معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با تشریح تاثیرات مثبت برنامه‌های پیشگیرانه‌ی این معاونت، از اجرای 62 برنامه عملیاتی پیشگیری از جرائم در استان طی سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۲۵۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶ 26 June 2016
به گزارش تابناک یزد،«سیدعلی‌اصغر رفاهی» به‌مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع اهالی رسانه به اهمیت مقوله‌ی پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه پرداخت و تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ اخیر خود به ریاست قوه قضائیه پس از بیان چند راهبرد مهم برای دستگاه قضاء، از امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی به عنوان دو نکته مهم‌تر از راهبردی قبلی تاکید می‌کنند.

وی با اشاره به برخی اقدامات سال گذشته این معاونت، خاطرنشان کرد: پارسال، قریب 70 برنامه‌ی پیشگیرانه‌ی اجرایی و عملیاتی انجام شد و امسال نیز با توجه به چهار اولویت مشترک کشور و استان یعنی آسیب‌های اجتماعی طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و امنیت اخلاقی جامعه 62 برنامه را در دستور کار داریم که خوشبختانه برخی از همان ابتدای سال جاری آغاز شده است.

رفاهی یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای ناهنجاری‌های نهاد خانواده در استان را ارائه آموزش‌های مورد نیاز به زوجین ذکر و تصریح کرد: در همین راستا موضوع نهادینه کردن و اجرای آموزش‌های پیش از ازدواج در دستور کار قرار گرفته و در این رابطه محتوی این دوره‌های آموزشی با مشارکت صاحب‌نظران استان در حال تدوین است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم اجرای این برنامه قطعاً با گذشت دو سال نتایج مثمر ثمری در کاهش اختلافات و ناهنجاری‌های خانوادگی در استان به‌دنبال خواهد داشت.

به گفته‌ی وی، برگزاری دوره‌های آموزشی نحوه انتخاب صحیح همسر و نیز ارائه آموزش‌های لازم به زوجین در پنج سال ابتدایی زندگی نیز مورد اهتمام این معاونت است.

معاون پیشگیری دادگستری استان یزد هم‌چنین به آغاز فعالیت مرکز تحکیم بنیان خانواده از مردادماه 91 در استان در راستای کاهش روند صعودی آمار طلاق در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این طرح معاونت پیشگیری دادگستری که بعداً به صورت ملی ابلاغ شد، با مساعدت بهزیستی استان نسبت 22 درصدی طلاق در استان را از 22 به پنج درصد کاهش داد و این دعوی را از لیست 10 مورد از فراوان‌ترین پرونده‌های قضایی استان خارج کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه دادگستری استان در پنج سال گذشته به کاهش 13 درصدی پرونده‌های ورودی دادگستری استان هم‌چنین کاهش 1.5 درصدی جمعیت کیفری استان طی سال گذشته منجر شده است.

معاون پیشگیری دادگستری استان یزد اعلام کرد: امسال از سوی دادگستری استان و در راستای قانون حمایت از خانواده و با هدف جلوگیری از قضایی شدن تمام اختلافات خانوادگی، سه تا چهار مرکز مشاوره خانواده در شهر یزد و در مرحله بعد حداقل یک مرکز مشاوره در هر یک از شهرستان‌های استان ایجاد خواهد شد.

رفاهی یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه دادگستری استان را اجرای با قوت طرح آیینه در راستای ارتقا و تحول فردی و اجتماعی در افراد جامعه ذکر کرد و در این‌باره گفت: در حالی که پارسال دادگستری استان تنها مکلف به برگزاری 10 دوره آموزشی در این رابطه بوده است، در این سال 130 دوره در استان برگزار شد.

وی اجرای این طرح را به‌طور ویژه برای متخلفان ایجاد آلودگی‌های صوتی، افراد بدحجاب و تظاهرکنندگان به روزه‌خواری در استان یزد بسیار تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: با اجرای این طرح این متخلفان که عمدتاً نیز از قشر جوان هستند، پس از معرفی از سوی پلیس اجتماعی بدون ایجاد سابقه‌ی قضایی برای این افراد، در دوره‌های آموزشی معاونت پیشگیری دادگستری شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اثرگذاری بالای این کلاس‌ها، گفت: پارسال، 1720 نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند که البته از این تعداد 760 نفر زندانیان جرائم ایراد ضرب و جرح عمدی و سرقت‌های جزئی و خانواده‌های آنان بوده‌اند تا به نحوی از بروز جرائم بعدی جلوگیری به عمل آید.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اضافه کرد: امسال نیز تاکنون هشت دوره آموزشی برای قریب 200 نفر برگزار شده است که اختتامیه این دوره‌ها هفته آینده با حضور مقامات قضایی استان برگزار خواهد شد.

رفاهی با اشاره به جرائم عمده استان که شامل ایراد ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه بدنی غیر عمد و توهین است، از برنامه دادگستری در رابطه با کنترل خشونت در استان خبر داد و گفت: پیشنهاد ایجاد مرکز کنترل خشونت در استان را مطرح کرده‌ایم که تحقق این امر نیازمند حمایت دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی است، اما تاکنون کمبود بودجه این نهادها مانع ایجاد این مرکز شده است.

وی با بیان این‌که البته تاکنون اقدامات موثری برای افزایش آستانه تحمل در جامعه‌ یزد انجام شده است، خاطرنشان کرد: استان یزد در جرائم ضرب و جرح عمدی، توهین به افراد عادی، تهدید و تخریب در رده‌ استان‌های 19 تا 22 کشور قرار دارد، اما این آمارها نیز شایسته ‌استان دارالعباده یزد نیست.

وی 20 اتهام اول استان نیز اشاره کرد و گفت: سرقت مستوجب تعزیر، ایراد ضرب و جرح عمدی، تصادفات، توهین به افراد عادی، تهدید، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، کلاهبرداری، تخریب، خیانت در امانت، صدور چک بلامحل، سرقت فاقد شرایط اجرای حکم، تهمت و افترا، تصرف عدوانی، مزاحمت تلفنی، حمل مواد مخدر، استعمال مواد مخدر، فروش مال غیر، مفقودی چک، ترک انفاق و تحصیل مال از طریق نامشروع بیشترین اتهامات استان در سال گذشته بوده است.

معاون دادگستری استان در بخش دیگری از سخنانش از تلاش برای تقویت مرکز مراقبت پس از خروج زندانیان استان برای جلوگیری از بازگشت زندانیان به سمت جرائم و آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: متاسفانه زندانیان علی‌رغم تحمل حبس به خاطر جرم مرتکب شده، گذراندن آموزش‌های صالاح و تربیت و حتی مهارت آموزی، پس از آزادی از حمایت‌های لازم برخودار نمی‌شوند.

وی گفت: در همین راستا به‌ویژه در پیگیری اشتغال زندانیان پس از خروج از زندان، موضوع پیگیری اشتغال خانگی برای خانواده زندانیان، هدایت زندانیان به فرصت‌های شغلی موجود در خارج از استان، استفاده از ظرفیت بنگاه‌های کاریابی و جایگزینی آنها در برخی مشاغل استان که اکنون توسط اتباع بیگانه اشغال شده است، مورد اهتمام قرار گرفته است.

رفاهی در بخش پایانی سخنانش نیز ایجاد مرکز مراقبت پس از خروج معتادان از کمپ‌های ترک اعتیاد در استان را الزامی خواند و آن را از برنامه‌های امسال معاونت پیشگیری دادگستری استان اعلام کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار