آیین سنتی نخل‌ برداری، همزمان با سالروز شهادت حضرت امام علی(ع) در اغلب مناطق استان دارالعباده یزد برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹ 27 June 2016
به گزارش تابناک یزد، در این مراسم ها که روز دوشنبه در یزد و شهرستان های تابعه استان برگزار شد مردم به یاد مظلومیت حضرت مولی الموحدین علی (ع) نخل ها را در تکایا و حسینیه ها چندین مرتبه به حرکت در آوردند .
نخل برداری، یکی از آیین‌های مهم سنتی مردم استان یزد در عزاداری ائمه اطهار(ع) است که با حضور پرشور مردم و جوانان در نقاط مختلف شهری و روستایی برگزار می‌شود.
نخل که در لغت به معنای تابوت است در نزد مردم استان یزد نمادی از تابوت سیدالشهداء است و مردم در مناطق مختلف در روزهای عاشورا و شهادت حضرت علی(ع) آیین نخل برداری را برگزار نموده و به عزاداری می پردازند.
نخل وسیله چوبی است که دو طرف آن به صورت مشبک از چوب ساخته شده و به وسیله چوبهای دیگر به هم مرتبط و برروی چهار تیر چوبی قرار دارد.
پس از آماده شدن نخل،توسط هیئتهای مذهبی یکی از این هیات ها وارد حسینیه شده و در حالیکه اعضای هیات می دوند و با صدای بلند ˈحسین حسینˈ می گویند به زیر نخل رفته و به اتفاق دیگر عزاداران که از قبل در زیر نخل بودند با فریاد ˈیا علیˈ نخل را از جا بلند می کنند.
در این زمان، عزاداران، نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می گردانند و همزمان صدای طبل، سنج و شیپور در فضای اطراف حسینیه طنین انداز می شود.
آیین نخل برداری در این لحظه از چنان هیجان معنوی برخوردار است که باید در صحنه بود و با چشم خود این منظره روحانی را نظاره کرد.
مردم سوگوار و اعضای هیات های مذهبی پس از آنکه نخل را به دور حسینیه گرداندند آن را در جای اولیه خود قرار داده و در حالی که به سر و سینه خود می زنند فریاد ˈحسین حسینˈ آنها از فاصله دور شنیده می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار