی مختلف ذکر می‌کند و از گروه‌های هدف در این روش را زنان باردار،‌ زنان شیرده و کودکان در سن رشد برمی‌شمارد.

نقیایی اضافه می‌کند: در مکمل‌یاری با توجه به مختلف بودن کمبود ریزمغذی در هر یک‌ از گروه‌های هدف مذکور، یک یا چند ریزمغذی مورد نیاز در قالب داروهای مکمل به آنها ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت غنی‌سازی مواد غذایی مختلف مورد نیاز جامعه، این روش را از موثرترین راهکارهای پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها در اقشار مختلف جامعه می‌خواند.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان می‌گوید: براساس روش غنی‌‍سازی، موادغذایی پرمصرف جامعه توسط یک یا چند ریزمغذی که کمبود آنها در جامعه بیشتر احساس می‌شود،‌ غنی‌سازی و در اختیار اقشار مختلف قرار می‌گیرد.

وی غنی‌سازی آرد با افزودن "آهن" به عنوان ماده معدنی و "اسید فولیک" به عنوان ویتامین را از جمله اقدامات صورت گرفته برای تأمین ریزمغذی‌های مورد نیاز مردم کشورمان عنوان و در این ربطه تصریح می‌کند: کمبود آهن از جمله شایع‌ترین موارد کمبود ریزمغذی‌ها در تمام گروه‌های سنی است که در کشورمان سعی می‌شود با افزودن آن به آرد، جبران شود.

نقیایی در پایان نیز یکی دیگر از روش‌های رفع کمبود ریزمغذی‌ها را اصلاح ساختار بهداشتی جامعه برشمرده و می‌گوید: متاسفانه کمبود بعضی از ریزمغذی‌ها ارتباط مستقیمی با افزایش آمار بیماری‌های انگلی در جامعه دارند، بنابراین توجه به بهداشت محیط و ارتقای بهداشت فردی، نقش مهمی در تأمین ریزمغذی‌های لازم و مقابله با کاهش آنها در جامعه ایفا می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار