وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زنانه شدن اعتیاد مبارزه با اعتیاد زنان را برای ما جدی‌تر می‌کند.
کد خبر: ۲۵۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰ 27 June 2016
به گزارش تابناک یزد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زنانه شدن اعتیاد مبارزه با اعتیاد زنان را برای ما جدی‌تر می‌کند.

علی ربیعی در حاشیه بازدید خود از مرکز ترک اعتیاد بهبود گستران همگام (ویژه زنان) به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ایران کشوری پیشتاز در مبارزه با مواد مخدر بوده و از جمله کشورهایی است که بیش از ۳ دهه مبارزه با مواد مخدر را به نفع انسان‌هایی که در کشورهای مختلف از جمله اروپا و آمریکا مصرف‌کننده مواد مخدر بوده‌اند را در کارنامه خود دارد.

وی با بیان اینکه ما شهدای زیادی را در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌ایم، ادامه داد: این مهم حقی است که ایران بر گردن کشورهایی دارد که در مسیر یا مقصد ترانزیت مواد مخدر قرار دارند.

ربیعی با اشاره به اینکه ما در دوره‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زمینه کشت جایگزین در کشورهای تولیدکننده مواد مخدر برنامه‌هایی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه‌های وزارت کشور با کشورهای همسایه و نیز در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر باید بر این نکته تاکید شود که ایران کانون مبارزه با مواد مخدر در منطقه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افراد درگیر اعتیاد در کشور با تاکید بر اینکه در درجه اول دولت و سپس نهادهای اجتماعی در این زمینه مسئولیت دارند، افزود: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرف دو سال گذشته نهادهای مردمی متعددی را برای کمک به افراد معتاد و بهبود و خلاصی آن‌ها تشکیل دادیم.

وی با تاکید بر اینکه اجتماعی شدن ترک اعتیاد راهکاری جدی است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه ترک اعتیاد حمایت خانواده بوده و طرد کردن فرد معتاد از خانواده‌ بیشتر آن‌ها را در ورطه اعتیاد می‌اندازد.

ربیعی جامعه‌درمانی را راهکاری ضروری برای ترک اعتیاد افراد برشمرد و خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم حلقه بهزیستی، خانواده و جامعه را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۶۹۱ مرکز و تیم درمانی برای کاهش آسیب اعتیاد در سازمان بهزیستی داریم، اظهار کرد: در حال حاضر ششصد و دو هزار نفر تحت پوشش این سازمان هستند که به صورت داوطلبانه یا بنا به اجبار خانواده‌ها و بدون دخالت مراجع قضایی و انتظامی به این مراکز مراجعه کرده‌اند که این موضوع امری مهم و قابل توجه است.

وزیر تعاون با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۴۲ مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ۹۳ مرکز و تیم درمانی کاهش آسیب اعتیاد مخصوص زنان است که ۴۱هزار و ۶۸۵ زن تحت پوشش این مراکز هستند. نسبت زنان معتاد این مراکز به مردان در این مراکز حدود ۱۰ درصد است که این رقم را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد.

وی ادامه داد: در تهران ۲۰۰ مرکز اقامت میان‌مدت داریم و وقتی این افراد از کمپ‌ها بیرون می‌روند؛ باید شرایطی فراهم باشد تا مددکار به همراه آنان به خانواده برود و باقی اقدامات را در خانواده ادامه دهد.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی از زنان این مرکز از کودکی درگیر اعتیاد شده‌اند، خاطرنشان کرد: این افراد از آموزش باز مانده‌اند و فکر می‌کنم؛ باید با وزیر آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل این افراد مذاکراتی داشته باشیم. همچنین در شورای عالی رفاه برای ادامه تحصیل این افراد چاره‌ای می‌اندیشیم.

وزیر رفاه تاکید کرد: بسیاری از این زنان وقتی به جامعه باز می‌گردند یا از خانواده جدا شده‌اند یا در سنین پایین طلاق گرفته‌اند، لذا بی‌خانمان هستند و به شدت در معرض سو استفاده و بازگشت دوباره به مصرف مواد مخدر قرار دارند. لذا باید خوابگاه‌هایی ایجاد شود که این افراد بتوانند؛ صبح‌ها به زندگی اجتماعی خود رسیده و شب‌ها در این خوابگاه‌ها اقامت کنند.

وی افزود: در تهران شهرداری کمک‌هایی در این زمینه داشته است؛ اما در شهرستان‌ها این مجموعه امکانات کمتر است که امیدواریم با همکاری شهرداری‌ها و بهزیستی خوابگاه‌هایی را برای این افراد ایجاد کنیم.

ربیعی با بیان اینکه اعتیاد در حال زنانه شدن است تصریح کرد: زنان از مردان آسیب‌پذیر‌تر بوده و تاثیرگذاری اجتماعی آنان نیز از مردان بیشتر است، لذا باید بتوانیم مراکز آموزشی زنان بهبودیافته را گسترش دهیم تا آنان با توانایی و مهارت حرفه‌ای وارد جامعه شوند. امروز نیز به همکارانم در سازمان بهزیستی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دستور دادم که مراکزی را برای آموزش به این زنان در نظر بگیرند.

وزیر رفاه با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار تومان برای کمک به این مراکز در نظر گرفته‌ایم که ناکافی است، ادامه داد: ضروری است؛ بودجه خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه زنان با کودکان سروکار دارند و بسیاری از زنان معتاد نیز دارای فرزند هستند، افزود: این زنان ناچارند فرزند خود را‌‌‌ رها کنند یا در غیر این صورت نیز کودک در کنار مادر معتاد سرنوشت خوبی نخواهد داشت لذا عدم حمایت از این زنان می‌تواند؛ نوع دیگری از آسیب‌های اجتماعی را دامن زند.

ربیعی با یادآوری اینکه اعتیاد زنان به لحاظ تاثیر آنان درمسائل اجتماعی دارای اهمیت است؛ اضافه کرد: زنانه شدن اعتیاد موضوعی است که مبارزه با اعتیاد زنان را برای ما جدی‌تر می‌کند.

وی با تاکید براینکه دولت و جامعه باید وظیفه خود را در قبال افرادی که به دلیل مسائل اجتماعی دچار آسیب شده‌اند ادا کند، خاطرنشان کرد: باید ضمن رسیدگی به این افراد خط شیوع اعتیاد را محدود و کنترل کنیم.

وزیر رفاه احساس تنهایی شدید و روی آوردن به یک فرد معتاد، بی‌توجهی والدین و یا سخت‌گیری‌های آزاردهنده را از جمله عوامل گرایش به اعتیاد برشمرد و ادامه داد: عده‌ای در مدرسه درگیر اعتیاد می‌شوند که این موضوع نشان می‌دهد باید سیاست‌های تربیتی خود را جدی‌تر دنبال کنیم.

ربیعی با اشاره به احساس تنهایی معتادان بهبودیافته پس از خروج از مراکز تاکید کرد: باید مراکز مشاوره خود را قوی‌تر کنیم و به یاد داشته باشیم داشتن هم ‌صحبت و قرار گرفتن در اجتماع از جمله عوامل مهمی است که باعث بهبود این افراد شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ ششصد هزار تلفن در خصوص مشاوره اعتیاد را پاسخ دادیم و قرار است در سال ۹۵ این رقم را به یک میلیون برسانیم اظهار کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد؛ زنان بیشترین داوطلبان مشاوره تلفنی هستند و سامانه ۱۴۸۰ نیز برای ارائه مشاوره تلفنی در خصوص اعتیاد است.

ربیعی افزود: بسیاری از معتادان بهبودیافته مشاوره چهره به چهره را در بهبود موثر دانسته لذا باید به رغم هزینه بر بودن این اقدام به سمت مشاوره چهره به چهره حرکت کنیم.

وزیر رفاه با تاکید بر لزوم خیر جمعی در جامعه تصریح کرد: باید نگاه به اعتیاد به گونه‌ای باشد که خیرین اقدام به ساخت مراکز ترک اعتیاد کرده و این مهم به لیست کار خیرین جامعه اضافه شود.

وی ادامه داد: چگونگی گرایش به مواد مخدر مهم است و گاهی دعوت به استفاده از مواد مخدر برای التیام سردرد یا قرار داشتن در معرض خشونت خانوادگی و کودک‌آزاری و.... باعث گرایش به مواد مخدر می‌شود که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، ربیعی در خصوص برنامه عملی نظارت رفاه در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با توجه به بیانات مقامات معظم رهبری در این زمینه گفت: قرار است گزارشی را در این خصوص وزارت رفاه و سازمان بهزیستی تقدیم مقام معظم رهبری کند. ما در این زمینه پیشتاز بوده‌ایم و پوشش بیمه‌ای معتادان برای مراجعه به بیمارستان‌ها و همچنین آموزش فنی و حرفه‌ای معتادان بهبودیافته از جمله برنامه‌های ما در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از درمان و توانمندسازی معتادان بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به صندوق کارآفرینی تاکید کرده‌ام؛ برای معتادان بهبودیافته‌ای که بتوانند حرفه‌ای بیاموزند اعتبار و وام در نظر بگیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار