کد خبر: ۲۵۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲ 28 June 2016
به گزارش تابناک یزد،  کوچه آرزو در بلوار شهید پاک‌نژاد غربی و در مجاورت پارک غدیر و در امتداد محله‌های سید صحرا و کوچه بیوک قرار گرفته است؛ ساکنان این محله به دلیل مجاورت با پارک غدیر مجبور به تحمل شلوغی بیش از حد محله هستند.
در عین حال مشکلاتی مانند صدای بلند موسیقی کافی‌شاپ فعال در محله و همچنین صدای فعالیت تانکرهای آبرسانی موجب سلب آرامش ساکنان این محله شده است.

مشکلات ساکنان محله
شلوغی و ترافیک شبانه در محله‌های مجاور پارک غدیر
یکی از ساکنان محله با اشاره به مجاورت این محله با پارک غدیر می‌گوید: در پشتی پارک غدیر به داخل کوچه آرزو باز می‌شود و گسترش و زیبا سازی این پارک در مجاورت منطقه مسکونی، موجب شلوغی و ایجاد بار ترافیکی شدید این منطقه شده است. «فاطمه دهقان» می‌افزاید: تعداد زیادی از همشهریان در شب با هدف تفریح و استفاده از پارک به این کوچه رفت و آمد می‌کنند، در حالی که در پشتی به عنوان ورودی پارکینگ اختصاصی، طی شب، بسته است. وی ادامه می‌دهد: اعتراض ما متوجه شهروندانی نیست که برای تفریح به این پارک مراجعه می‌کنند،  چراکه مردم به تفریح نیاز دارند و مسئولان موظف هستند این نیاز شهروندان را برطرف کنند اما شهرداری باید فکری هم برای آسایش و آرامش ساکنان این محله کند.  دهقان تاکید کرد: ساکنان این محله از شلوغی و رفت و آمدهای مداوم شهروندان به تنگ آمده‌اند.

 مشکل وجود کافی شاپ‌ در محله
یکی دیگر از شهروندان ساکن این محله نیز می‌گوید: شهرداری یک ساختمان کوچک داخل پارک و در جوار کوچه آرزو را به‌عنوان کافی‌شاپ به بخش‌خصوصی واگذار کرده اما به تازگی یک کافی شاپ دیگر نیز در این منطقه مشغول کار شده است و برای تبلیغ کار خود به طور روزانه از ساعت 6 بعد از ظهر تا پاسی از شب اقدام به پخش موسیقی با صدای بسیار بلند می‌کند. «محمد ستاری» می‌افزاید: با توجه به این‌که در میان اهالی این محله، سالمند و بیمار نیز هست که به آرامش و استراحت مطلق نیاز دارند، بهتر است مسئولان به این مسائل که باعث بر هم زدن آرامش اهالی شده توجه ویژه‌ای نشان دهند؛ چراکه خانه محل آرامش است. وی اظهار می‌‌کند: همسایه‌ها و ساکنان کوچه آرزو چند بار در این خصوص تذکر داده و حتی با 110 تماس گرفته‌اند و موضوع از سوی اماکن عمومی ‌هم پیگیری شده است اما نتوانسته‌اند جلوی این آلودگی صوتی را بگیرند. وی گفت: مسئولان باید برای آسایش این ساکنان این محله فکری کنند چراکه ما نمی‌توانیم به دلیل شلوغی و سر و صدای این کافی‌شاپ در خانه‌های خود آرامش داشته باشیم و منتظریم که مسئولان در این خصوص فکری کنند.

 وجود چاه آب وتردد تانکرهای آبرسانی
یکی از ساکنان محله کوچه آرزو با اشاره به وجود چاه در محوطه پارک غدیر نزدیک محله می‌گوید: مشکل ما تنها شلوغی و تردد خودروهای زیاد و بار ترافیکی نیست بلکه وجود چاه آب و تردد تانکرهای آبرسانی نیز بر مشکلات این محله افزوده است.  «محسن صفاری» می‌افزاید: این تانکرها برای آبگیری از نیمه‌های شب یعنی حدود 4 صبح کار خود را آغاز می‌کنند و فعالیتشان تا غروب همان روز ادامه دارد، در حالی که تردد آنها باعث ایجاد صداهای وحشتناک و اذیت ساکنان کوچه آرزو شده است. یک شهروند سالمند ساکن این محله نیز می‌گوید: بعد از توسعه این پارک، به دلیل شلوغی و رفت و آمد شهروندان برای استفاده از فضای پارک آسایش و راحتی نداریم. «حسین علی خانی» می‌افزاید: تفریح و استفاده از پارک حق شهروندان است و ما با این قضیه مشکلی نداریم ولی مسئولان باید فکری به حال آسایش و راحتی اهالی این منطقه مسکونی بکنند؛ مثلا من خودم ناراحتی قلبی دارم اما با این سر و صدا و شلوغی چطور می‌توانم استراحت کنم.

 برگزاری انواع همایش‌ها و جشنواره‌ها
یکی دیگر از ساکنان محله آرزو می‌گوید: تانکرها با فاصله 100 متری از چاه آبگیری می‌کنند که سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند؛ در حالی که شهرداری باید از در اصلی و از سوی بلوار شهید مطهری اقدام به آبگیری کند. وی می‌افزاید: با توجه به شلوغی محله، نمی‎توانیم خودروهای خود را پارک کنیم و خودروهای شهروندانی که برای استفاده از پارک غدیر مراجعه می‌کنند در وسط کوچه و حتی جلوی در منازل ساکنان محله پارک می‌شوند. این در حالی است که ساکنان حتی در رفت وآمدهای خود مشکل دارند. «اعظم‌السادات سالاری» یکی دیگر از اهالی این منطقه، با اشاره به احداث محوطه‌ای برای بازی کودکان، ادامه می‌دهد: طی 2‌ماه گذشته، محوطه‌ای برای بازی کودکان ایجاد و برخی اسباب و وسایل بازی در آنجا گذاشته شد، این محوطه نیز دقیقا در جوار کوچه آرزو و در فاصله 15‌متری از این محله قرار دارد که به شلوغی بیشتر این منطقه دامن زده است. این در حالی است که در مرکز پارک و در کنار زمین سابق بازی کودکان تکه زمین خالی از درخت و حتی سبزه وجود دارد و این محوطه می‌توانست در آنجا ایجاد شود. حال سوال اینجاست که چرا باید این محوطه در کنار منطقه مسکونی باشد تا باعث ترافیک و شلوغی بیشتر شود؟ سالاری معتقد است که این محوطه در نبش خیابان قرار گرفته است و حتی خطر جانی برای کودکان وجود دارد. بنابراین مسئولان باید قبل از اقدام به انجام کاری، برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشند.

پاسخ مسئولان
مطلوب بودن فضای پارک غدیر دلیل استقبال مردم
شهردار منطقه یک در خصوص مشکلات کوچه زیبا می‌گوید: پارک غدیر یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های منطقه یک و دارای 80 هزار متر فضای سبز است. پیاده‌رو این پارک نیز بازسازی شده است. «سید ابوالفضل کشفی» در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به این‌که پارک‌های درون محله‌ای این منطقه نیز باز پیرایی شده است، می‌افزاید: برای فضای سبز پارک‌های درون‌محله‌ای منطقه 300 میلیارد تومان هزینه شده است. به گفته وی، توسعه پارک غدیر مورد استقبال شهروندن قرار گرفته است و این استقبال موجب افزایش ترافیک و شلوغی این پارک و منطقه شده است. این مسئول با تایید مشکل بار ترافیکی و شلوغی برای محله کوچه آرزو، ادامه می‌دهد: ساکنان این محله چندی پیش به منطقه یک شهرداری آمدند و خواستار پیگیری مشکلات خود شدند. کشفی می‌افزاید: با پیگیری و جانمایی یک مکان مناسب، قصد ایجاد پارکینگ برای ساکنان محله داریم اما این کار زمان بر خواهد بود. وی اظهار می‌کند: قرار شده است که با حمایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز، وسایل محوطه بازی کودکان که موجب افزایش ترافیک در این منطقه شده است، جا به جا شود تا هم بار ترافیک محله کاهش و هم امنیت جانی کودکان افزایش یابد. شهردار منطقه یک با اشاره به این‌که مشکلات تردد تانکرها برای این منطقه هم در دست پیگیری است، گفت: تانکرها در مکان دیگری برای آبگیری مستقر خواهند شد. کشفی همچنین از حمایت و پیگیری شهردار، شورای شهر و سازمان پارک‌ها و فضای سبز در خصوص برطرف کردن مشکلات ساکنان این محله تقدیر کرد.

 زمان بر بودن پیگیری مشکلات محله
مسئول پارک‌ها و فضای سبز منطقه یک شهرداری در خصوص مشکلات کوچه زیبا به همشهری می‌گوید: مشکلات این محله همچنان در درست بررسی است و با چند روز پیگیری، رفع نخواهد شد. «محمد سعید کاشفی» می‌افزاید: درباره مزاحمت کافی شاپ جنب محله مذکور در زمینه پخش موسیقی با صدای بلند، به این کافی شاپ اخطار و پیگیری لازم نیز در این خصوص انجام داده شده است که البته امیدواریم این مشکل با اخطار برطرف شود. اما وی ادامه می‌دهد: قصد جابه‌جایی اسباب بازی را که در محوطه نزدیک کوچه آرزو ایجاد شده است، نداریم. کاشفی می‎افزاید: مشکل آبگیری شبانه تانکرها در کنار این محله در حال پیگیری است و بعد از بررسی، اقدامات لازم برای استقرار تانکرها در مکان دیگر انجام خواهد شد.

 پارکینگ طبقاتی نیاز اصلی محله
رئیس شورای اسلامی شهر یزد به همشهری می‌گوید: مشکلات کوچه باید با بررسی کارشناسان، پیگیری و حل و فصل شود. «شیخ عباس زارع» می‌افزاید: مسئولان باید برای بازگرداندن آسایش و آرامش شهروندان تلاش و باید برنامه‌ریزی شود که تا مشکلات برطرف شود و آسایش به شهروندان بازگردد. وی درباره زمان پیگیری رفع مشکلات محله تصریح می‌کند: مشکلات این محله یک شبه با بازدید و درخواست ساکنان آن برطرف نخواهد شد. مشکلات این محل هنوز در دست بررسی است و رفع آن نیاز به زمان دارد.  رئیس شورای شهر یزد با اشاره به این‌که تنها راه چاره مشکل ترافیکی این محله، احداث پارکینگ طبقاتی است،‌ می‌گوید: ساخت این پارکینگ طبقاتی موجب می‌شود تا هم کسانی که از این پارک استفاده می‌کنند مشکل پارک کردن خودرو نداشته باشند و هم آسایش مردم تامین شود. زارع معتقد است شهرداری باید با بررسی و تملک یک مکان مناسب برای این محله، یک پارکینگ طبقاتی احداث کند و این مساله مستلزم زمان و هزینه است. وی می‌گوید: مشکل ترافیکی محله باید با بررسی کارشناسان و با تدبیر برطرف شود؛ نمی‌توان از آمدن مردم به پارک جلوگیری کرد بلکه باید با تدبیر برای رفع مشکلات محله برنامه‌ریزی کرد. زارع ادامه می‌دهد: بار ترافیکی محله باید برطرف شود و شورای شهر هم در حال پیگیری برای رفع مشکلات این محله است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار