کد خبر: ۲۵۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱ 28 June 2016
بر اساس گفته‌های مسئولان حوزه صنایع‌دستی در استان،‌ میزان اعتبارات تخصیص یافته به این بخش، بسیار محدود است و در این میان، هیچ سالی تاکنون برای حوزه صنایع‌دستی بدتر از سال مالی‌94 نبوده است. این موارد و مشکلات دیگر این حوزه موجب شده است که فعالان این حوزه حالا منتظر تصویب طرح حمایتی از هنرمندان صنایع‌دستی در مجلس باشند تا شاید گرهی از مشکلات این حوزه باز شود.
چندی پیش خبر مطرح شدن طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در مجلس، سوژه رسانه‌ها شد و سبب شد بسیاری از فعالان در حوزه صنایع‌دستی و نیز هنرمندان این عرصه به فعالیت در این حوزه امیدوار شوند.
طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع‌دستی، فرصتی ارزشمند برای حمایت حقوقی از صنایع‌دستی و فعالان این عرصه است و با تصویب آن در صحن علنی مجلس، انتظار نمی‌رود که گام مهمی در زمینه توسعه این صنعت برداشته شود.

طرح حمایتی در انتظار تصویب مجلس
مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور درباره طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع‌دستی گفت: این طرح شامل 16‌ماده است و در آن قرار است مشکلات و موانعی که فعالان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی برای فعالیت موثر با آن مواجهند، برطرف شود که البته اجرای این طرح، نیازمند تصویب نهایی طرح در مجلس شورای اسلامی است.
«فریدون میرزالو» با تاکید بر این‌که تصویب این طرح حمایتی، اتفاق بزرگ و ارزشمندی برای اقتصاد صنایع‌دستی به شمار می‌رود، افزود: این طرح با حمایت کامل نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شد و در نهایت در کمیسیون صنایع و معادن نیز به تصویب اعضای این کمیسیون رسید.
او درباره برخی ماده‌های مطرح شده در این طرح گفت: در این طرح، موضوع مجوزهای قانونی حوزه صنایع‌دستی به طور کامل مورد توجه قرار گرفته است و با تصویب آن اختیارات حقوقی و قانونی به این حوزه واگذار می‌شود. همچنین در زمینه بیمه، این طرح شرایطی را فراهم می‌کند تا سهم هنرمندان صنایع‌دستی از بیمه قالیبافان مشخص شود و بتوان از آن با سهم برابر برای فعالان صنایع‌دستی نیز استفاده کرد.
وی با اشاره به موضوع مالیات بر ارزش افزوده صنایع‌دستی گفت: در این طرح همچنین موضوع مالیات بر ارزش افزوده مورد توجه قرار گرفته است و نرخ مالیات بر ارزش افزوده همه تولیدات صنایع‌دستی داخلی با مبنای صفر درصد محاسبه می‌شود.
مدیرکل حمایت از تولید کشور گفت: در این طرح پیش بینی شده است که برای حمایت از توسعه و ترویج صنایع‌دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع‌دستی، صندوق توسعه صنایع‌دستی ایران زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل ‌شود.
میرزالو با ابراز امیدواری در خصوص تصویب این طرح با حمایت نمایندگان مجلس در صحن علنی، گفت: این طرح پس از جلسات متعدد در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی و بحث و تبادل نظر فراوان به مرحله نهایی رسیده است که امیدواریم با حمایت قاطع نمایندگان مردم در مجلس و تبدیل آن به قانونی محکم، قدمی در مسیر حمایت از فعالان و استادکاران صنایع‌دستی کشورمان برداشته شود.

طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی
اما معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در گفت و گو با همشهری در خصوص طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی گفت: این طرح هنوز به تصویب نرسیده است ولی در صورت تصویب به این حوزه کمک زیادی خواهد کرد.
«محمدرضا دهقان» با بیان این‌که از جزئیات طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی اطلاعات چندانی ندارد، تصریح کرد: برای اولین بار در کشور، به حوزه صنایع‌دستی، ردیف اختصاصی داده شده است و بر همین اساس می‌توان اعتبارات لازم را به صورت جداگانه دریافت کرد.
وی ادامه داد: از سال 84 که بخش صنایع‌دستی در اداره کل میراث فرهنگی ادغام شد، پروژه‌های این حوزه در بحث زیرساخت‌های گردشگری تامین اعتبار می‌شد. این در حالی است که اعتباراتی که به این حوزه داده می‌‍‌شد بسیار اندک و در حد قطره‌چکانی بود!
دهقان در ادامه گفت: شاید طی 10 سال اخیر، در مجموع 500 میلیون تومان به حوزه صنایع‌دستی اختصاص داده شده باشد.
وی افزود: سال گذشته با این میزان اندک اعتبار اقداماتی در زمینه احیای رشته‌های نساجی سنتی استان صورت گرفت.
این مسئول همچنین عنوان کرد: پروژه‌هایمان در قالب پروژه‌های استانی مطرح شده است که امیدواریم با تعریف ردیف اختصاصی، تخصیص اعتبار آن نیز انجام شود.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، افزود: از سال گذشته تاکنون اعتبار ملی به بخش صنایع‌دستی استان داده نشده و مقدار اندکی هم که به این حوزه داده شد از منابع استانی بود. به گفته دهقان به همان میزان که از اعتبارات ملی کاسته شود، اعتبارات استانی نیز کاهش خواهد یافت.
وی با اعلام این‌که تاکنون هیچ سالی برای حوزه صنایع‌دستی بدتر از سال مالی94 نبوده است، تصریح کرد: با توجه به این‌که مشکلات زیادی در حوزه صنایع‌دستی وجود داشت، با کمک مدیرکل میراث و حمایت ایشان از منابع مالی بخش صنایع‌دستی، توانستیم اقداماتی در این حوزه انجام دهیم.

   اعتبار بخش صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: بر اساس شنیده‌ها قرار است حدود 30 میلیارد تومان اعتبار به بخش صنایع دستی کشور اختصاص یابد اما این‌که چقدر از این اعتبار به استان یزد اختصاص داده خواهد مشخص نیست. «محمدرضا دهقان» افزود: هنوز معلوم نیست اعتباری که به استان تخصیص داده می‌شود در کدام‌یک از حوزه‌های صنایع دستی اعم از پروژه‌های عمده، بحث آموزش، بازارچه و یا برگزاری نمایشگاه سراسری صرف خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار